5x mijn meest memorabele reizen

Reizen is mij met de paplepel ingegoten en niet voor niets wist ik als 12-jarige al dat ik ‘iets met toerisme’ wilde gaan studeren. Want wauw, wat vind ik het ontzettend tof om de wereld te zien en nieuwe bestemmingen te ontdekken. Zowel voor Ohmyfoodness als privé heb ik inmiddels aardig wat reizen mogen maken en hoewel het aantal reizen die ik heb gemaakt in de verste verte niet te vergelijken is met een 100% dedicated travelblogger, zijn er een flink aantal reizen die me altijd bij blijven. Van die trips waar je het jaren later nog steeds over hebt omdat ze zoveel indruk op je hebben gemaakt. Het leek me leuk om voor OMF mijn 5 meest memorabele reizen met je te delen. Van die reizen die ik koester in mijn hart, waar ik nog vaak aan terugdenk en die ik zelfs tijdens mijn oude, rimpelige en grijze dagen nog zal herinneren.

Amerika 2012

1. New York, Las Vegas & Los Angeles – 2012

Er zijn zo van die bestemmingen waar je je hele leven al van droomt. Zo droomde ik al ver voordat ik Tim leerde kennen van een reis naar Amerika. Amerika was in mijn beleving zo magisch en dan New York in het bijzonder. Ik ben een type dat altijd maar door raast, niet houdt van stilstand en het liefst de hele dag door rumoer om zich heen heeft. Ik hou niet van stilte en dat is de reden waarom New York zo goed bij mij past en waarom ik er zó graag heen wilde. Toen Tim en ik beide waren afgestudeerd kwam het er dan eindelijk van: onze droomreis naar New York, Las Vegas & Los Angeles. Bij een reisbureau legden we onze vluchten en hotels vast en ons zuurverdiende spaargeld werd aangevuld met zakgeld vanuit onze ouders want die gunden ons deze reis zo erg.

Onze cityhop in 2012 was alles wat we ervan verwacht hadden en nog veel meer. Als 22-jarige broekies het vliegtuig in voor een reis van drie weken waar we zo van hadden gedroomd, het doet iets met je. Nog steeds hebben we het regelmatig over dingen die we hebben gezien en meegemaakt en wat deze eerste Amerika reis met ons heeft gedaan. Tim zijn liefde voor Las Vegas is hier ontstaan en onze gezamenlijke liefde voor Amerika werd alleen maar groter. Sinds deze eerste Amerika-reis in 2012 zijn we/ben ik teruggegaan 5 keer naar het land en daar zal het zeker niet bij blijven. Onze bucketlist is alleen maar groter geworden.

Japan 2016

2. Japan – 2016

Naast Amerika heeft Japan altijd heel hoog op mijn bucketlist gestaan en toen ik had besloten om het reislustige in mijn privéleven ook meer bij Ohmyfoodness te betrekken, was ik vastberaden om er mijn missie van te maken om ooit in Japan te geraken. En dat is gelukt! Na ruim twee jaar van contacten leggen en bestemmingen bekijken mocht ik in maart 2016 eindelijk naar Japan. Ik bezocht Fukuoka, Kagoshima en uiteindelijk Tokyo en het was gewéldig. Japan is zo’n mooi land en het heeft me op honderd manieren verbaasd waardoor mijn fascinatie voor het land alleen maar groter is geworden. Het eten is er fantastisch en het eten van een vier-gangen kogelvisdiner is me altijd bijgebleven, de mensen zijn vriendelijk al zullen ze je nooit 100% de waarheid vertellen, het is er schoon en de tempels en natuur zijn ronduit prachtig. Ik zal ook nooit vergeten hoe lichtelijk radeloos ik me voelde toen ik in het metrostation van Tokyo’s vliegveld stond. Wat een abracadabra en wat kun je je klein voelen in zo’n grote stad waar jij de vreemdeling bent. Voor Tim staat Japan ook nog op zijn bucketlist en wat zou ik zelf nog graag meer van het land willen zien. Dat we er ooit nog eens heengaan staat vast.

