Over intermittent fasting en wat dit voor mij doet

Intermittent Fasting, ik moet eerlijk bekennen dat het een fenomeen is waar ik me nooit zo in heb verdiept. Ik wist dat foodblogcollega Eefje al een hele poos bezig is met intermittent fasting en dat het bij haar enorm zijn vruchten heeft afgeworpen omtrent haar gewicht, maar verder dan haar blogs lezen kwam ik eigenlijk nooit. Ik vond het ook nooit nodig om me meer in deze manier van eten te verdiepen want ik zag het niet zo zitten om periodes van vasten in te lassen en ik zag totaal geen mogelijkheid om het in te passen in mijn gezinsleven. Jullie weten dat ik al járen struggle met darmklachten en dat ik de afgelopen twee jaar van onderzoek naar onderzoek ben gegaan om te kijken wat er precies mis is met mij. Spoiler alert: het beestje heeft inmiddels een naam en ik update jullie daar binnenkort over. Tijdens een van mijn vele, ietwat wanhopige, zoektochten op het internet naar informatie over voeding en darmklachten stuitte ik op verschillende ervaringsverhalen over intermittent fasting, ik noem het vanaf nu even IF. IF zou namelijk bij een aantal mensen bij wie PDS is geconstateerd, zeer positieve uitwerkingen hebben gehad. Mijn radartje begon te draaien. Ik loop al 16 jaar rond met darmklachten, heb zo’n beetje alles al geprobeerd en ik begon de hoop bijna op te geven dat er ooit nog een oplossing voor mijn problemen gevonden zou worden. Ik googelde nog iets verder en zag steeds meer positieve verhalen voorbij komen. En toen besloot ik van de een op de andere dag, zonder voorbereidingen me over te geven aan IF. Inmiddels ben ik ruim een maand bezig en wil ik je er graag meer over vertellen. Want de resultaten zijn absurd.

Intermittent Fasting

Als je nu de hele intro hebt gelezen met dansende vraagtekens om je hoofd, dan ben ik je wel wat uitleg verschuldigd. IF is voor sommige mensen een ietwat controversiële manier van eten. Velen zien het namelijk als dieet, terwijl dit echt niet zo hoeft te zijn – mij kan het afvallen namelijk gestolen worden, een ongezond dieet wel te verstaan want het is “oh zo slecht om je ontbijt over te slaan!”

Laat ik direct even zeggen dat IF absoluut geen dieet is. Wat je eet moet je namelijk helemaal zelf weten, van mij part stop je jezelf helemaal vol met chocolade – het mag allemaal. Waar het echter om gaat is wanneer je eet. Je vast bewust binnen bepaalde tijden en mag ook alleen eten binnen bepaalde tijden. Er is één leidraad: de periode waarin je vast is altijd groter dan de periode waarbinnen je eet.

Er zijn online talloze studies te vinden over waarom IF een positief effect kan hebben op je gezondheid, wat er allemaal in je lijf gebeurt tijdens de vastenperiode en hoe je IF zou kunnen invullen. Het komt er allemaal op neer dat je afstapt van je vertrouwde manier van eten: vanaf het moment dat je opstaat tot het moment dat je naar bed gaat.

Mijn aanpak

Er zijn verschillende manieren om IF toe te passen. Zo kun je het héél extreem doen en slechts één maaltijd per dag nuttigen maar ook kun je ervoor kiezen om om de dag te vasten: 24 uur eten wordt afgewisseld met 24 uur vasten etc.

Zelf heb ik ervoor gekozen om uitsluitend tussen 12.00 en 20.00u te eten en de rest van de uren niet. Ik eet dus 8 uur per dag en vast er 16. Dus ja, ik sla mijn ontbijt over en neem na het avondeten inderdaad geen snacks meer. In de uren dat ik vast drink ik wel gewoon, echter alleen calorie-arme dranken. Water dus vooral of anders thee.

Mijn idee achter deze manier van IF is dat mijn darmen 16 uur de tijd krijgen om te herstellen van het eten voordat er weer gegeten gaat worden. Dat is anders dan voorheen, toen begon ik namelijk om 07.00 uur ’s ochtends met eten en at ik het laatste een keer om 21.00u. Weliswaar propte ik me helemaal niet vol gedurende zo’n lange dag, maar wel was mijn lijf 14 uur bezig met voedsel verteren en had het slechts 10 uur om bij te komen.

Veel gestelde vragen

Mijn mededeling om IF te gaan proberen in de hoop dat mijn darmklachten zouden afnemen, riepen nogal wat vragen bij jullie op. Hieronder beantwoord ik de meest gestelde:

– Heb je niet erge honger?
Dat valt eigenlijk wel mee. Ja, als Vic ’s ochtends al vroeg wakker is dan duurt het best lang voordat het 12.00 uur is en wil mijn buik wel eens knorren. Ik probeer dit dan te onderdrukken door een extra glas water achterover te tikken. Hele erge honger heb ik tot nu toe niet ervaren.

