Beginnen met hapjes: Cody’s culinaire opvoeding 4 – 6 maanden

320

Bijna 7 maanden is ons kleinste guppie alweer, kun je het je voorstellen? Ik vind het moeilijk te geloven dat het alweer zo’n tijd geleden is dat Cody werd geboren hoor. Maar goed, het is toch echt zo: 7 maanden en dus waren de afgelopen maanden gevuld met mijlpalen. Nachten doorslapen, brabbelen, maar natúúrlijk ook de allereerste hapjes! Hoewel ik er tijdens het eerste jaar van Vic al heel veel over heb geschreven, ontvang ik nog wekelijks vragen van lezers die willen weten hoe we het aanpakken met het geven van hapjes aan onze baby. En ik dacht ach, laat ik er maar weer eens een artikel over schrijven. Vandaag vertel ik je hoe we het geven van de eerste hapjes hebben aangepakt bij Cody, van de allereerste hapjes met 4 maanden tot het uitbreiden naar het geven van koolhydraten met 6 maanden.

Ik maak direct even van de gelegenheid gebruik om je te herinneren aan onze gratis Babyhapjes printable waarop je precies kunt bijhouden welk hapje je al hebt gegeven en wat jouw baby ervan vond. Mocht je een keer zonder inspiratie komen te zitten, kun je op deze lijst direct zien wat je eventueel nog zou kunnen geven. Je kunt de printable hier vinden.

Foodpreppen

Net zoals bij Vic heb ik er nu ook voor gekozen om veel hapjes voor te bereiden en in te vriezen. Ik schreef er een paar jaar geleden al een uitgebreid artikel over en de methode die ik toen hanteerde, volgde ik nu ook weer. Eén à twee dagen per week sta ik in de keuken om wat groenten te stomen, koken of roosteren en fruit te pureren. Dit verdeelde ik vervolgens over ijsblokbakjes zodat we de hapjes konden invriezen. De uiteindelijk bevroren blokjes groenten en fruit deed ik in een diepvrieszakje en zo konden we iedere dag een hapje uithalen. In de allereerste weken kreeg Cody één blokje groenten en één blokje fruit, en zodra we merkten dat hij het steeds weer op at voegden we er een blokje aan toe. Ideaal.

Deze methode gebruikten we later ook voor het preppen van de koolhydraten, vlees en vis.

Foodpreppen baby

4 maanden

Met 4 maanden mag je een kindje voor het eerst gaan bijvoeden. Dit hoef je overigens nog niet te doen, de regel is dat je rond 6 maanden ‘moet’ beginnen met het geven van groente en fruit, maar als je kindje (of jij, laten we heel eerlijk zijn – haha) eraan toe lijkt te zijn mag je er met vier maanden ook al aan beginnen. Dat Cody er klaar voor was, was voor ons héél duidelijk. Cody is altijd al een baby geweest die de fles niet zoveel aan vindt. Hij komt echt wel aan zijn dagelijkse melkbehoefte, maar helemaal je-van-het is het nooit geweest. Cody is snel afgeleid, vindt de fles totaal niet interessant en drinkt óf heel gulzig of met heel veel tegenzin. Wat er wel gebeurde is dat Cody al ontzettend snel het eten van ons bord af keek. Met een maand of drie hield hij iedere hap die we namen in de gaten en tijdens het avondeten, we zetten Cody al vanaf het begin af aan in de Stokke Tripp Trapp bij ons aan tafel, hield hij zijn grote broer non-stop in de gaten om te kijken wat er allemaal in zijn mond verdween. Dus ja, zodra Cody 4 maanden was zijn we gestart met het geven van groenten en fruit.

Groenten
Net zoals bij Vic wilden we ook nu starten met het geven van groenten. Dit hebben we gedaan door steeds één soort groente vier dagen achter elkaar te geven. Op deze manier kon Cody namelijk echt wennen aan de smaak. Niet iedere groente ging er de eerste keer goed in, maar na een dag of twee kon dit maar zo anders zijn. De groenten die we hebben gegeven heb ik gestoomd, gekookt of geroosterd in de oven. We zijn gestart met:

  • pompoen
  • bloemkool
  • wortel
  • doperwtjes
  • courgette
  • geroosterde paprika

De paprika heb ik 30 minuten geroosterd in de oven. Hij wordt dan zo zacht dat je het velletje makkelijk kunt verwijderen en de groenten vervolgens glad kunt pureren. Het was Cody zijn favoriete hapje. Ook pompoen, doperwtjes en courgette gingen er heel goed in. Van de bloemkool en wortel was hij minder fan, maar dit kwam een aantal weken later goed toen we groenten gingen mixen. Hierover zometeen meer.

