In de tweede week van september ging ik naar Sicilië en eten op Sicilië jongens… dat is echt geweldig. Ik ging een week op vakantie met een van mijn vriendinnen en zij is net zo’n fan van lekker eten als ik. We gingen dus ook met een wensenlijstje op pad en vrijwel alles dat daarop stond, hebben we kunnen aftikken.

In dit artikel zie je foto’s van vrijwel alles dat we hebben gegeten gedurende onze week daar. Ik heb de namen van de restaurants erbij vermeld. Mocht je toevallig zelf een keer die kant op gaan, wat ik van harte kan aanbevelen!, dan heb je wellicht wat aan onze hotspots.

Eten op Sicilië

De Siciliaanse keuken

De Italiaanse keuken is mij zeker niet onbekend. Italië blijft mijn favoriete vakantieland binnen Europa en het eten heeft daar een zeer groot aandeel in.

De Siciliaanse keuken is echt wel iets anders. Ik denk dat ik zelfs voorzichtig aan durf te zeggen dat ik de Siciliaanse keuken wel echt iets anders vind dan de klassieke Italiaanse keuken. Zo kom je op Sicilië bijvoorbeeld regelmatig couscous tegen op menukaarten, wordt er héél veel vis gegeten en hebben ze er echt een voorkeur voor zoete lekkernijen.

Als je zou willen kun je je helemaal klem eten aan zoete gebakjes en wij hebben ons best daar ook voor gedaan – haha!

Maar we hebben ook intens genoten van de heerlijke verse pasta’s, bruschetta’s en andere Italiaanse toppers.

eten in Palermo

Eten in Palermo

Onze reis begon in Palermo. We vlogen met EasyJet op Palermo en besloten daar één nacht te blijven zodat we in de middag en de volgende ochtend de stad nog konden ontdekken. Qua tours en dergelijke hadden we geen plannen gemaakt, dus we liepen vooral een beetje rond.

We stuitten op Spinato al 1860 waar we op het terras neerstreken voor onze eerste Aperol Spritz. Er zouden er nog véél volgen deze vakantie. Het leuke aan Sicilië, en volgens mij gebeurt dit ook in de rest van Italië, vind ik dat je vaak hapjes geserveerd krijgt als je een drankje besteld. Hier waren het chips met nootjes en mini sandwiches. Heerlijk.

Voor het avondeten streken we neer bij Osteria Villena. We deelden daar de bruschetta mix. Hierbij kregen we drie stukken getoaste ciabatta. Eentje met ricotta en ansjovis, de klassieker met tomaat en een met caponata. Dat laatste is ook heel typisch voor Sicilië. Ik ga er binnenkort nog een recept voor delen!

Als hoofdgerecht koos ik voor de Cacio e pepe met courgette. Die was lekker, maar de kaas was helaas niet helemaal goed gemengd.

De volgende ochtend zouden we doorrijden naar onze volgende verblijfplaats. Een stukje rijden wel, dus we zochten nog een lekker ontbijtje in de buurt van onze B&B. Dit werd ITALO Gusto Italiano, een klein bakkertje met véél lekkers. Ik nam een croissantje en een soort brioche-donuts die gevuld was met ricotta en een beetje chocolade. Erg lekker!

eten in Cefalu

Vanuit Palermo reden we naar Cefalu. Daar at ik mijn állergrootste favoriet: een croissantje gevuld met vanilleroom. Op Sicilië vind je ze in tal van varianten trouwens. Gevuld met vanille, sinaasappel, pistache…

eten in Randazzo

Onze tweede overnachting was in de buurt van Randazzo. Absoluut géén aanrader in het naseizoen, compléét uitgestorven. Maar Il buongustaio d’ella Etna wil ik wel even bij je noemen. Een hele leuke wijnzaak met tafeltjes voor de deur. Je kunt er heerlijke wijnen drinken (duh) en borrelplankjes bestellen. Dat deden we uiteraard.

Eten in Syracuse

Na een bezoek aan de Etna (de vulkaan) reden we door naar Syracuse. Ik denk wel een van mijn favoriete stops van deze vakantie. Wat een leuke stadje! Zo idyllisch en zó veel lekkere restaurants. We hadden er helaas maar één nacht dus we aten er ’s avonds en haalden er een vroege lunch.

Dineren deden we bij Spizzuliamu Trattori waar we de octopussalade deelden, ook een gerecht dat je veel ziet op Sicilië. Daarna at ik taglioline met mosselen, vongole en garnalen. Waanzinnig lekker. Ik werd zo blij van al die visgerechten op Sicilië!

eten in Syracuse

Omdat we Syracuse zo onwijs leuk vonden, spendeerden we er ook nog een volle ochtend. Voordat we verder reden naar Agrigento, bestelden we bij Sicilia Fish & Chips nog gefrituurde vis. Ik nam alleen de calamari en die was top. Perfect krokant, maar nog wel lekker zacht van binnen.

eten in Agrigento

Eten in Agrigento

Van Syracuse naar Agrigento is een behoorlijk eindje rijden, maar we gingen eerst nog langs Vallei di Tempi. Het was een hele warme, zonnige dag dus ter afkoeling ploften we heel even op het terrasje daar met een lemon granita. Een soort slush puppy, maar dan wat minder vloeibaar.

