Foodie in NYC – 2022

Zo, wat is het lang geleden dat ik een Foodie in… met jullie heb kunnen delen. Dat is ook niet zo gek natuurlijk, de afgelopen twee jaar was ik, naar mijn smaak, veel te weinig op reis. Maar eindelijk, op poging nummer vier en na twee jaar uitstellen zat ik eind maart in het vliegtuig naar mijn oh zo geliefde New York. Ik bezocht de stad zelf voor de vijfde keer, maar mijn vriendin Nanda was er voor het eerst. Onze bucketlist was dus een mengelmoesje van nieuwe plekken die ik graag wilde proberen en restaurants waar ik al eens ben geweest maar waarvan ik vond dat Nanda het moest proeven.

Qua hoeveelheid eten valt deze Foodie in NYC overigens ontzettend mee. We waren vooral véél aan het lopen en veel sight seeing aan het doen, waardoor er van echt eten eigenlijk maar weinig terecht kwam. Best a-typisch voor ons, maar we hebben al afgesproken dat we van de volgende citytrip een eetreisje maken. Haha. Goed, kijk je mee naar mijn eetdagboek uit New York?

Donderdag 24 maart

Na een vrij lange reis kwamen we donderdag pas aan het einde van de middag aan in New York. Gezien het tijdsverschil van vijf uur waren we niet zo heel veel meer waard ’s avonds, maar we gingen wel op zoek naar een restaurant van ons lijstje. En die bleek op loopafstand van ons hotel te zijn, hoe ideaal! We aten bij Xi’An Famous Foods, een authentiek Chinees restaurant. Voor de gezelligheid hoef je er niet heen, maar het eten is er fantástisch.

Vlak voordat ik vertrok kreeg ik van de uitgeverij het kookboek van Xi’an Famous Foods opgestuurd dus ja, ik moest er dus wel heen. Twee dingen die je moet weten als je naar een van de restaurants gaat:

1. De porties zijn HUGE
  2. Het eten is er pittig. Ook als er staat dat het niet pittig is, haha.

Ik at er zelf spicy cumin lamb hand-ripped noodles en we deelden een portie spice & sour pork and cabbage dumplings.

Xi’An Famous Foods staat bekend om de handgemaakte noedels en daar is niets aan gelogen – gewéldig was het.

zuckerbagel

Vrijdag 25 maart

We sliepen tot 7.30u en waren daardoor direct door onze jetlag heen, ideaal. Voor het ontbijt deden we het rustig aan. We liepen naar een vestiging van Zucker Bagels voor een Everything bagel met creamcheese. Nergens zijn de bagels met roomkaas zo lekker als in New York.

shakeshack1

Na een lange wandeling streken we pas rond 15.00u voor een lunch. Shake Shack stond hoog op ons lijstje en we kozen voor de vestiging in Madison Square Park. We deelden een portie cheesefries en ik nam een Chick’n Shack.

milkbar

Nanda wilde heel graag naar Milk Bar en aangezien we in de buurt waren, konden we die niet overslaan natuurlijk. We deelden cereal ice cream, dat is dus ijs gemaakt van de melk waarin cornflakes heeft geweekt; heel bijzonder! Erbij bestelden we compost cookies en birthday cake truffles. Die gingen mee in de tas voor later.

daclaudio1

daclaudio2

We hadden eigenlijk niet echt plannen voor het avondeten en besloten op de bonnefooi naar een Italiaans restaurant te gaan. Dit was Da Claudio en we hebben daar verrassend lekker gegeten! Van buiten ziet het restaurant er niet zo aantrekkelijk uit, maar binnen was dit gelukkig anders.