Fruit
Het was helemaal niet mijn bedoeling om direct al te starten met het geven van fruit, maar Cody at zijn groenten met zoveel plezier en smaak op, we hadden al snel het idee dat er ook al wel een fruithapje bij zou kunnen op de dag. En daarom besloten we na enkele dagen ’s ochtends een fruithapje te geven en ’s middags een warm groentehapje te maken. Qua fruit zijn we gestart met:

  • peer
  • appel
  • mango
  • banaan
  • aardbei
  • meloen
  • frambozen
  • kiwi

Van de peer en appel heb ik moes gemaakt door het fruit in stukjes met een eetlepel water te stoven in een pannetje. Zodra het fruit zacht was heb ik het gepureerd en vervolgens goed af laten koelen natuurlijk. Wij hebben ervoor gekozen om Cody af en toe aardbei te geven, maximaal één keer per 1 à 2 weken. Aardbei is een allergie gevoelig product en mag je dus niet te vaak geven. Absolute favoriet uit dit lijstje waren de peer, mango, banaan en meloen. Cody at in de eerste weken rustig een halve banaan weg. Grapjas.

5 maanden

Groenten combineren
Met 5 maanden vonden we het tijd worden om de groentehapjes te gaan combineren. Cody at op dat moment twee blokjes groenten per dag en dus wisselden we steeds in samenstelling. Zo leerde hij weer wat nieuwe smaken kennen en de groenten die hij in eerste instantie niet zo lekker vond, gingen er nu ook hartstikke goed in. Wat we overigens deden is van ieder soort groente een blokje uit de vriezer halen en dit gewoon samen opwarmen. Het opwarmen van groentehapjes kun je het beste au bain-marie doen; wij gebruikten hier de flessenwarmer voor. Met 5 maanden voegden we ook weer wat nieuwe groenten aan ons repertoire toe. De combinaties die we onder andere hebben gemaakt:

  • doperwtjes + wortel
  • courgette + gegrilde aubergine
  • geroosterde paprika + pompoen
  • bloemkool + pompoen
  • broccoli + gegrilde zoete aardappel
  • gegrilde courgette +  broccoli + pompoen
  • gegrilde aubergine + courgette + zoete aardappel
  • pastinaak + doperwtjes + broccoli
  • aardappel + doperwtjes + courgette

Deze combinaties wisselden we per dag af. Op het moment dat we groenten combineerden zijn we gestopt met het geven vier dagen achter elkaar geven.

Qua samenstelling van de hapjes heb ik niet per se ergens heel erg op gelet. Het enige waar ik een beetje rekening mee probeerde te houden is altijd één blokje uit de vriezer te halen van een echt zachte, smeuïge groente. En ik varieerde een beetje met kleur.

Fruit
Wat betreft het fruit gingen we gewoon op dezelfde tour verder. Als de nood even heel hoog was en we niet zoveel tijd hadden om een vers fruithapje te pureren hebben we Cody 100% appelmoes gegeven van Servero, maar dit is twee keer gebeurd denk ik.

Ella’s Kitchen
Ook hebben we met 5 maanden Cody kennis laten maken met een hapje van Ella’s Kitchen. We zouden een weekend weggaan en de knijpzakjes van Ella’s zijn dan heel handig om mee te nemen. Dat weekendje ging uiteindelijk niet door vanwege de coronacrisis maar aangezien we de hapjes in de koelkast hadden staan, moest het toch gebruikt worden. We hadden vier zakjes wortel + appel + pastinaak en die vielen absoluut niet in de smaak bij Cody. Ik weet niet precies waar dit aan lag, want het smaakte behoorlijk zoet, maar hij vond het simpelweg niets aan. Wel vond ik de zakjes overigens enórm. 120 gram groente zit er in ieder knijpzakje, maar met 5 maanden konden wij wel twee of drie keer met één zakje doen.

6 maanden

Met 6 maanden verandert er dan ineens weer een heleboel, vanaf nu mag je kindje langzaamaan ook wat meer koolhydraten gaan eten. Omdat Cody zijn groente- en fruithapjes inmiddels in no-time op had en zijn flessen ook ineens helemaal leegdronk met het nodige gemopper achteraf, hadden we ook wel het idee dat Cody echt toe was aan meer vullende hapjes. En dus zijn we direct gestart met het geven van brood en pasta.

Brood
Het geven van brood gaat écht in etappes en het duurt wel even voordat Cody zelf een hele boterham eet of fatsoenlijke stukjes kan eten met zijn tandenloze mondje. Kennis laten maken met brood hebben we op twee manieren gedaan: een broodkorst gegeven om op te sabbelen en minuscule stukjes brood om echt te eten.

Broodkorst
Een broodkorst geven om op te sabbelen is een ideale manier om de baby te laten oefenen met het zelf eten. Het wordt gegarandeerd een kliederboel en Cody zat onder vieze, nattige broodstukjes maar hij vond het fantastisch. De eerste keer gaven we hem tijdens een barbecue een stukje stokbrood waar hij naar hartenlust op heeft gesabbeld, later kreeg hij tijdens de lunch gewoon een korst van bruin brood. Heel veel brood zal hij met deze methode niet binnen hebben gekregen, maar het was wel een fijne manier om hem te laten wennen aan de smaak en textuur.

