Foodie in San Francisco

Het is alweer drie weken geleden dat ik in San Francisco was. Het was mijn zevende keer in de Verenigde Staten maar de allereerste keer in San Francisco. De stad stond al langere tijd op mijn bucketlist en ik ging dan ook op pad met een hele flinke lijst aan hotspots. Mede dankzij jullie was ook mijn wensenlijstje wat betreft restaurants goed gevuld en hoewel ik alle onderstaande foto’s tijdens de trip al heb gedeeld in Instagram Stories, zet ik traditiegetrouw in deze Foodie in San Francisco nog even alles voor je op een rij. Ik at veel, gevarieerd en kriskras door de hele stad – SF is foodie heaven.

Dag 1 – de aankomst

In-N-Out
Na een lange reis, de vlucht naar San Francisco duurde bijna 11 uur en het tijdsverschil was -9 uur!, ging ik direct na aankomst in het hotel op pad om de jetlag voor te zijn. Vlakbij zat een vestiging van In-N-Out. Dit restaurant stond al héél lang op mijn lijstje maar is alleen te vinden aan de westkust van de VS. Ik besloot ‘m op dag 1 maar direct af te strepen.

Ik bestelde de Double Double, een dubbele cheeseburger, en Animal Style Fries; frietjes met zoete uit en In-N-Outs befaamde ‘animal style saus’. De burger was fantastisch, maar de friet was echt slapper dan slap. Via Instagram vernam ik dat dit absoluut niet zo hoort, dus ik besloot later in de week voor een herhaling te gaan.

Dag 2

Mijn eerste volledige dag in San Francisco. Voor dag 2 had ik een planning gemaakt waarin ik sightseeing combineerde met véél lopen en lekkere eettentjes. Ik haalde koffie bij Peet’s Coffee en ging op pad.

Bob's Dougnuts

Bob’s Doughnuts
First stop: Bob’s Doughnuts. Als je Somebody feed Phil op Netflix hebt gezien komt deze plek je wellicht bekend voor. Het is een mini plekje, je kunt er alleen afhalen en er staat altijd een rij. Zo ook toen ik er was maar ze gingen er vrij vlot doorheen gelukkig. Ik kocht een Apple fritter, een soort gefrituurd kaneelbrood/donut met appel. Ernstig lekker en ook echt heel groot.

ChinaTown Foodtour
In de middag had ik een foodtour geboekt door ChinaTown. Overal waar ik kom probeer ik een foodtour te doen en door ChinaTown leek me geweldig, ik ben immers gek op Aziatisch eten. En wow, het stelde zéker niet teleur. Gedurende vier uur liepen we door de straten en steegjes van ChinaTown en her en der proefden we van alles. Vers brood met bosui, Peking eend, chow mein, Char Siu buns, mooncakes… Allemaal waanzinnig lekker. Echt een aanrader als die kant een keer op gaat. Ik boekte deze tour.

Dag 3

Op de derde dag had ik een fiets gehuurd en daarmee crosste ik heel San Francisco door. Mijn eerste stop was 30 minuten fietsen, maar voor een goed doel.

Vive la tarte
Bij Vive la tarte kocht ik een key lime croissant. Die ziet er niet alleen geweldig uit maar smaakte ook ge-wel-dig. De croissant was gevuld met limoenroom, het deeg was flaky en perfect knapperig. Een bommetje, maar echt fantastisch.

Het was mijn bedoeling om na Vive la tarte via een omweg naar het volgende tentje te rijden en daarna te eten in Sausalito nadat ik de Golden Gate Bridge over was, maar de key lime croissant zorgde ervoor dat ik nog uren vol zat – haha.

The Codmother

The Codmother Fish & Chips
Na een paar uur fietsen was de accu van mijn E-Bike leeg en ging ik weer terug naar de stad. Halverwege de middag had ik toch weer trek en op weg naar mijn hotel liep ik langs The Codmother Fish & Chips. Het is niet meer dan een soort foodtruck met een paar picknicktafels op de hoek van een parkeerplaats, maar het eten is er erg lekker. Ik bestelde de Combo met garlic fries: een mandje met lekkere knoflookfriet, gefrituurde garnalen, gefrituurde kabeljauw en huisgemaakte tartaarsaus.

