Foodie in Belfast, Ierland

Voor OMF was ik laatst in Belfast, vier dagen lang. Het was een flinke trip langs tal van leuke en culinaire hofspots in deze kleine, maar fijne stad in het noorden van Ierland. We bezochten naast een aantal restaurants ook een bierbrouwerij, een gin distilleerderij en trapten de tour af met een whisky proeverij. Klinkt allemaal goed nietwaar? Dat was het ook, en ik heb veel, veel gegeten. En veel gedronken. Zo zat ik op de vrijdag ’s middags aan een gin tonic, voor het eten nog aan Corona en tijdens het eten weer aan de wijn. Lekker hoor, maar ik was na vier dagen stiekem ook wel blij dat ik het bij alleen wat thee en water kon houden ;-) In ieder geval, genoeg om te delen met jullie. Komt ‘ie!

Foodie in Belfast st 1

Donderdag

Ik arriveerde net na lunchtijd in het hotel en ik werd gelijk ontvangen in de brasserie van het hotel met de vraag of ik nog wat wilde eten. Ja, graag. Dus ik bestelde daar een broodje beef brisket, lang gegaard tot draadjesvlees en met rode biet en rucola. Dit was een goed begin, en ik zat nog maar ‘gewoon’ in het hotel.

Foodie in Belfast st 2

Voordat we het hotel verlieten, verzamelden we in de lobby van het hotel en omdat we nog op een aantal personen moesten wachten, was er tijd genoeg voor alvast een (lokaal) biertje. Cheers.

Foodie in Belfast st 3

Op naar de whiskyproeverij. Zelf ben ik niet zo van de whisky maar ervan nippen ging prima. Heftig, lekker ook wel, maar vooral interessant om er wat info over te horen.

Foodie in Belfast st 4

Na de proeverij wandelden we naar het restaurant waar we met zijn allen aten. Gelijk een favoriet restaurant want het was er gezellig, leuk ingericht, goed licht (vind ik belangrijk) en heel lekker eten. Hierboven een amuse met geitenkaas.

Foodie in Belfast st 5

Daarna lam, met asperges en ‘lovage’ (lavas, maggi-plant) en caesar.

Foodie in Belfast st 5b

Heilbot met gegrilde groenten.

Foodie in Belfast st 6

En beef met groenten, aardappel en miso.

Foodie in Belfast st 7

Het dessert (ik kijk er altijd naar uit). Het was een ‘deconstructed’ banoffee. Iemand zei later in het weekend nog tegen mij; Ik kijk uit naar het moment wanneer alles desserts niet ‘deconstructed’ zijn. En daar ben ik het mee eens, tegenwoordig staat het bij zóveel restaurants op de kaart… Goed, het was lekker, deze banoffee, maar niet fantastisch. Er zat eigenlijk geen karamel bij en wel pure chocolade. Dus het idee van de banoffee was een beetje weg. En de ‘spons’ was een beetje gek, niet bijzonder smaakvol. Kritisch hè? Mijn verwachting was na de gerechten ervoor geloof ik gewoon wat hoger.

Foodie in Belfast st 8

Vrijdag

Ontbijt in het hotel! En ik ontdekte fruit, met yoghurt en homemade granola met veel kaneel. Dus daar koos ik dan ook direct voor, vind dat zo lekker… Erbij nog een gebakken eitje met bacon en een plak salami. Op toast.

Foodie in Belfast st 9

Na het ontbijt vertrokken we richting St. Georges Market. Een overdekte markt waar het vooral op zaterdag ’te doen’ is. Maar ook op vrijdag was er genoeg lekkers te krijgen (en antiek, en bloemen etc.). We proefden het zeewier wat je hierboven ziet. Iets wat ik vaak voorbij het zien komen in Belfast. Gewoon zo, maar ook in boter verwerkt. Het zou goed voor je zijn.

Foodie in Belfast st 10

Tijd voor een bak thee.

Foodie in Belfast st 11

We proefden dit traditionele ‘Brown Bread’ met een beetje boter. Ik vond het zelf niet zo spannend.

Foodie in Belfast st 12

Dit met appel gevulde potato broodje vond ik dan weer wel heel lekker. Potato bread is een simpel en goedkoop broodje om te maken en kun je in Ierland overal kopen. Ze worden vaak bij het ontbijt gegeten.

Foodie in Belfast st 13

Dit was mijn favoriet; Fifteens. Op Instagram vertelde ik al dat Sabine ze ook al eens heeft gemaakt en het is heel makkelijk om dat te doen. Slechts een paar ingredienten heb je nodig en lékker dat het is! Een soort zacht koekdeeg (want 15 biscuits) met gecondenseerde melk, kersen en kokos. Ik at hier gelijk een paar stukken van, kan dat dan niet laten liggen. Heerlijk.

Foodie in Belfast st 14

Onderweg at ik nog een stuk gember-koek. Ook van de markt.

Foodie in Belfast st 15

Volgende stop was de gin distilleerderij. Ik drink nooit gin-tonics maar nadat we instructies hadden gekregen hoe deze te maken, wilde ik ‘m natuurlijk graag opdrinken en ja, lekker!