Stukjes brood
Om hem echt brood te laten eten hebben we Cody tijdens de lunch af en toe een mini stukje brood in zijn mond gegeven, besmeerd met margarine of pindakaas. Pinda’s is een product waar je kindjes bij voorkeur al voor 6 maanden aan ‘moet’ laten wennen in verband met allergie-gevoeligheid. Het druist een beetje tegen mijn principes in om een baby al een boterham met pindakaas te geven, het voelt voor mij toch een beetje als iets slechts, maar Cody vond het een groot succes – haha. We smeerden een boterham in met een flinterdun laagje 100% pindakaas (zonder suiker of zout dus), plukten hier stukjes van een paar millimeter van af en gaven hem dit vervolgens gewoon direct in zijn mond zodat hij het op kon eten. Mocht jouw baby nog niet zo handig zijn in het eten van texturen dan kun je het brood ook in de wang stoppen.

De eerste paar keer at Cody nog geen kwart boterham, maar met de weken werd dit steeds meer.

pasta babyhapje

Pasta & rijst
Met het geven van pasta en rijst hebben we in het begin een beetje gestoeid, want de pasta en rijst die wij als volwassenen eten is te groot en heel fijn snijden bleek niet zo’n succes. Fijngesneden was het voor Cody toch nog te grof in het begin waardoor hij het weer teruggaf en uitspuugde. Pasta en/of rijst fijnmalen in de hakmolen vind ik zelf dan weer niet zo’n succes, het eten wordt dan echt zo plakkerig waardoor het lastig geeft en het ook totaal niet lekker smaakt.

Mini pasta en rijst
Bij Albert Heijn liep ik tegen mini pasta en mini rijst aan van het AH Biologisch merk. De pasta is gemaakt van durumtarwegriesmeel en is voedzaam, maar ontzettend zacht van structuur en bovendien echt heel erg klein (denk aan het formaat van couscous). De pasta kookt wat zachter dan pasta voor volwassenen en bevat toegevoegde vitamine b1. Ik vond het echt ideaal voor Cody. Het was in no-time gekookt, makkelijk in te vriezen en doordat de pasta zo zacht was kon Cody het goed eten zonder het weer uit te spugen. Bovendien wende hij op deze manier alsnog aan meer textuur.

Ook de rijst was een groot succes. Net zo snel te bereiden als de pasta en goed te combineren met alle groenten die we gaven. Ook de rijst kookte heel zacht maar hield toch voldoende textuur om Cody hieraan te laten wennen.

Vlees en vis
Vanaf 6 maanden mag je de groentehapjes ook gaan combineren met vlees en vis. Hier zijn we niet direct met 6 maanden mee gestart, we vonden de toevoeging van koolhydraten namelijk al voldoende om mee te starten. Pas na een aantal weken voegden we fijngemalen kip en witvis toe aan de hapjes.

En op deze manier breiden we de culinaire opvoeding steeds een beetje verder uit. Tot zover is Cody gelukkig een makkelijke eter en eet hij vrijwel alles wat we hem voorschotelen.

Sowieso laten we, net als we bij Vic hebben gedaan, Cody alles proeven maar wel binnen de norm en regels natuurlijk.

Via Instagram deel ik met enige regelmaat wat ‘recepten’ voor babyhapjes, dus volg me zeker daar als je meer wilt weten over de culinaire ontwikkeling van Cody en receptinspiratie.

Join the Conversation

  1. Marjon says:

    Weer leuk om te lezen! Ik heb vorig jaar bij ons zoontje veel gehad aan je eerste artikel over babyhapjes en hetzdlfde aangepakt. Ondertussen zijn het al hele maltijden van 200-250gram. Ik las ook de tip om nieuwe smaken groenten in de ochtend te geven. Fruit, brood enz gaan er vaak wel goed in, en hartig en onbekend/nieuw is minder fijn als je kindje al wat vermoeider is.

    1. Wat leuk die tip, die had ik nog niet eerder gehoord. Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk vanaf het begin een normale routine in te bouwen: dus groente aan het einde van de middag want wij eten uiteindelijk natuurlijk ook warm ’s avonds en fruit in de ochtend. Het lijkt mij namelijk makkelijker de warme hap van de middag naar etenstijd te verplaatsen dan van de ochtend naar etenstijd. Maar dat ligt misschien aan mij, haha.

  2. Willemien says:

    Wat een top artikel! Maar hoe doe jij dat met vlees en vis? Bakken en dan door de hakmolen? Of geef je dat pas wanneer het eten grover is van structuur?

    1. Ik ben met vlees en vis pas begonnen toen Cody echt wat grovere hapjes kon eten, vaak kan dat wel met 6 maanden maar dat zul je even moeten proberen. Vlees gaat even door de hakmolen nadat het gegaard is, vis pluk ik met een vork helemaal fijn.

  3. Jennifer says:

    Fijn artikel! Ik gebruik deze methode nu ook. Hoe vries jij de mini pasta en rijst in? Ook in ijsblokjes? Of op een andere manier?

    1. Ook in ijsblokjes! Of ik schep het in een diepvrieszakje, druk het helemaal plat en breek dan iedere keer een stukje af.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
© 2011-2020 OhMyFoodness. Zowel beeld als tekst mogen nooit zonder toestemming worden overgenomen.
Close