Foodie in Rome

Wat een genot om gewoon twee keer in één jaar mijn favoriete Europese vakantieland te mogen bezoeken: Italië! In juni van dit jaar vierden we onze zomervakantie op een camping in Toscane en vorig weekend zijn Tim en ik voor het eerst sinds de geboorte van Vic een paar dagen samen op stap geweest. In maart boekten wij een citytripje naar Rome, een stad die voor Tim al lang op zijn bucketlist stond en een stad waar ik heel graag nog een keer heen wilde. Naar aanleiding van onze trip komt er een uitgebreide CITY GUIDE aan, maar natuurlijk neem ik jullie ook nog even mee in een lang weekend gruwelijk lekker Italiaans eten. Van tevoren vroeg ik naar eettips via Instagram en die kwamen zó veel binnen dat het onmogelijk was om overal heen te gaan. Gelukkig struikel je in Rome over de goede eetgelegenheden dus aan lekker eten geen gebrek!

mozzarella salami

Vrijdag

Rond 12.00 uur landde vrijdag ons vliegtuig op Ciampino en uiteindelijk waren we tegen half twee in ons appartement. Heel veel tijd hadden we niet, we hadden namelijk om 15.00u tickets geboekt voor het Vaticaan en aangezien we daar lopend heen wilden (lees: een wandeling van drie kwartier), moesten we vrij snel weer weg. Ergens net buiten de muren van het Vaticaan kochten we een broodje. Tim met kip en mozzarella, ik met salami, mozzarella en rucola. Super simpel en werkelijk overal verkrijgbaar in Rome.

della palma

Na een paar uur wandelen hadden we zin in ons allereerste Italiaanse ijsje. Aangezien we het hele weekend in 26 graden en een stralende zon hebben rondgelopen, was de verkoeling wel welkom. Op aanraden van velen wipten we binnen bij Della Palma, een ijssalon waar ze 150 (!) ijssoorten verkochten. Ik had zin in iets verfrissend en koos voor de smaken lychee, perzik en citroen. Vooral die perzik was be-la-che-lijk lekker. Niet te doen.

fortunata1

Voor het avondeten schoven we aan bij Osteria dei Fortunate, een Italiaans restaurantje waar twee vrouwen letterlijk voor je neus de pasta vers maken. Als voorgerecht kozen we voor buffelmozzarella en prosciutto. De mozzarella was niet normaal lekker en vers, smaakte bijna naar slagroom.

fortunata2

We deelden een keer niet het hoofdgerecht maar kozen allebei hetzelfde: Tagliolini Cacio e Pepe, de lokale specialiteit. Verse tagliolini met Pecorino, zwarte peper en olijfolie.

fortunata3

Ze waren overigens ook niet zuinig met de Aperol Spritz, mijn hemel wat een glazen haha!

panella

Zaterdag

Ontbijten is niet echt een ding in Italië, veel Italianen eten snel een zoet broodje en werken een kop koffie naar binnen en smeren hem dan maar weer. Uitgebreid ontbijten kon dan ook niet echt maar ik vond een tentje genaamd Panella waar we toch even rustig hebben kunnen zitten. Ik nam cappuccino, uiteraard, en een roomcroissantje – mijn absolute favoriet. Tim ging voor een normale croissant en een muffin met rood fruit.

maracuja1

Na een hele ochtend door het Forum Romanum en het Colosseum te hebben geslenterd hadden we zin in een goede maaltijd. Vlakbij liepen we tegen Osteria Maracuja aan. We namen plaats aan een van de tafels op het terras. Ik bestelde als voorafje de bruschetta’s, altijd goed!, en nam daarna een bord verse ravioli met cherrytomaatjes, ricotta en spinazie.

maracuja2

Tim ging voor de Pizza Diavolo: pizza met tomaat, mozzarella en pittige salami.

traverstere1

Op aanraden liepen we ’s avonds naar de wijk Trastevere aan de overkant van de Tiber. Veel restaurants waren helaas nog dicht waardoor we niet per se heel enthousiast werden van de wijk die ‘oh zo fantastisch en gezellig’ moest zijn. Uiteindelijk was Sette Oche in Atalena wel open en daar deelden we een bord antipasti.

traverstere2

Vervolgens koos ik wederom voor pasta, deze keer linguine met octopus en pecorino. Ik geloof niet dat er in dit restaurant gekookt wordt met verse pasta, toch jammer. De octopus was ook net even iets te ver doorgegaard helaas. Het smaakte wel, maar we vonden het niet spectaculair.