– Is het te doen?
Het heeft mij tot nu toe nul moeite gekost, dus ja.. ik vind het zeker goed te doen.

– Val je er ook echt van af?
Sinds ik aan IF doe ben ik wel wat afgevallen ja. Echter is dit niet mijn doel en focus ik me daar ook totaal niet op. Ik eet gewoon waar ik zin in heb alleen in een korter tijdsbestek.

– Hoe deel je de uren in, i.v.m de rest van het gezin
Ik eet van 12.00 – 20.00 uur. Zo pak ik de lunch en het avondeten met mijn gezin mee maar sla ik alleen het ontbijt over. Dat is echt geen probleem, ik ga er gewoon bij zitten met een glas water terwijl Tim en Vic eten.

– Hoe pas je dit in met je gezinsleven
Dat gaat eigenlijk vrij vanzelf. Ik (of Tim) maak ontbijt voor Vic, Tim ontbijt en ik zelf gewoon niet. Lunchen doen we vervolgens met zijn allen alleen eet ik op dat moment vaak net iets meer omdat het mijn eerste maaltijd van de dag is. Ook zonder te eten kun je gewoon met je gezin aan tafel zitten.

– Ik werk wisselende diensten, kan je dan ook IF doen?
Dat vind ik lastig om te zeggen, ik denk namelijk wel dat ik er enorm baat bij heb dat ik zelf mijn tijd in kan delen en een vrij normaal ritme heb waardoor ik iedere dag op dezelfde tijden kan eten en vasten. Je kunt natuurlijk wel voor een andere methode van IF kiezen en bijvoorbeeld 2 keer 24 uur/week vasten (de maximale calorie-inname voor een vrouw is op die dag 500) of om de dag. Deze methoden lijken me echter wel zwaar…

– Denk je dat IF ook positief effect op je darmen kan hebben als je geen kwaal hebt?
Als je geen kwaal hebt dan hoop ik eigenlijk dat je darmen gewoon normaal functioneren en dat IF geen effect hoeft te hebben. Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken naar IF en de uitwerking ervan op het lichaam; deze zijn te vinden via Google dus kijk daar zeker eens naar als je benieuwd bent wat IF kan doen voor een verder gezond lijf.

– Reageert je hormoonhuishouding er ook op?
Daar heb ik tot nu toe nog niets van gemerkt.

– Welke effecten merk je?
Naast de uitwerkingen die ik zometeen hieronder uitvoerig beschrijf merk ik ook dat ik ’s avonds een stuk energieker ben dan voorheen en dat ik beter presteer tijdens het trainen.

– Wat zijn volgens jou de voor- en nadelen?
Voordelen: meer rust in je hoofd, niet de hele dag bezig zijn met eten, meer energie in de avond, betere prestaties met sporten en het belangrijkste: rustige darmen. Nadelen: de ochtend duurt soms wel heel lang als Vic vroeg wakker is.

– Hoe lang duurde het voor je lichaam aan het nieuwe ritme gewend was?
Een paar dagen, dat ging bij mij gelukkig súper snel!

Uitwerkingen

Inmiddels zijn we ruim een maand verder en heb ik me al die tijd moeiteloos gehouden aan het eten tussen 12.00 en 20.00u. Eigenlijk is het ook niet eens zo moeilijk. Het hongergevoel waar ik af en toe ’s ochtends last van heb zit ook maar tussen mijn oren en ik hoef daar helemaal niet per se aan toe te geven. Natuurlijk zijn er wel eens uitdagingen. Ontbijtjes buiten de deur, avondjes uit/uit eten… Het fijne aan IF is dat je zelf een beetje kunt schuiven met tijden. Als ik weet dat Tim en ik ’s avonds datenight hebben, begin ik die dag gewoon wat later met eten. Ik wil echter ten alle tijden proberen vast te houden aan die 8 uur eten per dag. Negen van de tien keer is dit tussen 12.00 en 20.00u, maar 14.00-22.00u heb ik ook al eens meegemaakt, of 11.00-19.00 uur.

Wat het voor mij makkelijk maakt om het allemaal vol te houden zijn de resultaten, want die zijn echt bizar. Al na de eerste week IF merkte ik dat mijn buikpijn drastisch af nam. Ik had zoveel minder last van een opgeblazen buik, bracht zoveel minder tijd door op de wc en had zoveel minder kramp in mijn buik en dat terwijl ik helemaal geen andere dingen at. Ik heb het geen wat ik at niet aangepast, alleen wanneer ik at. In de eerste week dacht ik nog dat het toeval zou zijn, maar niets blijkt minder waar. Sinds ik ben begonnen met IF durf ik oprecht te zeggen dat ik minder last heb van mijn darmklachten.

