Zo komt een advertorial tot stand

Het zat al een tijdje in mijn hoofd om dit artikel te schrijven al had ik de knoop, tot nu toe, nog niet echt doorgehakt. Waar ik bang voor ben is dat dit artikel namelijk allemaal reacties oproept waar ik totaal niet op zit te wachten. Laat ik vooropstellen dat deze post vooral informatief bedoelt is, bekijk het als een kijkje achter de schermen. Ik wil niet pretenderen dat het leven van een blogger zwaar is, dat we harder werken dan iemand anders met een fulltimebaan (dat slaat echt helemaal nergens op namelijk) en ik zit ook zéker niet te vissen naar complimenten. Wat ik je wel wil laten zien is dat het produceren van een advertorial, een gesponsord artikel, veel tijd kost en dat het veel meer werk is dan het produceren van een normaal artikel. Er heerst nog altijd een lichte taboe op het publiceren van advertorials als blogger. Er is een hele grote groep lezers dat inmiddels beseft dat het erbij hoort en advertorials ziet als reguliere artikelen, wat in mijn opzicht ook zou moeten, maar er is helaas ook nog steeds een grote groep die van mening is dat advertorials een methode zijn om snel en makkelijk geld te verdienen. En met die laatste opvatting wil ik afrekenen want je kunt er niet verder naast zitten als je daaraan denkt.

Het tot stand komen van een advertorial beschrijf ik in dit artikel stap voor stap en ik doe mijn best om er een tijdsindicatie bij te geven. Iedere campagne is anders en de ene adverteerder is ‘makkelijker’ en minder veeleisend dan de ander. Sommige advertorials kunnen dan ook binnen een week geschreven en gepubliceerd worden, over een andere kan zo maar weken worden gedaan. Ik heb geprobeerd om hieronder een zo’n gemiddeld mogelijke campagne te schetsen. De insteek van de campagne? Merk x wil graag product y zien terugkomen in een recept.

WEEK 1 – Campagne wordt geïntroduceerd bij blogger, briefing wordt uitgewisseld.

Te besteden tijd door blogger: ± 1 uur

Iedere campagne gaat gepaard met een briefing. Dit is een informatief document waarin de insteek van de campagne staat uitgelegd en waarin ook de eisen voor de advertorial staan vermeld. Een campagnebriefing beperkt je niet in je vrijheid wat betreft het schrijven van de advertorial, het geeft je puur richtlijnen. Logisch ook, een adverteerder betaalt je immers niet voor niets.

Vervolgens is het de bedoeling dat jij als blogger ideeën aanlevert voor de recepten die je wilt maken. Dit om overlap te voorkomen met eventueel andere bloggers die de campagne ook doen. Het is nog niet nodig om het recept te maken of volledig uit te schrijven, het gaat hierbij puur om de insteek.

Mijn idee gaat via mijn mediabureau naar de adverteerder.

WEEK 2 – Eerste feedbackronde, starten met koken

2.0 – recept uitwerken, 30 minuten

Als je idee in één keer is goedgekeurd (soms gaan zelfs daar al 2 – 3 feedbackrondes overheen en ben je dus langer onderweg) kun je aan de slag. Zelf schrijf ik een recept voor een advertorial het liefst eerst uit en pas ik het tijdens het koken aan. Het kan zo zijn dat de adverteerder het uitgeschreven recept ook eerst nog wil zien, maar meestal is dit niet het geval. Er zijn adverteerders die heel veel waarde hechten aan de aanbevolen hoeveelheid groenten, koolhydraten en vlees/vis per dag. Daar moet ik dus ook rekening mee houden.

2.1 – beginnen met koken± 1 uur

Na het uitwerken van het recept kun je beginnen met koken. Ik neem hier gemiddeld een uur de tijd voor, soms is dit minder en soms zelfs iets meer. Tijdens het koken pas ik mijn uitgeschreven recept aan wanneer nodig.

2.2 – foto’s schieten van het gemaakte gerecht, 30 minuten

Na het koken maak ik foto’s van het gerecht. Voor advertorials kook ik eigenlijk altijd overdag zodat ik gebruik kan maken van daglicht. Normaliter ben ik 10 – 15 minuten bezig met het fotograferen van een recept, bij advertorials duurt het vaak iets langer. De verpakking van product y moet vaak op minimaal één foto te zien zijn en bovendien moeten de foto’s vaak voldoen aan bepaalde eisen. Uiteraard moet het gebruikte product zichtbaar zijn wanneer mogelijk, maar ook qua kleur en compositie zijn er vaak dingen waar je rekening mee moet houden.