Thailand 2014

3. Thailand – 2014

In mijn leven ben ik twee keer in Thailand geweest, de eerste keer voor een half jaar toen ik er stage ging lopen op mijn negentiende en de tweede keer tijdens een persreis van ruim een week in 2014. Beide reizen hebben uiteraard indruk op me gemaakt en hoewel mijn stageperiode te gek was en ik er heel veel van heb geleerd, was het ook een lastige tijd. Het was mijn eerste continentale reis in mijn eentje, de gemoederen in Bangkok liepen tijdens mijn stage hoog (tot heftige gebeurtenissen aan toe) op en gevoelens van extreme heimwee werden afgewisseld met gevoelens van me gek genoeg toch thuis voelen in zo’n vreemde stad. Als negentienjarige wist ik simpelweg niet zo goed wat ik met mezelf aan moest in die tijd. Toen ik vijf jaar later terugging besefte ik me beter wat voor mooi land Thailand is en kon ik er pas écht van genieten. Van de vriendelijkheid van de mensen, het lekkere eten, de prachtige omgeving… Thailand is ongetwijfeld een land waar ik nog eens heen ga, puur omdat er nog zoveel meer te zien is dan ik tot nu toe heb gezien.

Curacao 2015

4. Curaçao – 2015

Curaçao, niet per se een bestemming waar ik mijn hele leven al van heb gedroomd maar wat vond ik het tof dat ik op soloreis naar Curaçao mocht voor Ohmyfoodness. Ik heb me van tevoren ingelezen over de stranden, voornamelijk gehoord hoe lekker warm het er moet zijn en hoe helder het water, maar dat het een eiland zou zijn waar ik me thuis zou voelen had ik nooit gedacht. Zoals ik al zei ben ik van de hectiek, van de drukte en dat is op Curaçao weinig aanwezig en toch voelde ik me er ultiem ontspannen. Ja, de stranden zijn práchtig, de vaart naar Klein Curaçao hels maar zo de moeite waard en Willemstad is net één levensgrote kleurplaat, maar de vibe die op het eiland hangt is hetgeen dat mij zo aantrekt. Rust, kalmte, inderdaad erg lekker eten… Ik zou niet per se op Curaçao hoeven wonen maar er jaarlijks vakantie vieren, daar zou ik voor tekenen.

Bali 2015

5. Bali – 2015

Mijn ouders zijn jaren achter elkaar naar Bali op vakantie geweest en op een gegeven moment vonden ze dat wij het ook moesten zien. Tim en ik móesten meemaken waarom zij zo verliefd waren geworden op het eiland. Heel eerlijk, de eerste dagen op Bali voelden we het totáál niet. We brachten onze tijd door op het strand van Sanur en ervoeren het als weinig speciaal. Op een strand aan de Middellandse zee liggen is een beetje van hetzelfde. Maar na een paar dagen vakantievieren besloten we het eiland te ontdekken en boekten we tripjes naar diverse tempels, Monkeyforest in Ubud, bezochten we de Gili Eilanden en stapten we op een mountainbike om het eiland per fiets te verkennen. En die tripjes hebben ervoor gezorgd dat we beide een beetje verliefd zijn geworden op Bali en dat we er, als onze kinderen iets ouder zijn, graag nog eens heen willen. Ik hoop dat t.z.t. het eiland nog steeds zo mooi en fijn is als wij het hebben ervaren in 2015 en dat het niet compleet is overgenomen door hipster waardoor je nergens meer op plastic stoeltjes een bord bami met saté naar binnen kunt werken.

Iedere reis die ik heb gemaakt in de afgelopen jaren zijn me bijgebleven, maar de vijf hierboven toch wel in het bijzonder. Omdat het land indruk op me heeft gemaakt, omdat het voor mij persoonlijk als een mijlpaal voelde om er te zijn, maar vooral omdat er herinneringen van ons liggen. Hoewel ik momenteel veel minder vaak op reis ben dan een aantal jaar geleden in verband met de komst van onze kindjes, weet ik zeker dat we in de jaren die nog komen gaan nog véél meer mooie reizen gaan maken. Onze bucketlist is vrijwel oneindig en er valt nog genoeg op de wereld te zien.