Foodie in Londen

Ik schrijf dit artikel in de quarantaineperiode, en ik hoop dat wanneer dit artikel online komt dat de quarantaine voorbij is en dat we weer op reis mogen gaan. Want ik kan je zeggen; nu niets kunnen boeken om vervolgens naar uit te kunnen kijken is wel erg jammer. Natuurlijk zitten we allemaal in hetzelfde schuitje maar ik merk dat ik de laatste weken steeds vaker programma’s over reizen opzoek, en al lijstjes aan het maken ben met bestemmingen die ik heel graag wil gaan zien zodra het weer kan.

Londen was in ieder geval het laatste tripje wat ik maakte vóór de Coronacrisis en ook echt op de valreep. Want ik zat er samen met een vriendin in het eerste weekend van maart. Een week later startte de quarantaine. Dus ja, ik vind het heerlijk om in mijn hoofd even terug te vliegen naar Londen en al het lekkers wat we er hebben gegeten opnieuw een beetje te beleven. Want echt waar, ik heb nog niet eerder een stedentrip gemaakt waar ik op letterlijk iedere hoek van de straat wel iets lekkers te eten kon kopen. Eten lééft in Londen. En niet zo’n beetje ook.

Vlak voor vertrek deed ik inspiratie op via Instagram, en ik kreeg een shitload aan tips van mijn collega’s. Ik kreeg steeds meer het gevoel dat dit allemaal echt niet ging passen in die 2 dagen dat ik er zou zijn. En dat klopte, Londen mag gewoon regelmatig op je (food-)bucketlist. Want mán, wat en lekkers en wát een toffe stad blijft het toch.

Ik neem je mee!

Foodie in Londen Vivian 1

Foodie in Londen Vivian 2

Vrijdag

Onze dag begon héél vroeg, we pakten de eerste trein naar Schiphol. Ik vanuit Deventer, vriendin Suzanne vanuit Apeldoorn. En omdat ik weet dat ik zo vroeg nog niet iets kan eten maar onderweg vast trek zou krijgen, had ik een yoghurt met muesli meegenomen. Eenmaal op Schiphol verliep de douane heel soepel en snel, dus we zijn daarna ergens neergestreken voor een kop thee en een croissant (die laatste kan ik zelden weerstaan).

Foodie in Londen Vivian 37

Om half 10 in de ochtend waren we al in Londen, en na een treinrit van ongeveer drie kwartier kwamen we aan in de wijk waar ook ons hotel zat, Shoreditch. Ik had voor ons het fijne hotel The Hoxton geboekt. Ik ken het uit Nederland en weet dat het in verschillende steden zit, vaak op toffe plekken. We hebben ons koffertje gedropt en zijn gelijk op pad gegaan.

Naast de Old Spitalfields Market (wat ook echt een hele leuke markt is), troffen we verschillende foodtrucks aan. De eerste verkocht bao’s en natuurlijk hebben we daar twee van die broodjes gehaald. Eentje met kip, de ander met rund. Héél smaakvol, niet goedkoop. Maar dat is het allemaal niet echt in Londen.

Foodie in Londen Vivian 3

Heerlijk waren ze.

Foodie in Londen Vivian 4

Tijdens onze trip bezochten we vijf verschillende wijken. Meer was niet te doen en zo konden we het een beetje overzichtelijk houden. Er is namelijk heel veel te zien én te doen in Londen dus we hebben ons een beetje moeten beperken. Ik zei het al eerder, Londen is een plek waar je gewoon vaker naartoe moet. En ook al doe ik bij een citytrip niet vaak aan teveel voorbereiding omdat ik geen stress wil omdat we niet alles kunnen zien wat ik van tevoren had bedacht, nu hebben we dat wel een beetje gedaan. Een een klein beetje, om het te kunnen kaderen.

Dus na een wandeltocht door Shoreditch kwamen we terecht bij Kahaila, een leuke plek voor een kop koffie, en taart. De etalage nodigde behoorlijk uit met verschillende grote taarten. Wij bestelden een punt regenboogtaart die uiteindelijk heel boterig bleek, dus de chocolate chip cookie was the winner hier.