Ondertussen ben ik ook al zo gewend aan het eten tussen 12.00 en 20.00u dat ik het niet meer lastig vind om anderen voor die tijd te zien eten. Ik ervaar ook geen problemen met het trainen op een lege maag ’s ochtends en kan mijn hongergevoel best wel onderdrukken door wat water achterover te tikken.

Het lijkt erop dat deze manier van eten heel goed bij me past. Ik heb meer rust in mijn hoofd, denk niet de hele dag aan eten, mijn lijf is rustiger… tot nu toe alleen maar positieve ervaringen dus.

En dat eerste hapje om 12.00 uur jongens… och, zálig!

Join the Conversation

  1. Hmm interessant! Ik loop ook al jaren met darmklachten, ook onder de noemer PDS maar echt beter wordt het niet. Bizar dat het zo’n verschil maakt!

    1. Pff, ellende – ik weet hoe vervelend het is! Hopelijk kun je uiteindelijk iets vinden dat de klachten voor jou verzacht.

  2. Ik ben ook al 20 jaar aan het zoeken naar een manier om eraf te komen.
    Na alle diëten zelfs bij een psycholoog beland omdat ik paniekaanvallen ging krijgen van al die onmacht omdat niets maar dan ook niets helpt!
    En nu las ik ineens ergens ‘intermittend fasting’ en met googlen kwam ik bij jou terecht. Ik hoop zo dat het je nog steeds helpt? Of was het weer een placebo?
    Ik ga meteen morgen beginnen als ik van jou hoor dat het werkelijk dé oplossing is!

    1. Voor mij was intermittent fasting voordat ik medicijnen voor mijn aandoening kreeg echt een manier om mijn darmen rustiger te krijgen. Een wondermiddel is het niet, de klachten zijn nooit volledig weg geweest maar wel aanzienlijk minder heftig geworden.

  3. Ik ben er ook mee begonnen en het is prima te doen
    Ik had eigenlijk ’s morgens al geen honger.
    Maar vraagje???
    Ik sta ’s morgens heel vroeg op en dan neem ik koffie met 0f slagroom(kl beetje) of koffiemelk
    Maar mag dat eigelijk wel??

    1. Volgens de officiële regels mag je geloof ik alleen water of thee drinken tot het moment dat je begint met eten.

      1. Marja says:

        Water, thee en koffie zonder suiker en melk, ontvette bouillon (eventueel van botten). Kijk de uitzending van Dokters van nu van 8 oktober maar eens terug. Ging helemaal over IF. Succes!

  4. Probeer eens een bulletproof coffee. Dat mag wel.

  5. Carla says:

    Hoi Sabine, ik herken je volledig in je verhaal.Ik ben nu zo’n 6 weken bezig met IF. Geen buikpijn meer ( Ik had prikkelbare darm).Beter opstaan smorgens en een constanter humeur. Het is soms moeilijk, maar het is de beste keuze die ik de laatste jaren op dieetgebied gemaakt heb. Gr.carla

    1. Wat super goed!

  6. Hai! Ik had ook zeker 35 jaar lang last v PDS en ik stuitte toen op het FODMAP dieet. Google maar ns..Het is best ingewikkeld om te volgen, maar is tydelijk. Ik had in al mijn tassen, in de auto, etc diarreeremmers liggen. Maar toen ik ontdekte dat ik niet tegen ui kon was dit vd ene op de andere dag over! Zo fijn!

  7. corina says:

    sinds 2,5 weken bezig met IF en geen dag meer last gehad van diaree, voel mij er ook prima bij en kost geen moeite. mis inderdaad alleen mijn cappuccino in de morgen.
    ga maar eens kijken naar de bullet variant

    1. Wauw, wat goed dat je zoveel resultaat merkt!

  8. ik ben net twee dagen bezig maar ben benieuwd hoe lang je zo’n periode inlast of blijf je dit voor altijd doen?

    1. Je last hier niet een bepaalde periode voor in denk ik. Als het een positieve uitwerking heeft op je gestel is dit een prima leefmethode die je zou kunnen volhouden voor altijd of voor een bepaald aantal dagen per week.

  9. Sjaan says:

    Hoi, ik heb ps en daardoor enorm verstopping. Zo erg dat diverse laxeermiddelen o.a klisma niet werken.. met gevolg van depressieve klachten.
    Zou dit een optie zijn om te proberen? Ben radeloos op zoek na een oplossing!
    Groet, Sjaan

    1. Wat vervelend om te horen Sjaan. Ik heb geen idee of dit een methode voor jou gaat zijn, ik ben immers geen diëtist. Je zou het met een professional kunnen overleggen.

  10. Özden zTuna says:

    Doe er ook HIIT bij, 3 dagen per week. Op andere dagen wandelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
© 2011-2020 OhMyFoodness. Zowel beeld als tekst mogen nooit zonder toestemming worden overgenomen.
Close