Challenge: 14 dagen Paleo

250

Paleo, net zoals Whole30 een vrij gehyped voedingspatroon waar iedereen zo zijn of haar mening over heeft. Voor zowel Tim als voor mij een heel interessant voedingspatroon aangezien de helft van de leden van onze CrossFit vereniging dit patroon volgt. Dan moet er toch wel iets goeds aan zijn? Maanden geleden gingen we op onderzoek uit naar Paleo en toen waren we er al vrij zeker van dat we dit een keer wilden proberen. Het kwam er alleen niet van, maar toen ik afgelopen zaterdag het Foodie valt af artikel plaatste ging er een knopje om. Ik wilde toch al even stoppen met brood eten en minderen met de koolhydraten, dus waarom niet nu. Waarom niet nu een 14-dagen challenge aangaan? En dus doen we dat hier in huis. Vanaf vandaag gaan we voor 14 dagen Paleo.

Wat is Paleo?
Het Paleo’dieet’ gaat terug naar de basis, het wordt ook wel eens het oerdieet genoemd. Het is gebaseerd op het voedingspatroon waarvan wij geloven dat de mensen uit de oertijd het nastreefden. Kortom: wat er toen niet was eet je nu niet. Paleo presenteert een lifestyle die we tot 10.000 jaar geleden allemaal volgden en die ervoor zorgde dat we gezond en fit bleven. Ik geloof niet dat je helemaal volgens het principe van de oermens kunt leven. Onze levens zijn tegenwoordig anders ingedeeld, we werken harder/anders, mensen zijn luier geworden maar anderzijds hebben we ook meer middelen tot onze beschikking. Hetgeen dat me erg aanspreekt in Paleo is dat het grijpt naar natuurlijke producten. Onbewerkt, zonder E-nummers, geen gedoe met punten en zo puur mogelijk eten. En dat is de reden dat we het gaan proberen. En om mijn stofwisseling natuurlijk een boost te geven, want die kilo’s moeten eraf!

Paleo

Wat mag je wel/niet eten
Dan het struikelblok voor veel mensen en de punten die tot veel discussies leiden: wat mag je wel en niet eten met Paleo. Laten we beginnen met de positieve dingen.

Wat je wel mag eten:

  • Vis is enorm goed volgens Paleo en dit mag je dan ook in alle vormen en maten eten. Het liefst zo natuurlijk mogelijk en absoluut niet gefrituurd.
  • Vlees is ook een goede go. Bij voorkeur een type vlees met veel eiwit (zoals kip) maar eigenlijk ieder vlees is toegestaan. Ook bacon, mits met mate geconsumeerd.
  • Fruit is ook bij Paleo een aanbevolen voedingsgroep, maar niet meer dan 3 stuks per dag. Want hoewel fruit gezond is, bevat het ook veel suikers.
  • Noten en zaden (geen pinda’s).
  • De meeste soorten groenten.
  • Kokos – een zeer belangrijk voedingsmiddel binnen Paleo.
  • Eieren, véél eieren.

Wat je niet mag eten:

  • Zuivel in alle vormen en maten. Ook geen sojaproducten.
  • Geraffineerde suikers en bewerkte producten.
  • Graan: dus geen pasta, brood en rijst, maar ook geen mais, quinoa, couscous en bulgur.

Voor velen controversieel, voor mij ook wel een beetje. Ik geloof namelijk niet in het eindeloos schrappen van koolhydraten en zuivel. Voor 14 dagen vind ik het prima, om mijn lichaam te resetten, mijn stofwisseling een boost te geven en om te kijken wat zo’n voedingspatroon met je doet. Na deze challenge zou ik nooit 100% zo door kunnen gaan, dat weet ik nu al. Ik vind pasta, rijst en aardappelen namelijk lekker en ben van mening dat ook dit goed voor je kan zijn, mits met mate geconsumeerd. Maar voor nu houd ik me de komende 14 dagen even aan het ‘strenge’ schema.

Grootste uitdagingen
De grootste uitdaging gaat ongetwijfeld het schrappen van de koolhydraten worden. Hoewel we een challenge van ‘slechts’ 14 dagen doen zal het best wennen zijn om al die dagen geen pasta, rijst, granen en aardappelen te eten. Omdat we normaal al zo gevarieerd eten ben ik al vrij creatief geworden met het vervangen van dit soort koolhydraten, maar het veertien dagen compleet van de eetplanning schrappen (dus óók voor het ontbijt en de lunch) wordt een leuke uitdaging.