Foodie in Belfast st 16 Foodie in Belfast st 17

Na de distilleerderij reden we door naar een dame waar we, bij haar thuis, soda bread hebben gemaakt. Maar niet voordat we hadden gegeten. De tafel stond vol met door haar gebakken brood, boter en jam. Heerlijk. De gespikkelde boter die je op het bordje ziet is trouwens (awardwinning) boter met zeewier gemixt.

Foodie in Belfast st 17b

Bij aankomst in Ierland kreeg ik een goodiebag met typisch Ierse producten. Daar zaten onder andere deze zakjes chips in die dezelfde merknaam hebben maar toch echt anders smaken. Het gele zakje is in Noord Ierland gemaakt, het andere zakje in het zuiden van Ierland. Bij aankomst in ons volgende hotel had ik trek, dus heb ik het verschil even geproefd. En ja, heel duidelijk!

Foodie in Belfast st 18

Ik was van plan even te chillen, en niks te doen. Maar ik werd door twee meiden uit de groep naar beneden geroepen om een drankje te drinken. Ik koos voor een lokaal biertje, maar er waren problemen met de tap. Dus het werd een Corona.

Foodie in Belfast st 19

Weer trek. Een stuk fudge uit de goodiebag. Deze kocht ik al eens in Cork en is héél lekker.

Foodie in Belfast st 20

Die avond aten we bij een restaurant vlakbij het hotel. We begonnen met een wijntje. Althans, ik. Veel anderen met een cocktail maar daar vind ik zelf niet zoveel aan. Doe mij maar een lekkere pinot grigio.

Foodie in Belfast st 20b

Vooraf at ik geitenkaas met abrikozen en honing. Ik miste wat toast of brood bij dit voorgerecht maar verder was het heel erg lekker.

Foodie in Belfast st 20c

Als er risotto op de kaart staat dan ben ik al snel verkocht. Deze was heer-lijk. Met knoflook, hazelnoten en ‘brown butter crumb’.

Foodie in Belfast st 20d

Ik zat werkelijk bomvol door die risotto maar wilde persé nog een dessert proeven. Gelukkig wilde iemand met me delen; koffie crème brûlée met chocolate chip cookies.

Foodie in Belfast st 21

Zaterdag

Ik heb dit niet gegeten hoor, maar ik wilde het wel even met jullie delen. Whisky bij het ontbijt, door je havermoutpap heen. Ik moet er niet aan denken maar het schijnt heel lekker te zijn!

Foodie in Belfast st 21b

Ik koos weer voor een berg fruit met daarover wat yoghurt en een berg granola. En toast met ei. Lekker, goed ontbijt.

Foodie in Belfast st 22

Na een vistocht op een boot besloten we ergens thee te gaan drinken en dat kon natuurlijk niet zonder iets zoets erbij. YES. Het waren stukken lemon cake, millionaires shortbread, en een soort arretjescake. Fijn dit.

Foodie in Belfast st 23

Foodie in Belfast st 24

Zaterdagmiddag was het de bedoeling een kookworkshop te gaan doen maar de planning was gewijzigd waardoor we er wel aten, maar niet kookten (en wel een diploma kregen, maar dat terzijde). Mosselen met room, appel, ui, peterselie, bosui en knoflook. En erna Haddock met witte bonen, spinazie en bacon stew.

Foodie in Belfast st 25

Op naar de volgende activiteit; een mountainbike route met ‘bier-stops’. Een soort mini-proeverij.

Foodie in Belfast st 26

Om daarna door te gaan naar een brouwerij waar we drie soorten bier proefden. Je kunt wel zien dat ik de eerste het lekkerst vond.

Foodie in Belfast st 27

’s Avonds aten we bij een restaurant wat helaas een beetje tegenviel. Het was gewoon niet zo goed en niet heel lekker. Hierboven mijn voorgerecht; vis met aardappel maar vooral aardappel, en erbij wat groenten in zuur.

Foodie in Belfast st 28

Vis als hoofdgerecht met een enorme lading aardappelpuree, erwtjes en bacon. Wel oké, niet super.

Foodie in Belfast st 29

Panna cotta na, met karamel en koek. Al moesten dat volgens de menukaart noten zijn.

Foodie in Belfast st 29b

Zondag

Ontbijt in hetzelfde hotel als waar ik de eerste nacht sliep. Wederom een bak fruit met granola en ook een beetje honing. Mijn toast verving ik door het Iers potato bread.

Foodie in Belfast st 30

Na een leuke tour door de stad aten we onze lunch bij een jazz restaurant. Vreselijke muziek, lekkere lunch ;-)
Ik bestelde eggs royale; met zalm. En dat was heerlijk.

Foodie in Belfast st 31

Ik had nog ruimte voor een dessert dus dat bestelde ik. Er stond immers cheesecake op de menukaart. Eenmaal gespot is bestellen natuurlijk. Wel een ‘deconstructed’ variant. Stond er niet bij. Heel lekker maar te weinig koek wat een cheesecake toch wel cheesecake maakt.

Foodie in Belfast st 32

Zondagavond vloog ik weer naar huis en ik had op het vliegveld of in het vliegtuig nog geen honger. Eenmaal aangekomen op Schiphol wel dus ik dook de Appie even in. Ik haalde twee bakjes met salade, even een gezonde afsluiter.

Als Sabine ook in Belfast is geweest (over een paar maanden) stoppen we al onze tips in een City Guide. Later dit jaar dus online om OMF!