We kwamen pas aan in Agrigento toen het donker was, dus heel veel van de stad konden we nog niet zien. Maaaarrr het eten was wederom waanzinnig. Bij Ristorante Capotavola at ik de mixed grill met vis. Bizar, want voor €20 had ik een bord met inktvis, garnaal, zwaardvis en tonijn. Niet op de foto maar wel heel lekker: erbij at ik gekruide aardappeltjes.

De beste vondst in Agrigento was toch wel Pasticceria Infurna. Een onwijs leuk bakkerijtje met heel veel zoete en hartige lekkernijen. We wezen gewoon willekeurig wat dingen aan en ik ontdekte er een nieuwe favoriet: Sfogliatelle. Een soort méga krokant snackje van filodeeg, gevuld met vanilleroom. Verslavend lekker. Was niet de laatste die ik at.

Eten in Trapani

Van het midden van Sicilië reden we richting de westkust: Trapani. Ik had nul verwachtingen bij deze stad, maar ook dit bleek waanzinnig leuk te zijn. Wederom zoveel leuke restaurants, terrassen en een hele gezellige sfeer.

Na een wandeling door de stad aten we bij Chocolate Ferlite een borrelplank en arancine met ragu. We namen er een groene Spritz bij, een keer wat anders dan Aperol Spritz. Ook lekker, maar mij iets te zoet.

Avondeten, zo achter elkaar lijkt het alsof we alleen maar aten – maar er zit natuurlijk uren tussen alle momenten, deden we bij Le Vele. We deelden de caprese met buffelmozzarella. Vrij standaard zou je denken, maar de mozzarella bleek gerookt – súper lekker.

Daarna at ik de spaghetti vongole. Ook weer een topper. Er zat zoveel knoflook in de spaghetti, heerlijk.

eten in Trapani

Op onze aankomstdag in Trapani dronken we een heerlijke cappuccino bij BrigBar TP en we beloofden de volgende dag terug te komen voor het ontbijt. Zo gezegd zo gedaan. Ik at er eindelijk een croissant met pistache vulling. En okeeeee, misschien vond ik die nog wel lekkerder dan de vulling van vanilleroom.

Eten in San Vito Lo Capo

Onze aller laatste plek van bestemming op Sicilië was San Vito Lo Capo. Hier boekten we twee nachten, zodat we nog even optimaal konden genieten van het strand en konden bijkomen. San Vito bleek een stuk leuker dan ik had gedacht! Sowieso een waanzinnig mooi strand, maar ook daar spotten we weer overal leuke restaurants. Eten op Sicilië is echt een feestje, zo blijkt.

eten in san vito lo capo

Bij het bakkertje van CONAD haalden we maritozzo, een soort donut-brioche gevuld met ricotta en chocolatechips. Heel machtig, maar oh zo lekker.

Voor het avondeten gingen we gewoon op pad, we hadden niet echt iets specifieks in gedachte en uiteindelijk belandden we bij Sapori di Mare op het terras. Daar koos ik voor de bruschetta’s met tomaat. Het hoofdgerecht was typisch Siciliaanse pasta: busiata met krab.

We spendeerden onze laatste dag volledig op het strand en besloten daar ook gewoon te lunchen. Bij Peppi’s Center haalden we broodjes, ik at een broodje met mozzarella (de middelste). Toen we van het strand af gingen haalden we daar nog een brioche con gelato. Die móest ik van mijn lijstje afstrepen en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Zo lekker! Met kokos- en pistacheijs.

Ons aller-, allerlaatste maaltje op Sicilië was bij Profumi di couscous. Een super populair en vrij bekend restaurant. Reserveren is daar wel aan te raden. Ik koos er voor de mixed bruschetta’s (ze smaken toch overal weer anders!) met caponata, tomaat en vissalade.

Uiteraard moest ik wel de couscous kiezen in een couscousrestaurant. En dat bleek geen straf te zijn. Ik koos voor couscous met baarsfilet, met een heerlijke visbouillon erbij.

Wat een feestje was het eten op Sicilië. Als je liefhebber bent van visgerechten dan zit je sowieso goed op het eiland. De variatie aan visgerechten is enórm en alles is even smaakvol.

Ok, in Randazzo at ik wel de aller-slechtste pizza die je maar kunt bedenken. Die heb ik uit dit overzicht gelaten want ook negatieve publiciteit is publiciteit, haha. Maar buiten die misser hebben we echt genoten.

Gauw weer een keertje terug. Al is het alleen maar voor het eten.