Weight Watchers heruitgevonden: mijnWW, welke ‘kleur’ past bij jou?

686

Sinds 1 januari is bij mij de knop weer omgegaan: tijd om WW weer op te pakken! Vorig jaar viel ik een flinke hoeveelheid kilo’s af met WW (Weight Watchers heruitgevonden) maar toen ik zwanger werd van Cody moest ik er helaas even mee stoppen. Het is altijd al mijn doel geweest om weer te beginnen zodra dit weer kon en inmiddels ben ik dan ook alweer enkele weken bezig. Tijdens mijn afwezigheid is het programma echter weer een beetje veranderd en is mijnWW geïntroduceerd: een speciaal op maat gemaakt programma.

De beste methode om gewicht te verliezen

WW is voor mij altijd succesvol geweest: ik viel af terwijl ik nooit het idee heb gehad iets te moeten laten. Niet voor niets is WW dan ook dit jaar weer voor de tiende(!) keer uitgeroepen tot het beste dieet voor gewichtsverlies. En dit snap ik! WW is geen (crash)dieet, het programma stimuleert je juist om betere/gezondere keuzes te maken die uiteindelijk bijdragen aan een gezondere leefstijl. Geen sapkuurtjes, maaltijdvervangers of shakes maar gewoon lekker eten, met zelfs af en toe een stuk cheesecake tussendoor. Met WW kun je verwachten tot ongeveer 1kg per week af te vallen.

mijnWW

Voordat je je inschreef bij WW moest je altijd een vragenlijst invullen waarin je antwoord gaf op vragen die gingen over je huidige gewicht, je doel, maar ook je leefstijl. Met de komst van mijnWW is deze persoonlijke vragenlijst nog veel gedetailleerder geworden. De vragen richten zich op jouw unieke behoeften zodat WW je aan de hand van jouw antwoorden kan matchen aan jouw ideale voedingsplan, gebaseerd op jouw levensstijl, eetpatroon en persoonlijkheid. Het welbekende SmartPoints-systeem is gepersonaliseerd voor jouw leeftijd, lengte, gewicht en geslacht en helpt vervolgens bij het afvallen.

Maar dat iedereen andere behoeftes heeft bij het afvallen mag duidelijk zijn. Op basis van de antwoorden die jij geeft op de vragen wordt je gematcht met een kleur (blauw, groen en paars) die je begeleidt bij voedingskeuzes die zijn afgestemd op jouw doelen.

Ik krijg, sinds ik weer ben begonnen met WW, regelmatig opmerkingen van lezers die niet zo goed weten welke kleur bij hun past en welke kleur ik precies volg. Tijd voor een stukje informatie van mijn kant dus, zodat je wellicht een wat beter beeld krijgt bij de verschillende kleuren.

Blauw, groen en paars

Goed, uit de vragenlijst die je hebt ingevuld komt voor jou het plan dat het beste bij jou past gerold. Dit betekent echter niet dat je voor altijd vast zit aan één bepaalde kleur. Als je wil kun je tussentijds van plan veranderen maar het is wel aan te raden om één kleur eerst even twee weken vol te houden zodat je jezelf de kans geeft om te wennen aan de nieuwe manier van eten. Daarnaast is het ook niet zo dat je met één plan meer gewicht verliest dan met het andere plan. Het verschil tussen de plannen zit hem vooral in de verschillende SmartPoints® Budgetten en ZeroPoint™ voedingsmiddelen:

mijnWW plan groen

Groen

  • 100+ ZeroPoint voedingsmiddelen: groenten en fruit.
  • Minimaal dagtotaal van 30 SmartPoints

mijnWW plan blauw

Blauw

  • 200+ ZeroPoint voedingsmiddelen: groenten, fruit en eiwitrijke voedingsmiddelen.
  • Minimaal dagtotaal van 23 SmartPoints

mijnWW plan paars

Paars

  • 300+ ZeroPoint voedingsmiddelen: groenten, fruit, eiwitrijke voedingsmiddelen, aardappelen en geselecteerde (volkoren) graanproducten.
  • Minimaal dagtotaal van 16 SmartPoints

Kort gezegd ben je bij het Groene plan iets meer bezig met punten tellen dan bij Paars. Meer voedingsmiddelen bevatten SmartPoints maar je dagtotaal ligt dan ook hoger dan bij Paars. Plan Blauw komt overeen met WW Freestyle, het programma dat ik vorig jaar volgde en voor mij erg succesvol was. Blauw is dan ook het plan dat ik nu volg. Bij Blauw zijn er ruim 200 ZeroPoint voedingsmiddelen waaronder alle soorten groenten en fruit, maar ook magere eiwitten als kipfilet, eieren en diverse soorten vis. Bij plan Paars lijkt het in eerste instantie dat je meer mag eten, maar dit is niet het geval. Je dagtotaal aan SmartPoints is lager en het blijft de bedoeling dat je deze op maakt en dat je niet de hele dag leeft op ZeroPoint voedingsmiddelen.