2.3 – foto’s bewerken, 30 minuten

Omdat ik een half uur besteed aan het maken van de foto’s zijn er vaak ook meer foto’s om uit te zoeken. De uitgezochte foto’s moeten vervolgens ook nog bewerkt worden. Ik ben zelf fan van ietwat overbelichte foto’s, maar adverteerders zien liever vaak iets meer kleur terug in campagnefoto’s. Hier moet ik rekening mee houden tijdens het bewerken.

2.4 – advertorial in elkaar zetten + opsturen voor de gestelde deadline, ± 1 uur

Als je dan je recept hebt uitgewerkt en de foto’s hebt bewerkt kun je aan de slag met het daadwerkelijk schrijven van de advertorial. Dit kost mij altijd (veel) meer tijd dan het schrijven van een normaal artikel omdat ik de briefing erbij houd. Het is makkelijker om in één keer de tekst volledig volgens briefing te schrijven, dat bespaart je hopelijk een aantal feedbackrondes. Ook moet de advertorial klaargemaakt worden voor WordPress. Bij mij houdt dit in dat de juiste categorieën worden toegewezen, de advertorial van de juiste tags wordt voorzien en dat het artikel SEO-technisch ook helemaal in orde is.

Vervolgens plak ik de advertorial inclusief de bewerkte foto’s in een Word-document en stuur ik het op naar mijn mediabureau. Zij sturen het weer door naar de adverteerder die er vervolgens naar kijkt.

WEEK 3 – Tweede feedbackronde, aanpassen van advertorial

Tijd te besteden door blogger: ± 1 uur

En dan komt jouw Word-document terug met de nodige feedback. Soms is dit heel veel, soms hoef je nauwelijks een aanpassing te doen. Het nakijken van een advertorial met een gemiddelde hoeveelheid feedback kost aardig wat tijd. Bij iedere regel feedback ga ik namelijk na of ik het ermee eens ben. Ik vind het belangrijk dat zowel ik als de adverteerder blij is met het eindresultaat. Sommige feedback verwerk ik, sommige aanpassingen accepteer ik niet omdat het hierdoor teveel een reclamepraatje wordt, niet meer bij OMF past of niet meer mijn schrijfwijze is. Het aangepaste artikel stuur ik nog een keer naar mijn mediabureau die het vervolgens weer doorstuurt en ook leg ik uit waarom ik bepaalde aanpassingen niet accepteer.

Deze tweede feedbackronde herhaalt zich soms nog wel een paar keer.

WEEK 4 – Delen van social media opzetjes + feedback

Tijd te besteden door blogger: ± 1 uur

Er zijn regelmatig campagnes die naast een advertorial ook social media posts bevatten. Ook deze gaan eerst langs de adverteerder voordat ik ze mag plaatsen. Zij geven feedback, ik pas het weer aan en zo kan ook dit een paar keer heen en weer gaan.

WEEK 5 – Publiceren van advertorial + social posts

Te besteden tijd door blogger: 30 minuten 

Als dan alles is goedgekeurd zijn de advertorial en social media posts bijna klaar om gepubliceerd te worden. De meetpixels en clickcommands (hiermee kan het mediabureau en de adverteerder meten hoeveel pageviews er op een advertorial zijn én hoe vaak er geklikt wordt op een link) plaats ik in de advertorial, de social posts worden ingepland en zodra alles live staat laat ik dit nog weten aan het mediabureau.

Tel de te besteden tijd bij elkaar op en je komt tot de conclusie dat een gemiddelde recept-advertorial al gauw 7 uur van je tijd in beslag neemt. Dat is dus bijna een volledige werkdag voor één artikel! Ter vergelijking: met een normaal recept dat vergelijkbaar is met een recept voor een advertorial ben ik zo’n 2 uur bezig. De ene keer iets langer, de andere keer iets korter maar dat is met een advertorial net zo het geval. Dat is nogal een verschil.

Kortom: we krijgen als bloggers dan wel betaald voor een advertorial, vergeet niet hoeveel werk er in één zo’n artikel gaat zitten. En nog even voor de beeldvorming: in totaal staan er op het moment van schrijven 1.096 recepten op OMF (sinds 25 mei 2011). 54 recepten daarvan zijn advertorials. Dat is minder dan 5%!

Nog even een keer ter overvloed: dit artikel is dus niet bedoeld om zieltjes te winnen maar puur om jullie een kijkje te geven in het (betaalde) leven van een blogger. Hopelijk vond je het leuk/interessant om te lezen! Chapeau in ieder geval als je dit artikel helemaal tot en met hier hebt gelezen. En dank daarvoor!

