3x bijzonder eten op de Veluwe

#collab

In samenwerking met Gelderse Streken

Bijzonder eten op de Veluwe, daar zijn plekken genoeg voor te bedenken. Al veel vaker ben ik voor Gelderse Streken op pad geweest en heb ik mooie plekjes in mijn regio ontdekt om te gaan eten. Alle streek- en stadsgidsen die ik heb geschreven voor een van de mooiste regio’s in Nederland vind je hier.

Zo ontdekte ik tijdens een van mijn tripjes het heerlijke restaurant ’t Spookhuys tijdens mijn bezoek aan Hattem en mocht ik al meerdere malen culinair genieten bij Patrijs in Harderwijk.

Deze keer bezocht ik drie wel heel bijzondere plekken: oude kastelen. En hoewel je daarbij wellicht direct denkt aan musea en rijke geschiedenis, zijn deze pareltjes bij uitstek geschikt om je eens culinair in de watten te laten leggen.

Kastelen op de Veluwe

De Gelderse Streken hebben een enorm rijke historie en dit is mede te zien aan alle kastelen op de Veluwe. Veel van de kastelen die je in de regio kunt vinden staan er al eeuwen en zijn alle jaren bewoond gebleven. Al die jaren hebben de bewoners hun kastelen en landgoederen goed onderhouden en vandaag de dag kunnen we daar alleen maar dankbaar voor zijn.

Wist je dat van heel Nederland juist Gelderland het grootste aantal tuinen en fietsroutes rondom kastelen biedt? Tijdens mijn tripje langs drie kastelen op de Veluwe werd ik dan ook overal begroet door fanatieke fietsers die voor een kort pauze moment neerstreken op een van de vele terrassen die de kastelen rijk zijn.

Want ja, de kastelen in de Gelderse Streken mogen dan wel imposant zijn en een bijna adellijk imago hebben, ze zijn gewoon toegankelijk voor iedereen die dat wil. Of je nou een enorme bruiloft komt vieren, een zakelijke bijeenkomst boekt of een kopje koffie met een huisgemaakt taartje wil eten, de deuren staan (wagen)wijd voor je open.

Kasteel De Vanenburg in Putten

We beginnen ons tripje bij Kasteel De Vanenburg in Putten. Kasteel De Vanenburg is een hotel, restaurant, congrescentrum en trouwlocatie gelegen op een 17e eeuws landgoed. Van oudsher heeft het gediend als woonhuis maar tegenwoordig is het een heerlijke plek waar je als gast kunt verblijven in een van de huisjes op het terrein of in het kasteel zelf.

Denk even aan een mooie zomerdag waarop je, zittend op je terras, uit kunt kijken over de boomgaard. Waar de bijen in alle rust hun nectar kunnen verzamelen om vervolgens de honing te maken die jij ’s avonds tijdens het diner kunt proeven.

Of waar je een wandeling kunt maken door de prachtige moestuin waar je naar hartenlust mag proeven van de vele kruiden en eetbare bloemen en waar ’s middags de courgettes nog liggen die ’s avonds worden geserveerd.

Klinkt perfect hè? En dat is het ook echt! Kasteel De Vanenburg is een van de mooiste en rustgevende plekken die ik heb gezien. En gelukkig is het ook als dagjesgast te bezoeken.

Tuinbaas Richard verzekerde me dat ik de volgende keer een bakje mee moet nemen zodat er lekkers uit de moestuin mee naar huis kan. En dat aanbod ga ik zéker niet overslaan.

kasteel de essenburgh

Kasteel De Essenburgh in Hierden

Update april 2024: Momenteel doet Kasteel De Essenburgh dienst als opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen. Hierdoor is de locatie tot nader orde niet geopend voor publiek.

Van Putten rijden we door naar Kasteel De Essenburgh in Hierden. Een voor mij redelijk bekende plek, hier ben ik namelijk in 2021 ook al eens geweest tijdens mijn 48 uur op de Veluwe ontdekkingstocht. Sindsdien is er echter veel veranderd, sinds begin 2023 is het Kasteel en bijbehorende landgoed namelijk van eigenaar gewisseld. En dat zie je!

We strijken neer op het zonovergoten terras waarbij we uitkijken op de prachtige tuin en het hertenkamp in de verte. De keuken heeft een flinke upgrade gekregen en we mogen genieten van een fantastisch 3-gangen lunchmenu waarin echt alles klopt. Waanzinnige steak tartare met mozzarellacrème, krokant gebakken zeebaars met fondant aardappeltjes en als klapper op de vuurpijl een heerlijk dessert van witte chocolade panna cotta met kersen.

De dames aan de tafels naast ons genieten van een heerlijke broodjeslunch als pauzemoment tijdens hun fietstocht en iets verderop hoor ik mensen lachend genieten van hun kopje koffie. Wat een fijn moment! En dat allemaal direct naast de muren van het mooie 17e eeuwse kasteel.

Op dit moment liggen er mooie plannen voor Kasteel De Essenburgh en in de komende maanden zal er veel verbouwd worden. Geniet deze zomer dus nog vooral van het fijne terras en de mooie tuinen en kom later nog een keer terug om vorstelijk te overnachten in de gerenoveerde kamers.

Kasteel de Engelenburg

Kasteel Engelenburg in Brummen

Na de waanzinnig lekkere lunch stappen we weer in de auto en rijden we door naar onze laatste stop: Kasteel Engelenburg in Brummen. Achter de lange oprijlaan doemt het imposante 50 hectare grote landgoed op. Wauw, waar zijn we nu dan?

Kasteel Engelenburg is een bijzonder hotel met 9-holes eigen golfbaan, 41 kamers verdeeld over een Koetshuis, Orangerie en Het Kaapse Huis en een waanzinnig mooi restaurant dat uitkijkt over de grote vijver in de tuin.

Dat dit een geliefde trouwlocatie is snappen we. Diverse knusse hoekjes, een waanzinnige wijnkelder, whiskey bar, loungestoelen langs de oever van de vijver. Hier kun je je prima vermaken.

Maar ook hier geldt weer: wees welkom tijdens je fiets- of wandeltocht en puf even uit met een glas wijn en borrelplank op het heerlijke terras. Je zit hier zo de hele middag, kijkend naar de fanatieke golfers aan de overkant van de vijver en de waterkippetjes die genieten van de rust en ruimte.

Ik woon mijn hele leven al op de Veluwe en heb voor Gelderse Streken al behoorlijk wat mooie plekjes mogen ontdekken. Maar deze drie kastelen waar bijzonder eten op de Veluwe een grote rol speelt, die kende ik nog niet zo goed.

Ze zijn stuk voor stuk uniek en aan mijn favorietenlijstje toegevoegd. Mocht je deze zomervakantie, of wanneer dan ook, in de regio zijn, loop, fiets of rij die lange oprijlanen dan eens in. Wedden dat je verrast wordt?