In Zweeds Lapland met Barbecook: dag 3 & 4

De eerste dag in Skelleftea bestond vooral uit reizen en een kort avondprogramma, dag 3 brachten we echter volledig buiten in de sneeuw door. Gisteren hebben jullie mijn verslag van dag 1 & 2 kunnen lezen, vandaag is het de beurt aan de laatste twee dagen.

Zweden Barbecook

Zweden Barbecook Dag 3: autoracen en jetski’s
Dag 3 was de enige hele dag die we doorbrachten in Skelleftea en deze stond dan ook in het teken van veel buiten zijn. We begonnen de ochtend met een eenvoudig maar smaakvol ontbijt alvorens we per bus vertrokken naar de ijsbaan. Race-ijsbaan that is, waar oude omgebouwde volvo’s met ijsbanden op ons stonden te wachten, klaar om een parcours mee af te leggen. Na uitleg en het passen van de helmen was het tijd om te racen op een track van een kilometer. Glijdende auto’s, slippende banden, ronkende motors… het kwam allemaal voorbij en wat was het ongelooflijk gaaf. Niets voor mij eigenlijk, ik ben helemaal niet zo’n durfval, maar ik vond het onwijs tof om te doen. Tussentijds werden we opgewarmd met hamburgers van de barbecue.

Zweden Barbecook Na het ijsracen was het tijd om de jetski’s op te gaan. We hebben zo’n veertig kilometer afgelegd met driedubbele kledij aan  (gewone kleding, skipak en daaroverheen een jetskipak) in -15°C, 70 kilometer per uur over een bevroren meer… Woah. Tussentijds een stop van anderhalfuur nabij een kudde van zeker 400 rendieren om te barbecueën op één van de gadgets van Barbecook. Erg vet, onderop brandde het vuur en op de plaat erboven (die in hoogte te verstellen is) werden vlees en pannenkoeken gebakken. Heerlijk. Na anderhalfuur weer verder op de jetski’s richting de volgende barbecue waarbij we dwars door de kudde rendieren heen moesten manoeuvreren. Blijkbaar zijn de beestjes aardig wat gewend, aan de kant gingen ze namelijk bijna niet en dus konden we ze met gemak aanraken als we ons hand zouden uitsteken, maar daar was het toch echt te koud voor.  Uiteindelijk werden we wederom opgevangen met een barbecue, je gaat met een barbecuemerk of niet…

Zweden Barbecook

Zweden Barbecook Na het jetskiën hadden we even tijd om ons om te kleden alvorens we richting Skelleftea centrum gingen naar de laatste accommodatie tijdens deze reis. Een ontzettend schattig en girly hotelletje met zachte bedden, gratis wifi en een warme douche. We hadden 20 minuten om ons op te frissen en onze roodverbrande gezichten te verzorgen voordat we rond 20.00 uur vertrokken met de bus naar het centrum voor het laatste diner.

Na de nodige hapjes en drankjes keerden we om 00.30 uur thuis met de wekker op 07.00 uur. Oef, meer slaap was welkom geweest na zo’n intensieve dag.

Zweden Barbecook Dag 4: Skelleftea – Huis
07.00 uur de wekker, douchen, spullen inpakken, ontbijten en gaan. Zo zagen de eerste twee uur van dag 4 eruit. Dag 4 stond (helaas) volledig in het teken van reizen, reizen en reizen. Van het vliegveld van Skelleftea vertrekt driemaal daags een vliegtuigje naar Stockholm. Er zijn twee incheckbalies, één gate en je moet met een trap het vliegtuig in. Lijkt wellicht niet betrouwbaar, de vlucht was echter prima.

Na een stopover van 3,5 uur in Stockholm waar we wat hebben geshopt en geluncht vertrok het vliegtuig naar Brussel. Eenmaal daar begon de horror…

Dankzij hevige sneeuwval in België had Thalys onwijs veel problemen. Vertragingen van uren, uitval van treinen… oh boy. Ons vliegtuig lande om 17.00 uur en mijn trein zou pas om 20.50 uur gaan. Met een verwachte vertraging in het vooruitzicht heb ik in overleg met het PR bureau besloten om een alternatieve route uit te kiezen: van Zaventem naar Antwerpen, Antwerpen naar Roosendaal en van Roosendaal naar Schiphol waar godzijdank Tim mij op stond te wachten zodat ik niet nóg een trein in zou hoeven. Uiteindelijk was ik rond 22.00 uur weer thuis.

Skelleftea was geweldig. Ik ben geen sneeuwmens maar op dit landschap ben ik toch echt een beetje verliefd geworden. Wat is die sneeuw heerlijk als je je er goed op kleed en als de zon lekker schijnt. Qua eten was het zeker geen culinair hoogstandje, maar de ervaring van het barbecueën op open vuur bij temperaturen van -15°C was overweldigend en dat was het doel van Barbecook.

Dank aan Barbecook en Marnix & Ally voor deze kans. Hieronder nog een compilatiefilmpje van de beelden die ik heb gefilmd. Erg veel is het niet, ik had maar weinig tijd om uitgebreid te filmen.

Join the Conversation

1. Mandy says:

Wat jammer dat de foto’s zo onscherp zijn, maar fijn dat je een gave reis gehad hebt!
    Het ziet er gezellig uit!

2. milou |Shimmer-Pie says:

Het klinkt wel als of je echt een leuke reis hebt gehad, jammer van de foto’s!

3. Maxime says:

Lijkt me echt een ontzettend leuke ervaring, leuk dat ze zoiets organiseren!

4. Marije says:

Waaah, wat heb je een briljante reis gemaakt zeg! En die Barbecook? Die wil ik hebben. Net als tickets naar Zweeds Lapland, haha :-) Tof dat je dit mag doen voor je site!