Vragen of opmerkingen? Voel je vrij om ze achter te laten in de comments hieronder. Maar houd het netjes en blijf respectvol naar elkaar.

Join the Conversation

  1. Leuk, zo’n kijkje achter de schermen. Waar ik dan ook wel benieuwd naar ben, zijn de bedragen die met zo’n advertorial gemoeid zijn. Aan wat voor bedrag moet je denken? Gaat het om honderden euro’s of misschien wel duizenden? Groetjes en succes met je site!

    1. Sabine Author says:

      Hier is geen eenduidig antwoord op te geven want dit verschilt per campagne en is sterk afhankelijk van de blog waarop geadverteerd wordt. Op de website van mijn mediabureau (Adfactor) vind je een tariefkaart, hier kun je globaal een idee krijgen van de omzet per advertorial al zijn dit ruwe (en vrij hoge) schattingen. Houd er wel rekening mee dat van het genoemde bedrag nog een flink deel van naar het mediabureau gaat en dat dus niet alles voor de blogger is.

  2. Sabine says:

    Sabine,

    Top artikel en hartstikke goed dat je dit met de lezers deelt!

    Groeten,
    Sabine

  3. Rachel Kromdijk says:

    Heel goed dat je dit zo deelt ! liefs

  4. Marieke says:

    Wat een goed artikel Sabine. Er heerst inderdaad behoorlijk wat onduidelijkheid over advertorials. Ook onder lezers merk ik. Vaak hebben mensen geen idee wat er allemaal bij komt kijken en hoeveel tijd we erin steken. Dus goed dat je dit nu eens beschrijft.

  5. Leuk om te lezen hoe het er zo’n beetje bij jou (en andere bloggers) aan toe gaat.
    Er komt nog heel wat bij kijken eer n recept gedeeld kan worden met ons.
    Had dit zelf ook wel wat onderschat als ik eerlijk ben ;-)

    Groetjes, Olga

  6. Corinne says:

    Wat leuk om te lezen. Ik had er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht. Ik vind het overigens niet meer dan logisch dat je er voor betaald krijgt hoor. Zeker als je er zoveel tijd in steekt.

  7. Karlijn says:

    Super interessant om te lezen! En fijn dat je het zo uitgebreid uitlegt, want ik denk dat er inderdaad nog heel veel mensen zijn die het belang van advertorials voor bloggers niet snappen. Ik heb zelf helemaal geen moeite met advertorials mits ze passen bij de blog en de doelgroep van de blog. Sowieso vind ik dat je op OMF altijd hele originele recepten plaatst, ook als het voor een advertorial is :)

  8. Leanne says:

    Mensen kunnen er soms best wel negatief op reageren. Jammer, alle recepten en artikelen die je dagelijks plaatst zijn gratis en voor niets!! En als je fulltime blogt is het niet meer dan logisch dat er toch op een manier geld binnen moet komen :-). En je doet dat altijd prima. Al mag er natuurlijk altijd wat over opgemerkt worden, t ligt ook aan de manier waarop t commentaar dan geleverd wordt…
    Keep up the good work! Ik vind t elke dag weer leuk om je blogs te lezen (ik complimenteer je tóch gewoon even) ;-)

  9. Lianne says:

    Ik vind het enorm goed hoe je dit uitlegt en mijn bewondering voor de full-time blogger is alleen maar gegroeid. Er komt zoveel bij kijken, wat ik (wij) als lezer(s) helemaal niet in de gaten hebben. Bovendien vind ik het ‘gezeur’ om het plaatsen van gesponsorde posten overdreven, als je op kantoor werkt wil je toch ook graag je salaris? Ik zeg: petje af!

  10. Margot says:

    Wat een goede post! Ik heb altijd onderschat hoeveel tijd er in bloggen gaat zitten en bij en advertorial is dat helemaal het geval. Inmiddels weet ik beter, maar ik denk dat dit voor veel mensen een leerzame post is.

  11. Saskia says:

    Hahaha, ook ik heb je artikel tot de laatste regel gelezen, leuk!
    Mensen vergeten vaak ook nog hoeveel tijd en werk er überhaupt al in een blog is gestopt voordat deze enigszins rendabel wordt. Goed bezig!

  12. Yvette says:

    Ik heb zelf ook niets tegen advertorials maar vind wel dat ze oprecht moeten zijn en moeten kloppen. Zo zag ik de Rotterdam advertorial vandaag ook ergens anders voorbij komen met fouten erin en dat komt dan heel nep over. Ook slecht van de opdrachtgever dan hoor. En soms is het zo jammer dat het bij zo veel bloggers dan langs komt. Maar vind dat jij er altijd wat leuks van maakt. Dingen die ik noem, vind ik eerder tegenvallen van een opdrachtgever.