Boudin Bakery Café

San Francisco staat bekend om haar zuurdesembrood en Boudin is de bekendste bakker. Het brood van Boudin is op verschillende plekken te koop maar het bij de bakkerij zelf halen is natuurlijk het leukst. Bij het Boudin Bakery Café kun je zien hoe het zuurdesembrood wordt gemaakt maar je ruikt het bovenal. Als je door de straat loopt waar Boudin aanzit ruik je al van honderden meters afstand het zuurdesembrood. Ik ging er voor het avondeten zitten en koos voor hun special: clam chowder bread bol. Dat is dus een bol zuurdesembrood, gevuld met clam chowder. Erg lekker!

Dag 4

The Hollywood Café
Ik begon met een lekker ontbijten bij The Hollywood Café. Daar nam ik een avocadotoast met gepocheerd eitje en ik bestelde er fruit bij. Er mochten wat mij betreft wel even wat vitamines bij me naar binnen namelijk – haha. Het schaaltje fruit was enorm goed gevuld trouwens, fijn.

Muir Woods

Ik boekte een tour naar Muir Woods op dag 4 en om 11.00u vertrok ik met de bus die kant op. Omdat ik na de busrit en de wandeling daar wel een beetje trek had en ik toch nog even op de bus terug moest wachten, kocht ik een broodje kipsalade bij de ‘snackbar’ daar. Smaakte prima, lekker fris door de appel.

The Stinking Rose
Als knoflookliefhebber móést The Stinking Rose wel op mijn lijstje. Bij dit restaurant wordt namelijk alles met knoflook gemaakt. Ja, zelfs knoflookijs! Ik bestelde alleen een hoofdgerecht want ik wilde later nog ergens anders een ijsje halen. Ik koos voor de 40 cloves chicken. Kip gegaard met 40(!) teentjes knoflook. Dat klinkt heftiger dan het is hoor, doordat de knoflook zolang mee gaart wordt ‘ie een stuk minder heftig van smaak. Maar lekker was het zeker!

Norman’s Ice Cream & Freezes
Zoals ik al zei wilde ik later nog ergens anders een ijsje halen en dat werd bij Norman’s Ice Cream & Freezes. Dit zat in de buurt van mijn hotel en ik trakteerde mezelf daardoor direct op een wandeling over de boulevard. Ik bestelde een ijsje met twee bolletjes: Oreo en Kokos-Ananas en at het ijs lekker op het strand op. Perfecte afsluiter van de dag!

Dag 5

Ik ben al aardig op weg in mijn vakantie en nog altijd ben ik niet uitgegeten, haha! Ik ging heen met 50+ gepinde plekken op Google Maps en heb er al behoorlijk wat weg kunnen werken.

The Ferry Building

Ik nam de tram richting The Ferry Building, een smeltkroes van allemaal kleine eettentjes. Bij Daily Driver kocht ik een Everything bagel met cream cheese en bij Blue Bottle Coffee haalde ik een cappuccino. Ik at mijn ontbijtje terwijl ik uitkeek over de haven en de zee.

Trish’s Mini Donuts
Van The Ferry Building maakte ik een lange wandeling langs alle pieren van San Francisco en uiteindelijk stopte ik bij Pier 39 waar ik bij Trish’s Mini Donuts een zakje mini donuts haalde. Die kwamen net vers uit de hete olie, yum. Ik zocht een plekje met uitzicht op de zeeleeuwen en at ze daar lekker in het zonnetje op.

Lunch @ The Mission
Halverwege de middag nam ik de bus om een wijk te bekijken waar ik nog niet eerder was geweest: The Mission. Bij Tacqueria el Buen Sabor kocht ik twee taco’s: een soft taco met kip, guacamole, salsa en kaas en een crispy taco met gehakt en kaas. Beide erg lekker!

Als toetje kocht ik bij Tartine een lekker taartje: Banana Cream Pie. Ik nam het eten mee naar Dolores Park en at het daar zittend op het gras op.

Begoni Bistro & Yummy Bakery
Met een (grote) omweg ging ik aan het eind van de middag weer richting het hotel. Maar niet voordat ik nog even ChinaTown in liep want ik had onwijs veel zin in dim sum en bapao’s en ik had sowieso nog twee tentjes op mijn lijstje staan daar. Bij Begoni Bistro haalde ik pork & shrimp siu mai en steamed BBQ pork buns.