Het missen van twee cheatdagen is een volgende. Degenen die mij al langer volgen weten dat de zaterdag wekelijks mijn cheatdag is, de dag waarop ik mag eten waar ik zin in heb. Omdat ik het onderste uit de kan wil halen voor deze challenge en goed wil kunnen zien/merken wat voor een effecten dit voedingspatroon heeft, schrap ik de komende twee weken ook de chetdagen. Er is één cheatavond en dat is volgende week dinsdag, dan eet ik namelijk met mijn foodie vriendinnetjes in Amsterdam. Toch zal ik ook daar mijn best moeten doen: brood laten staan en water drinken bij het diner.

Paleo

Plan van Aanpak
Paleo is niet een voedingspatroon dat je van de een op andere dag even aanwent, het zal nog best eens tegen kunnen vallen ook al doen we het maar veertien dagen. Als je naar de voedingsmiddelen onder het tweede kopje kijkt zul je zien dat Paleo niet helemaal strookt met het principe van Weight Watchers. Dit laat ik de komende veertien dagen dan ook heel even varen en dus tel ik geen punten. Avocado’s zijn voor Weight Watchers bijvoorbeeld heel hoog in punten, terwijl het binnen Paleo een enorm veel gebruikt ingrediënt is.

Daarnaast is een goede planning noodzakelijk. Sowieso eten wij altijd al via een eetplanning, maar deze keer kunnen we daar niet zo makkelijk van afwijken. Het belangrijkste aan het avondeten vind ik dat er voldoende variatie moet zijn. Daarom heb ik denk ik een uur(?) gebroed op de eetplanning voor komende week en deze zie je hierboven. Zoals je ziet lekker gevarieerd. Véél groenten en grote variaties aan vis en vlees. Alles behalve saai. Bovendien heb ik er ook zin in om dit allemaal te gaan eten!

Ook wat betreft ontbijt en lunch moet er gepland worden want je kunt natuurlijk niet zomaar even een broodje of kommetje yoghurt pakken. Met drie dozen eieren moeten we in ieder geval een heel eind komen en ook met amandelmeel kan ik wel uit de voeten. Wat betreft de lunch: het is de bedoeling dat ik ’s avonds voor meer dan twee personen kook zodat we de leftovers daarvan als lunch op de dag erna kunnen eten.

En verder zien we het wel! We gaan ervoor, hebben er zin in en sporten tijdens deze twee weken gewoon zoals normaal. Volgende week woensdag plaats ik de eerste update waarin ik vertel hoe de eerste week is gegaan en of er al resultaten zijn geboekt.

Disclaimer
Wellicht ten overvloede maar ik word dus geen health freak. Ik ga niet volledig voor altijd mijn eetpatroon omgooien, ik schrap koolhydraten niet voor altijd en zal zeker mijn leven niet kunnen leiden zonder af en toe een stukje chocolade. Dit is een challenge voor 14 dagen om te kijken wat Paleo met je doet, of er merkbare resultaten zijn en of er dingen in het voedingspatroon zijn die we wellicht kunnen doorvoeren in het dagelijks leven etc. Ik zit dan ook niet te wachten op comments als ‘Oooh dit dieet is zo slecht voor je en koolhydraten volledig schrappen is echt dom’ of ‘ik snap niet dat je hier aan mee doet, als foodie houd je toch van lekker eten?’. Ik heb zelf zo mijn verwachtingen en bedenkingen over het Paleo principe en ik wil het graag zelf ondervinden voordat ik er een oordeel over vel.

In verband met het vooruit werken (iets dat ik altijd doe voor OMF) zul je de komende weken nog nauwelijks Paleo proof recepten voorbij zien komen. Die komen echter wel uiteraard, maar pas later. In de komende edities van Wat stond er op tafel op de zondagmiddag kun je in ieder geval zien wat ik ’s avonds heb gegeten tijdens de challenge!

Als je (deels) mee wilt doen kan dat uiteraard! Voorzie jouw berichtjes/tweets of tips van #omfpaleochallenge dan kan ik je bericht makkelijk terugvinden.

Join the Conversation

  1. Leuk dat jullie dit 14 dagen gaan doen! Ik ben erg benieuwd of het gemakkelijk vol te houden is en hoe het jullie bevalt. Succes!

  2. Francisca says:

    Ik ben ontzettend benieuwd wat je hiervan gaat vinden! Ik kijk al een tijdje naar Paleo, ook omdat je er zoveel lekkere recepten voor kan vinden en het idee heb dat ik veel te ongezond eet. Ik denk dat je ook zeker verschil gaat zien in je gewicht, het gekke aan Weight Watchers is soms dat avocado’s inderdaad veel punten hebben maar kaas weer minder. Heel veel succes!

