Verslag persreis Zweden dag 1 & 2

Zoals jullie weten was ik een paar weken geleden in Zweden op uitnodiging van Visit Sweden om het land op culinair gebied te ontdekken. En dat ontdekken heb ik zeker gedaan want wat hebben we verschrikkelijk veel gegeten. Alle gerechten die we voorgeschoteld kregen hebben jullie al kunnen zien in het Foodie in Zweden artikel, maar vandaag laat ik jullie de rest van het programma zien. Ik heb het ‘reisverslag’ opgedeeld in twee delen, vanmorgen krijgen jullie dag 1 en 2 te zien, vanmiddag dag 3 en 4. Ik heb geprobeerd het verslag niet te uitgebreid en langdradig te maken, maar we hebben natuurlijk wel ontzettend veel gedaan.

Dag 1 – Huskvarna en Sjön
Dag 1 startte op donderdag 27 juni en bestond voor het grootste deel uit reizen. Om 07.00 uur vertrok ik van huis richting Schiphol en om een uur of 18.00 uur was ik uiteindelijk in het hotel. We landden met het vliegtuig namelijk op Kopenhagen airport en gingen vandaar verder met de trein naar onze eerste stop: Huskvarna.

huskvarna stadshotell

In Huskvarna verbleven we in het Huskvarna Stadshotell, een hotel zoals je ze niet zo snel ziet. Iedere kamer heeft namelijk een bepaald thema wat ervoor zorgt dat geen enkele kamer hetzelfde is. Ik kreeg zelf de mirror room en waar ik verwacht had dat de muren van spiegels waren gemaakt en ik me dus overal vanuit bed zou kunnen zien, viel dit gelukkig heel erg mee. Het was best een chique kamer! Kroonluchters, diverse formaten spiegels en een geweldig groot bed. Erg veel tijd heb ik niet op de kamer doorgebracht, maar als je ooit in de buurt bent hier is het hotel echt een aanrader. Het ontbijtbuffet de volgende ochtend was ook dikke prima met veel verse broodjes, beleg, fruit, een yoghurtbuffet en diverse sapjes. In dit hotel betaal je gemiddeld € 120 – € 150 per nacht voor een tweepersoonskamer.

Sjon

Nadat we ons gauw hadden opgefrist vertrokken we naar Lake Vättern waar een proeverij werd georganiseerd met diverse lokale producers en hun producten. Aardbeienchampagne, knoflook worst, diverse soorten geitenkaas en het traditionele Zweedse snoep Polkagrisar, een soort zuurstok die smaakt naar pepermunt. Erg lekker, maar teveel konden we niet eten want er stond een zeven-gangendiner op ons te wachten.

Dineren deden we bij restaurant Sjön van chefkok Tommy Myllymäki die erg bekend is op de Zweedse televisie. Tommy is in 2007 bekroond tot Chef van het jaar en won de zilveren medaille in de Bocuse dÓr competitie van 2011. In restaurant Sjön werken ze zoveel mogelijk met lokale producten van de boerderijen rondom Lake Vättern en ook met producten uit het meer zelf. Het is een vrij toegankelijk restaurant waar in de zomermaanden ook gerechten van de barbecue worden geserveerd en waar je in de wintermaanden kunt kiezen voor een tasting menu waarbij je diverse gerechten – die wellicht later op de kaart komen – kunt proeven.

Dag 2 – Fika’s, Astrid Lindgren’s World en PM & Vänner
Dag 2 was een vrij volle dag met twee fika’s (koffiestops), een bezoekje aan Astrid Lindgren’s world en een uitgebreid diner in restaurant PM & Vänner.

fika Krusagarden

De dag begon met een koffiestop in Krusagården, een oud houten gebouw in het dorpje Eksjö dat sowieso bekend staat om haar grote verscheidenheid aan houten gebouwen. Krusagården zelf dateert al uit de zeventiende eeuw en is een restaurantje, winkel en demonstratieplek ineen. Je kunt er veel tweedehands spullen kopen maar ook zelfgemaakte keukenschorten, pannenlappen en veel boeken. In de zomermaanden worden er ook veel culturele evenementen georganiseerd. De heerlijkheden die je rechtsonderin ziet (diverse koekjes, cake en andere zoetigheden) zijn er ook te kopen en zijn te nuttigen met een kopje koffie.

Astrid Lindgren

Aan het begin van de middag kwamen we aan in Astrid Lindgren’s World, een waanzinnig leuk pretpark met bijbehorende camping dat uitermate geschikt is voor gezinnen met kleine kinderen. Het is geen standaard attractiepark, alles is namelijk opgezet rondom de verhalen van Astrid Lindgren. Je vindt er bovendien nauwelijks attracties, de hele dag door worden er vijftig verschillende shows gegeven die je kunt bezoeken. Dat is waar het hele park op draait.