Naast Begoni Bistro zit Yummy Bakery en daar kocht ik een egg tart en een egg white tart. Dit schijn je geprobeerd te moeten hebben als je in SF bent maar ik was zelf niet zo fan. Vond het toch echt te ei-ig.

Dag 6

Tijd om weer een aantal wijken te bezoeken waar ik nog niet eerder was geweest: Haight-Ashbury, Japantown en Tenderloin. Alle wijken hadden eettentjes waar ik graag langs wilde en potver, ik at weer waanzinnig lekker deze dag!

Avotoasty
Met de bus reed ik richting Avotoasty voor een ontbijtje met heerlijke ‘bruschetta avocadotoast’. Aanrader als je fan bent van avocadotoast, ze hebben hier verschillende varianten en ze zagen er allemaal lekker uit.

Jane the bakery

Jane the Bakery
Van Avotoasty ging ik naar Haight-Ashbury en vandaar na ik de bus richting Japantown. Ik stapte iets eerder uit want ik wilde bij Jane the Bakery een Kouign-Amann (‘Queen Amann’) halen. Het is een soort bladerdeeggebakje maar dan krokanter en met veel suiker. Vrij eenvoudig, maar wel erg lekker.

Aria Korean Street Food
Van Japantown ging ik door naar de wijk Tenderloin. Niet per se de meest veilige buurt van San Francisco en ik was er dan ook heel snel weer weg, maar er waren twee tentjes waar ik graag langs wilde. Om te beginnen Aria Korean Street Food waar ik waanzinnige Koreaanse kip haalde met garlic-soy saus. De kip is gefrituurd en bevat geen bot en de saus was echt geweldig lekker.

Milkbean

Milkbean zit een paar straten verderop. Het is een koffie/ontbijttentje maar ze hebben bijzondere smaken koffie die ik wel wilde proberen. Ik nam de crème brûlée iced latte. Zoet en niet per se lekkerder dan een gewone iced latte als je het mij vraagt.

New Thai Elephant
Ik sloot mijn dag af bij een Thais restaurant: New Thai Elephant. Daar bestelde ik Pad See Ew, een van mijn favoriete gerechten. Het restaurant was niet per se heel gezellig, vandaar ook dat het lijkt alsof ik de foto met flits heb genomen – haha, maar het eten was top. Echt authentiek Thais.

Dag 7 – de dag van vertrek

En toen was toch écht mijn laatste dag aangebroken. De tijd gaat altijd zo snel als je zoveel doet! Ik heb nog wel even twee eettentjes met je te delen. Of eigenlijk één want de ander heb je al voorbij zien komen.

Darren's Café

Darren’s Café
Ontbijten deed ik deze keer om de hoek van mijn hotel bij Darren’s Café. Ik koos voor de short French toast oftewel: de kleine portie. Het is toch ongelofelijk hoe dat werkt in Amerika he. Ik vond dit een behoorlijk groot bord! Erbij bestelde ik weer wat fruit, daar had ik enorm veel zin in.

In-N-Out
En als laatste maaltijd ging ik nog even in de herkansing bij In-N-Out. Ik moest toch echt even met eigen ogen (of eigenlijk mond) geloven dat het beter kon dan een week geleden. En gelukkig stelde het niet teleur! De frietjes waren knapperig en tijdens het eten zag ik zelfs dat ze vers werden gesneden, pluspunten dus! En ook was het broodje deze keer goed getoast waardoor de burger echt nog lekkerder smaakte. Top dus. En nu snap ik helemaal de hype.

Zo, als je het tot het einde hebt gered: respect! Na deze week in San Francisco had ik 1 – echt zin in groenten en fruit en 2 – was mijn portemonnee helemaal leeg want foei, wat is het eten (en eigenlijk alles) in San Francisco dúúr. Maar je weet wat ze zeggen: je leeft maar één keer!

San Francisco is buiten de hoge prijzen wel echt foodie heaven. Je kunt er werkelijk álles eten en de kwaliteit van het eten is ook hoog. Voor mij gaat de stad wel op een van mijn favoriete plekken om te eten. Deze Foodie in San Francisco was dan ook echt een genot om te schrijven.

Join the Conversation

1. Maaike says:

Wat ontzettend leuk om te lezen en te zien! En ondertussen honger te krijgen ;-)

2. Wendy says:

En? Komt jouw in-n-out saus overeen met the real deal?