oppio1

Zondag

Omdat we het ’t niet per se waard vonden om een heel eind te lopen voor ons ontbijt gezien de vele kilometers die we al in de benen hadden, streken we op zondag voor het ontbijt neer bij een tentje bij ons om de hoek (letter 150 meter lopen): Oppio Cafe. De prijs-kwaliteitverhouding is er beroerd maar je ontbijt met uitzicht op het Colosseum en het Forum Romanum en dat is stiekem onbetaalbaar.

oppio2

Tim ging voor een ontbijtje met toast, spek en eieren, ik koos voor een broodje mozzarella en tomaat. Uiteraard met cappuccino erbij voor mij.

pompi

Omdat we alle bezienswaardigheden wel hadden gezien, waren we zondag vooral lekker aan het eten. Na een bezoek aan Piazza del Popolo wipten we Pompi binnen om de hoek van de Spaanse trappen. Hier haalden we op aanraden tiramisu en daar hebben we absoluut geen spijt van gehad. We gingen voor de classic en de variant met aardbei en beide waren ontzéttend lekker. Bij Pompi verkopen ze nog veel meer dan alleen tiramisu dus ga er zeker eens naar binnen.

tartufi

We wilden lunchen bij het restaurant Tartufi & Friends, deze truffelliefhebber kon daar stiekem niet op wachten, maar met het oog op de menukaart vonden we het toch iets te decadent. €16 of €24 voor een portie friet met truffel & parmezaan, hmm… We hadden niet heel erg veel trek en gokten dat het niet zo gewaardeerd zou worden als we slechts één drankje en een portie friet zouden eten dus hop, verder dan maar. Wel wilde ik het restaurant nog even aanstippen want woah… De goedkoopste opties op de kaart hierboven zijn trouwens voor gerechten met zwarte truffel. Kies je voor witte truffel dan betaal je de hoofdprijs.

prosciutteria

In plaats van truffelgerechten eten gingen we naar binnen bij Prosciutteria waar we een plankje vol met lekkers deelden. Leuke tent maar érg klein dus wees bereid om even te wachten voor een plekje. Ondanks dat wel een echte aanrader!

iari1

En dan het laatste avondmaal, Tim koos deze keer het restaurant uit. We hadden geen zin om ver te lopen en op nog geen 5 minuten van ons appartement lag Iari del Vino. We konden vlak voor de grote (hagel)storm nog lekker op het terras zitten, mazzel! We deelden als voorafje Fritto Misto, een bord met gefrituurde snacks waaronder een risotto-kroketje met mozzarella, met gehakt gevulde olijven en een met kaas en gehakt gevulde courgettebloem. Jum!

iari2

Ik kon Rome niet verlaten zonder een echte Italiaanse pizza te eten dus dat deed ik op de laatste avond. Ik koos voor pizza funghi, mijn favoriet.

Rome stikt werkelijk waar van de goede en leuke eettentjes. Slecht eten kun je bijna niet in deze stad maar onderling is er wel veel kwaliteitsverschil. Natuurlijk zijn er tourist traps en betaal je je scheel in de restaurants rondom het Colosseum en andere bezienswaardigheden, maar de uitzichten bij deze restaurants zijn fantastisch dus schrijf ze niet direct af.

Verwacht verder niets van het ontbijt in Rome, leuke ontbijttentjes zijn er simpelweg niet of nauwelijks. Mocht je een hotel boeken waar je ontbijt bij kunt boeken dan is dat een goede optie. Zo niet dan ben je prima af met een simpel broodje of bewaar de ruimte voor de lunch want lunchen doe je warm!

Join the Conversation

1. Cynthia says:

Ik hou van Rome! Inmiddels 2x geweest en heerlijk gegeten! Zou graag een 3e keer gaan, maar eerst naar Barcelona!

2. Rachel says:

oh ik hou van italie maar nog meer van de recepten (bovenin italie). ik ga altijd bij bolzano, lago maggiore, lago di garda daar besteden ze nog meer liefde en geduld aan het eten. dat proef je ook echt! vooral de pizza’s zijn daar geweldig! het ziet er in ieder geval allemaal heerlijk uit. Ik ben ook altijd gek op ijsjes… jam!

3. Rosanne says:

Wat leuk om te zien dat je naar de Prosciutteria bent gegaan! Die had ik je aangeraden via Instagram :D

1. Sabine Author says:

Jaaaa, was zo leuk!

4. Daniëlle says:

Wat een heerlijkheden allemaal! Ik krijg er trek van. Ik moet Rome toch snel eens op de planning zetten!

1. Sabine Author says:

Ja, zeker doen. Echt te gek!