  3. Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat bevallen! Vooral het ontbijt lijkt mij lastig, ik kies toch eigenlijk altijd voor brood of yoghurt!

  4. Marije says:

    Blij verasst met je recepten. Creatief:) ben benieuwd.

  5. Wat interessant! Ik ben benieuwd hoe je dit gaat ervaren!

  6. Lotte says:

    Ik ben heel benieuwd!

  7. De weekplanning ziet er lekker uit. Ik ben benieuwd naar de rest. Succes!

  8. Nadia says:

    Leuk, succes! Ik heb weleens keto gedaan (no carbs), beviel goed maar op een gegeven moment begon ik me toch wat ongezond te voelen… At nogal veel kaas, en geen fruit natuurlijk. Paleo lijkt me ook wel wat!

    1. Oh, hmm… veel kaas en geen fruit is een aparte! Wel goede resultaten mee geboekt?

      1. Nadia says:

        Ja, ging op zich wel goed, kreeg er ook meer energie van en een betere huid! Het idee is dan dus: geen kh, en wel (vooral) vet en eiwit. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met paleo! :)

  9. Charlotte says:

    Heel interessant. Ik moet zeggen geen zuivel (in gerechten) zou mij wel erg tegenvallen maar ben erg geïnteresseerd hoe jullie dat samen gaan doen.

    Ik zou alleen wel of punten tellen of calorieën zodat je een idee hebt of je ineens veel minder of veel meer of toch rond hetzelfde punten / calorieën zit.

  10. Annebeth says:

    Leeeuk!
    Benieuwd hoe jullie lichamen erop reageren!
    Goeie eetplanning trouwens, lekkerrrr!

  11. Marjan says:

    Wat knap dat je dit gaat doen, ben heel benieuwd naar hoe het gaat bevallen en de resultaten!

  12. Marieke says:

    Ik ben benieuwd! Waar ga je zoal mee ontbijten? Ik zie het wel zitten om ook mee te doen, maar ik kan echt niet zonder mijn havermout met sojamelk in de ochtend.

    1. Vooral met veel ei-gerechten denk ik. Spiegelei, scrambled egg, ei-banaanpannenkoekjes, amandelpannenkoekjes, eimuffins..

  13. Wat goed van je dat je dit gaat proberen.
    Enne misschien een domme vraag/opmerking maar ik dacht dat quinoa een zaad was een geen graan waardoor je het misschien toch wel zou mogen?

    1. Geen domme vraag hoor. Technisch gezien zijn het inderdaad geen granen waardoor je het eigenlijk Paleo zou zijn. Het is dan ook direct het meest besproken product. Zie hier voor een omschrijving waarom het strikt gezien niet paleo is: https://paleoporn.net/q/is-quinoa-paleo/

      Degenen die Paleo 80/20 eten nemen trouwens wel quinoa!

  14. Klinkt interessant! Heel veel succes, ik ben benieuwd naar hoe het gaat!

  15. Streng ‘dieet’! Ik snap wel dat je de uitdaging eens aan wilt gaan, ben stiekem zelf ook wel benieuwd wat voor effect het heeft op je lichaam en je bent gelukkig creatief genoeg om een fatsoenlijke eetplanning op te stellen :)

  16. Rebecca says:

    Ik ben heel benieuwd hoe dit je gaat bevallen! Volgens mij heb je een mooi en lekker menu gemaakt. Met de courghetti en de zoete aardappelpuree kun je toch nog een beetje terugvallen op het pasta en aardappelgevoel.
    Veel succes!

  17. Rineke says:

    Wij hebben ong. 3 maanden paleo gegeten, maar ik ging vooral het brood en couscous, quinoa etc. erg missen en de eieren kwamen werkelijk m’n neus uit. Je weekplanning ziet er wel heel lekker en goed uit maar je hebt ook nog ontbijt en lunch. Ik vond dat er erg veel tijd in ging zitten en vooral ook dat ik veel meer geld kwijt was aan boodschappen.

  18. Felicia says:

    Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van Paleo gehoord, totdat ik zojuist je foto op instagram voorbij zag komen. Klinkt wel interessant en misschien ga ik ook wel een 14 dagen challenge doen. Ben benieuwd naar jouw ervaringen!

  19. Ik ben benieuwd naar hoe de challenge je gaat bevallen en wat je gaat eten als ontbijt, lunch en diner

  20. Dag Sabine, erg knap hoor en wat een resultaten. Heb een vraag. Wat mbt tot havermout, aangemaakt met water. Wel of niet Paleo? Volgens mij zijn de meningen hier over wisselend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
© 2011-2020 OhMyFoodness. Zowel beeld als tekst mogen nooit zonder toestemming worden overgenomen.
Close