Foodie in Londen Vivian 5

Wel credits voor de prachtige looks.

Foodie in Londen Vivian 6

Begin avond zochten we een cocktailbar op die Suzanne van een vriendin getipt had gekregen. Cahoots, een súpergezellig plekje en hartstikke vol. Nog één klein tafeltje was er vrij. We bestelden om een beetje te kunnen snaaien wat chickenwings met blauwe kaas-dip en ‘chips’. Lekker en gezellig, maar we bleven niet lang want we wilden graag nog even naar ons hotel voordat we Dinerama opzochten voor het avondeten.

Foodie in Londen Vivian 9

Dinerama in de avond dus. En dat is een dikke aanrader. Bijna waren we er weggegaan want er stond een lange rij voor de ingang. Maar terwijl we een andere foodhall aan het opzoeken waren en daar vervolgens naartoe wilden lopen, zagen we dat de rij volledig weg was dus we kochten een entreekaartje (ik geloof voor €1,75) en gingen op zoek naar het lekkerste eten. Dat was niet makkelijk want het aanbod is er groot. Terwijl Suus de wijn regelde en op zoek ging naar een plek om te zitten, regelde ik twee happies. Dumplings bij Yum Bun en Mac&Cheese bitterballen met truffelmayonaise als dip. Ga je erheen? Bestel dan vooral die Mac&Cheese ballen, héél lekker!

Foodie in Londen Vivian 12

Als afsluiter nam ik nog dit warme taartje van cookiedough met vanille-ijs. Een bommetje, maar erg lekker en iets zoets na een hartige hap gaat er bij altijd nog wel in.

Foodie in Londen Vivian 13

Zaterdag

Bij onze hotelovernachting zat een simpel ontbijt inbegrepen. Dat betekent geen lopend buffet in een ontbijtzaal, maar een tasje met ontbijt aan je hotelkamerdeur. De avond ervoor hang je het lege tasje aan de haak, en op het tasje kruis je de tijd aan dat je het ontbijt wil ontvangen. De volgende ochtend hangt het tasje gevuld voor je klaar. Goed concept hè? Zeker als je gewoon gelijk de stad weer in wilt en onderweg wat wilt eten.

Foodie in Londen Vivian 14

Dit zit er dan in; een yoghurt of kwark met muesli, een banaan en verse jus.

Foodie in Londen Vivian 36

Voordeel van zo’n klein ontbijt; alweer vroeg zin hebben in iets lekkers. Taart welteverstaan. Of iets wat er op lijkt. We ontdekten per toeval een heel erg leuk Deens koffiehuisje in een zijstraatje. Bageriet. Hier bestelden we een kop koffie/thee met verschillende koeken die ons lekker leken.

Foodie in Londen Vivian 15

Foodie in Londen Vivian 16

Je kunt er ook wat lekkers meenemen en mocht je er naartoe gaan houd er dan rekening mee dat je geen zitplek hebt aangezien er maar drie tafeltjes in dit leuke kleine pandje (kunnen) staan.

Foodie in Londen Vivian 18

Nog meer lekkers in het assortiment.Foodie in Londen Vivian 20

Ik was nog niet eerder in Notting Hill geweest dus deze wijk ging op het lijstje van te bezoeken wijken. Ottolenghi zit op verschillende plekken in Londen, waaronder in Notting Hill. Daar wilden we wel lunchen echter was het er zó druk dat we gelijk weer weg zijn gegaan.

Foodie in Londen Vivian 21

Uiteindelijk zijn we bij Cock & Bottle beland. Een leuk café in deze chique wijk. We dronken een biertje en bestelden daarbij chips en zó goed; camembert uit de oven met stokbrood. Flinke vullers wel dus we zaten voorlopig wel even vol.