Als voorafje deelden we een schaal antipasti en Carciofini; gebakken artisjokharten met gekruide breadcrumbs. Als hoofdgerecht had ik zwarte linguini met garnalen en pittige tomatensaus. Yum!

bluebottlecoffe

Zaterdag 26 maart

Het 9/11 museum stond op de planning voor zaterdag maar wel direct om 10.00u. We hadden van tevoren geen kaartjes besteld dus we besloten even een koffietje te halen en pas later te ontbijten/lunchen. De koffie haalden we bij Blue Bottle Coffee.

waverlydiner

Pas rond de middag kwamen we aan bij Waverly Diner. Als je in Amerika bent moet je toch echt bij een typische diner hebben gegeten vonden wij. Ik nam Eggs benedict op een getoaste bagel met hashbrowns.

artichoke

Na de nodige winkels te hebben bezocht liepen we een vestiging van Artichoke Pizza binnen. Ik was er nog nooit geweest, maar het schenen héle lekkere pizza’s te zijn, dus die wilde ik wel proeven. Bij Artichoke bestel je pizza’s per slice en die slices zijn enórm. Ik had de margharita en die was inderdaad heel erg lekker.

applebees

’s Avonds gingen we naar een Harry Potter show op Broadway (GEWELDIG), maar echt avondeten hadden we nog niet gedaan. Lang leve New York waar je ook heel laat nog kunt eten, dus rond 23.00u streken we neer bij Applebee’s waar we wat te snacken bestelden: Chicken wonton taco’s en loaded waffle fries.

bluestonelane

Zondag 27 maart

Na een paar eenvoudige ontbijtjes hadden we zondag toch echt wel zin in wat uitgebreids. Per toeval kwam ik bij Bluestone Lane terecht en dat zag er via Google Maps geweldig uit. En dat bleek ook zo te zijn! Ik at een waanzinnig lekkere Avocado smash met erbij een vers appelsapje en een flat white.

levain

Zondag stond vooral in het teken van winkelen maar tussendoor haalden we bij Levain Bakery nog een heerlijke koek. Ik had een haverkoek met rozijnen en die was goddelijk. En een hele maaltijd op zich trouwens, haha.

ayada2

ayada3

We waren eigenlijk de hele dag op pad zondag en eindigden onze dag bij Chelsea Market waar we ook besloten te eten. Dit werd uiteindelijk Thais restaurant Ayada. Járen geleden ben ik hier al eens eerder geweest, maar het is véél uitgebreider nu. We deelden Crab Rolls vooraf en ook onze hoofdgerechten deelden we: Pad thai met kip en Pad See Ew met beef. Heerlijk.

dougnutpub

We konden het eigenlijk niet maken om geen donut te eten in New York, dus op de terugweg haalden we bij The Doughnut Pub nog een donut. Ik had een hele simpele met suikerlaagje en die smaakte ok-ish. Ik vond hem iets teveel naar frituurvet smaken.

butchersdaughter

Maandag 28 maart

Op onze allerlaatste dag tikten we nog een paar eet-boxjes af. Ontbijten deden we bij The Butchers Daughter. Daar was ik al twee keer eerder geweest en ook deze keer stelde het niet teleur. Ik koos voor de B.L.A.T: een sandwich met vegetarische bacon, sla, avocado en tomaat.

lukes lobster

New York verlaten zonder een lobster roll te eten kan niet en dus bezochten we ook nog even Luke’s Lobster. Duur, maar ongelofelijk lekker.

shakeshack2

Onze reis sloten we af met een allerlaatste keer Shake Shack op het vliegveld. We gingen voor dezelfde bestelling maar namen deze keer allebei onze eigen cheesefries, die zijn stiekem te lekker om te delen – haha.

En dat was hem! Als ik het zo onder elkaar typ lijkt het alsnog heel veel, maar als je bedenkt dat we iedere dag 15 – 20kg liepen, valt het eigenlijk wel mee. Ik heb reisjes gehad waarbij we van restaurant naar restaurant hopten, maar dat viel hier dus wel heel erg mee.

Ik zal de CITY GUIDE NYC binnenkort even updaten met de nieuwe plekken waar ik ben geweest en zal dan ook direct restaurants verwijderen die, helaas!, hun deuren hebben gesloten.

Join the Conversation

1. Odette says:

Fantastisch om te zien! Heel leuk om te lezen. Ben benieuwd naar je volgende food trip :-)