Alvorens wij zelf een rondleiding door het hele park kregen, woonden we een presentatie bij van General Manager Mikael Ahlerup. Hij vertelde dat in 2006 het F&B gedeelte rigoureus op de schop is gegaan, op dat moment sloot namelijk hun meest winstgevende restaurant: de burgerbar. Sindsdien serveert het park enkel nog gerechten die te maken hebben met de verhalen van Astrid Lingren. Pizza’s, patat en burgers zijn nergens meer verkrijgbaar.

Als je ooit in Zweden komt met kleine kinderen, bezoek dan zeker dit pretpark. Het is waanzinnig leuk en de sfeer is geweldig.

fika Stella

Aan het eind van de middag was het tijd voor de tweede fika, dit keer bezochten we de boerderij van Stella en Thomas Nillson. Na een korte proeverij werd ons gedemonstreerd hoe de typisch Zweedse worst Isterband werd klaargemaakt. Eigenlijk is het heel makkelijk: 50% varkensgehakt, 50% rundergehakt, véél knoflook en diverse kruiden en specerijen. De worstjes moeten na het draaien een dag fermenteren op kamertemperatuur alvorens ze bereid kunnen worden.

Stella zelf staat bekend vanwege haar geweldige (verse) cheesecake en ze liet ons maar wat graag zien hoe zij deze klaarmaakte. Bij deze cheesecake wordt gebruik gemaakt van verse koemelk, direct uit de koe en dus nog warm. Na het toevoegen van alle ingrediënten (waaronder bloem, ei, veel suiker en gekookte, met de hand gepelde amandelen) wordt de cheesecake anderhalfuur op 150°C afgebakken in de oven. Uiteindelijk heeft het niet de textuur van een cheesecake die wij kennen, maar heeft het meer iets weg van rijstepap. Zeker lekker met een schepje verse jam!

kruidentuin PM

Uiteraard was het ’s avonds tijd voor diner en dit nuttigden we bij restaurant PM & Vänner van restaurateur Per Bengtsson. We werden verwelkomd in de kruidentuin van het restaurant waar iedere dag een tuinier aan het werk is om de tientallen verse kruiden bij te houden. Dagelijks komen de chefs langs om verse kruiden te plukken en te gebruiken in de gerechten die ’s avonds geserveerd gaan worden. De culinaire filosofie van PM & Vänner berust op het gebruik van lokale producten. Per zelf trekt regelmatig de bossen en weilanden in, op zoek naar fijne ingrediënten voor de gerechten. Na het bezoekje aan de kruidentuin genoten we van een overheerlijk 18-gangendiner in het restaurant zelf.

PM & Vänner is op dit moment bezig met een uitbreiding, in mei 2014 openen de eigenaren een hotel waar de beleving rondom het eten en de wijnen (ze hebben een gigantische wijnkelder) centraal staat.

elite park hotel

Slapen deden we ’s avonds in het Elite Park Hotel in Växjö, een prima hotel met lichte en ruime kamers. Het hotel ligt op loopafstand van PM & Vänner en ’s ochtends kun je er terecht voor een zeer uitgebreid ontbijtbuffet. De prijzen van dit hotel variëren van € 100 – € 150 per nacht voor een tweepersoonskamer. Voor de nodige ontspanning heeft het hotel een hot tub en een saunagedeelte.

Tijdens de diverse stops door zaten we overigens voornamelijk in de bus. Vaak was het minimaal een uur rijden naar de volgende bestemming. Dag 1 en 2 waren wat mij betreft al waanzinnig. Absolute topper was het diner in PM & Vänner, zelden heb ik zo lekker gegeten als daar. Ook was ik erg onder de indruk van de filosofie met betrekking tot het eten in Astrid Lindgren’s World. Fijn dat ook een pretpark kan denken aan goed eten en niet enkel aan vette hap!

Stay tuned! Vanmiddag om 14.00 uur lees je het verslag van dag 3 en 4 in Zweden.

Join the Conversation

1. Brenda (kookt) says:

Ziet er heerlijk uit sab! En dat waren nog maar 2 dagen ;)

2. Ashleey says:

Wat super gaaf!:D

3. MySimplySpecial says:

Dat ziet er mooi uit allemaal!

4. Laura says:

Zweden, ik ga zo weer terug! Ik ben er ook geweest voor een persreis (in 2010) en de vijf dagen voelde als twee weken. Wat een relaxt land! En eten is daar zo fijn. In alle rust!

5. Farah says:

Ziet er fantastisch uit!
    Echt leuk dat je zo’n persreisje maken maken.

Ik zou zelf ook graag nog een keer een culinaire reis willen maken. Tot nu toe houd ik het gewoon bij reizen en heel veel lekkere dingen eten (ongeveer hetzelfde haha)

xx Farah

6. Marcella says:

Klinkt goed, mooie foto’s. Lijkt me een prachtig land!