Foodie in Londen Vivian 22

Suus vond voor in de avond een heel leuk Vietnamees restaurant; Hanoi Café. We hadden zin in Aziatisch eten, dus dit moest het worden. Bij dit toegankelijke restaurant mag je dus je eigen drankjes meenemen. Deden wij niet, want voor ons gewoon heel onhandig maar voor de locals is dit natuurlijk een leuk idee. Er stonden dan ook verschillende flessen fris en drank op alle tafels.

Wat betreft het eten; we bestelden verschillende gerechten en deelden vervolgens alles. We aten eend, gyoza’s, groenten in tempura beslag en een soort calzone gevuld met kip en taugé.

Foodie in Londen Vivian 23

Op de terugweg naar het hotel (en tevens club bleek bij binnenkomst), haalden we bij de supermarkt aan de overkant nog een paar drankjes en wat lekkers. Ik stond te zoeken naar lekkere chocolade en kreeg van iemand deze getipt. En inderdaad, heer-lijk.

Foodie in Londen Vivian 24

Zondag

Er ging iets mis met het ontbijt geloof ik. Niet twee, maar vier gevulde tasjes vandaag. Wederom wel een lekkere start van de dag dit kleine ontbijtje, maar de twee tasjes teveel hebben we teruggebracht.

Foodie in Londen Vivian 25

We zijn in onze buurt gebleven zondag, en bezochten de Brick Lane Market. Overigens dé dag om deze food- en vintage markt te bezoeken. En ook hier weer; volop lekker eten. Deze bakery kwamen we ook tegen en staat erom bekend 24/7 open te zijn. Zag er binnen niet heel gezellig uit, maar mocht je midden in de nacht zin hebben in een cupcake in plaats van een pita gyros, dan moet je hier wezen.

Foodie in Londen Vivian 26 Foodie in Londen Vivian 27

Foodie in Londen Vivian 28

Mocht je op zoek zijn naar chocolade dan moet je hier even naar binnen lopen. Zit overigens op meer plekken in Londen. Mooie chocolade en bonbons.

Foodie in Londen Vivian 30 Foodie in Londen Vivian 31

Nadat we de markt hadden bezocht, waar we overigens niets hebben gegeten, wandelden we richting een ander filiaal van Ottolenghi. Niet geschoten was altijd mis dus we gokten het erop. Wie weet was het er nog niet zo druk en konden we er een taartje eten. En jawel, een van de laatste plekjes was voor ons. Het was moeilijk kiezen want kijk dan, hoe lekker dit er allemaal uit ziet…

Foodie in Londen Vivian 32

Ik wilde alles wel proeven.

Foodie in Londen Vivian 33

Maar het werd uiteindelijk een verse gemberthee…

Foodie in Londen Vivian 34

… met deze prachtige citroen cheesecake. Dotje hè? Heel fris van smaak, en een mega bom. Konden we weer even vooruit.

Foodie in Londen Vivian 35

Onze trip zat erop! Nog helemaal niet uitgekeken en uitgegeten dus over een paar jaar maar weer eens terug. Op het vliegveld sloten we het in ieder geval feestelijk af met sushi. En dat was geen AH To Go sushi, maar echt wel goede sushi.

Tot de volgende Foodie in… !

Join the Conversation

1. Dorien says:

Oeehh dat ziet er echt goed uit!
    Ik wil ook weer naar Londen ;)
    Ben er eind 2018 voor het eerst geweest, maar toen eigenlijk meer in Soho en de omgeving parlement…
    Een tip: Crumbs and Doilies, heeerlijke cakejes! Het zit in een klein zijstraatje in de buurt van Carnaby street en is van de makers achter het Cupcake Jemma-youtube kanaal en in Kings court, waar het zit, zitten nog zoveel andere eettentjes

2. Annemiek says:

Hier krijg je wel honger van! Ik heb ook zin om weer naar Londen te gaan, Borough market vind ik ook echt een aanrader. Zoveel lekker eten!
    Welk model zijn trouwens jouw geweldige Nikes?