  13. Hartstikke interessant om te lezen! Advertorials horen er nu eenmaal bij, helemaal niet erg als het aansluit bij je blog. Juist leuk om op die manier nieuwe producten en/of plekken te ontdekken!

  14. ellouisa says:

    Wat een leuk en goed artikel! Men vergist zich vaak in hoeveel tijd je ermee kwijt bent. Ga zo Door hoor!

  15. Laura | Liefde voor bakken says:

    Heel fijn artikel! Wij willen niets liever dan fulltime-bloggers worden. Dus zo’n kijkje achter de schermen is ontzettend leerzaam. Helemaal top! :)

  16. Carola says:

    Bedankt voor je artikel, heel leuk om te lezen. Ik vind dat je nog redelijk snel werkt trouwens. Ik zou dat echt nooit halen.
    Op naar je volgende campagnes!

  17. julia says:

    Wat goed om te lezen hoeveel werk er in gaat zitten! Echt meer dan ik dacht. En ik had ook niet verwacht dat er zoveel feedback rondes zouden zijn! Leuk dat je dit artikel geschreven hebt!

  18. Heel erg interessant om te lezen, ik had ook geen idee hoeveel tijd er in zo’n artikel gaat zitten.

    Ik heb geen moeite met advertorials. Je bent fulltime blogger en je moet ook je geld verdienen.
    Ik vind het vaak nog leuk ook omdat ik nog meer bloggers volg (Francesca, Brenda, Pauline, Chicks) en vaak hebben jullie allemaal dezelfde opdracht voor een advertorial. Ik vind het dan leuk om te zien wat een ieder er op haar manier van gemaakt heeft.

  19. Jildou says:

    Ik vind dit heel tof om te lezen. Vooral omdat ik altijd al nieuwsgierig was hoe zo’n artikel nu tot stand komt en of je dat zomaar online kan zetten of dat het eerst nog door anderen gelezen werd. Het blijkt dus wel weer dat het door een heleboel mensen weer herlezen wordt. Dankjewel voor het delen van deze informatie en een kijkje bij jou achter de schermen :)

  20. Kelly says:

    Deze sla ik op en de link gaat naar alle bedrijven die iets van me willen, maar niet willen betalen ;) Super duidelijk verhaal en voor niet-bloggers (en ook voor beginnende bloggers) heel informatief en interessant!

  21. José @ ENJOY! The Good LIfe says:

    Goed artikel! Als je zelf niet blogt dan kun je je niet voorstellen hoeveel tijd er in een artikel gaat zitten. En als blogger een bevestiging dat je een vergoeding absoluut waard bent. Leuk dat je ons een kijkje in ‘jouw keuken’ geeft.

  22. Wendy says:

    Helder verhaal! En nu maar hopen dat de bedrijven het ook snappen ;-)

  23. Duidelijk uitgelegd en heel interessant om te lezen. Wat een klus om te doen, goed dat je dit wilt delen met ons. Dank!

  24. Roel van der Krabben says:

    Vooral de laatste alinea is belangrijk. Je betaalt niet alleen voor het werk dat je doet. Ook de tijd en investeringen in andere artikelen moet betaalt worden. Uiteindelijk betalen ze je voor jouw expertise, autoriteit én exposure. Dat wordt enkel opgebouwd met onbetaalde content…

    Ik ga hem bookmarken ;)!

  25. Emmelou says:

    Jaaaah :-) Die gaan we bookmarken! Onvoorstelbaar hoe brutaal sommige aanvragen wel niet zijn. Gelukkig worden er ook steeds meer merken wél bewust van het feit dat er best wel wat tijd in zo’n artikel zit. Goed en duidelijk verhaal! Thanks

  26. Simone says:

    Herkenbaar! :)
    En goed dat je dit deelt Sabine!

  27. Leonie says:

    Wat goed dat je uiteindelijk de knoop tóch hebt doorgehakt, Sabine :) Zo te zien heel veel positieve comments en een heel inzichtelijk plaatje van alle het werk dat er bij komt kijken!

  28. Andrea says:

    Leuk geschreven en top dat je dit deelt! Brengt hopelijk weer wat meer begrip op voor alle bloggers in NL! Keep up the good work.

  29. Benine says:

    Super leuk om dit te lezen hoe het er bij jou aan toe gaat! Well done;)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
© 2011-2023 OhMyFoodness. Zowel beeld als tekst mogen nooit zonder toestemming worden overgenomen.
Close