WW-proof carrotcake

Voorbeeld dagmenu

Om de plannen nog iets duidelijk aan je te laten zien heb ik een dagmenu samengesteld om je te laten zien hoe dit past in de verschillende plannen. Houd er rekening mee dat je bij plan Groen méér SmartPoints te besteden hebt op een dag (minimaal 30) dan bij Blauw (minimaal 23) en Paars (minimaal 16).

ONTBIJT
Overnight oats met vanille & Perzik
Ingrediënten (1 portie): 2 perziken, 1 vanillestokje, 30 g havermout, 1 kl amandelschaafsel, 2 el water, 200 g sojayoghurt, 1 kl rozijnen

groen: 8 SmartPoints/portie
blauw: 5 SmartPoints/portie
paars: 2 SmartPoints/portie

LUNCH
Zoete aardappelsalade met rucola en Parmezaanse kaas
Ingrediënten (6 porties): 700 g zoete aardappel, 1 teentje knoflook, 300 g sperziebonen, 500 g cherrytomaatjes, 1 bosje rucola, 1/2 bosje lente-ui, 30 g Parmezaanse kaas, 3 kl olijfolie, 3 el balsamico-crème, verse kruiden, peper en zout

groen: 8 SmartPoints/portie
blauw: 8 SmartPoints/portie
paars: 3 SmartPoints/portie

AVONDETEN
Kip-kerriestoofpotje met rijst
Ingrediënten (4 porties): 480 g kipfilet, 160 g basmatirijst, 1 ui, 600 ml groentebouillon, 600 g wortel, 300 g doperwten, 1 el olijfolie, 125 g magere yoghurt, 2 kl bloem, peper, zout, verse peterselie, 1 el kerriepoeder en chilipoeder

groen: 9 SmartPoints/portie
blauw: 6 SmartPoints/portie
paars: 6 SmartPoints/portie

SNACKS

  • 1 Snack-a-Jack chocolate chip
  • 1 banaan
  • 1 tros druiven

groen: 2 SmartPoints
blauw: 2 SmartPoints
paars: 2 SmartPoints

Welk plan het beste bij jou past is afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur en behoeften. Kies voor het plan dat jou de meeste flexibiliteit geeft want dat is uiteindelijk het makkelijkste vol te houden. En merk je bij de keuze van een plan dat het je niet helemaal bevalt, switch dan na een periode van twee weken eens naar een ander plan om te kijken of deze wel iets voor je is. Als je eenmaal een plan hebt gevonden dat voor jou werkt kun je daar vervolgens lekker bij blijven.

Als je van jezelf weet dat je weinig discipline hebt op het gebied van eten dan raad ik je aan om te beginnen met Groen. Hier is de kans op overeten (te veel ZeroPoints eten) ook het kleinst. Kun je jezelf best beheersen en heb je geen zin om alles te moeten tellen, dan is Paars wellicht iets voor jou.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer over mijn ervaringen met WW lezen? Check dan de artikelen die ik al heb geschreven en mijn receptinspiratie:

Direct aanmelden voor WW of meer informatie lezen over mijnWW kan natuurlijk ook op de website van WW!

In samenwerking met WW

Join the Conversation

  1. Rosemarijn says:

    Interessant! Ik hoef zelf niet af te vallen maar vind WW wel een mooie methode. Waar staat ‘kl’ voor? Lijkt net alsof het kilo is haha, 1 kilo amandelschaafsel lijkt me alleen beetje enthousiast!

    1. kl staat voor ‘koffielepel’

    2. Eline says:

      Je creërt de beste weightt watcherproof recepten!! Helpt mij echt met Ww volgen.

      1. Wat fijn om te horen, dankjewel!

  2. Rosan says:

    Koffielepel

  3. LichtelijkZwaar says:

    Is ww gewoon calorieën tellen?

    1. Nee :) WW houdt rekening met alle voedingswaarden van een product en berekent aan de hand daarvan een x-aantal punten per product.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
© 2011-2020 OhMyFoodness. Zowel beeld als tekst mogen nooit zonder toestemming worden overgenomen.
Close