Eetdagboek van een paralympisch sporter

Zoals jullie allang weten hebben we de rubriek “het eetdagboek van…”. Hierin laten volgers van OMF die een bijzonder beroep hebben, ons een dagje meekijken in hun dagelijkse werkzaamheden. En misschien nog wel leuker: wat ze dan zoal eten op zo’n dag. We hebben al met veel ‘bijzondere’ mensen mogen meekijken en ik verwacht dat er nog wel een paar zullen volgen. Vandaag staat in ieder geval in de schijnwerpers: Renske! Renske is naast haar baan ook lid van het Nederlands dames zitvolleybal team. Je kunt je voorstellen dat daar heel wat bij komt kijken en gezien haar trainingen en wedstrijden, hanteert Renske een echt sportersdieet.

Renske is 27 jaar en woont samen mat haar hondje Eggy in Duiven. Naast haar baan is ze dus lid van het Nederlands Dames Zitvolleybalteam. Het is een Paralympische sport en dat betekent dat je voor het nationale team een geclassificeerde beperking moet hebben. Renske heeft van baby af aan Syringomyelie, dat is een beperking in het ruggenmerg die de zenuwen, spieren en energielevel aantast.

Eetdagboek van een paralympisch sporter

Een weekend uit het sportieve leven van Renske

“Zoals je kan zien in mijn eetschema is het soms best lastig de juiste voedingsstoffen te eten. Op de trainingslocatie is er geen mogelijkheid voor het verwarmen of koelen van het eten en daarom is het van tevoren goed nadenken over wat je gaat eten.”

“Tussen de twee trainingen op vrijdag hebben we maar een uurtje om bij te komen en te eten. Een te zware maaltijd kan niet, daar ga je namelijk last van hebben. Het is soms een uitdaging, maar ook wel leuk om uit te proberen wat voor je lijf werkt en waar je energie van krijgt.”

Renske volgt een voedingsschema van bodysupport en heeft daarom een strikt dieet. Vandaar dat je in het eetschema de grammen erbij ziet staan.

Vrijdag

Ik start om 08:00 uur met het ontbijt en neem: 250 gram halfvolle yoghurt en 35 gram muesli met noten en zaden.

Een tussendoortje om 11:00 uur: kiwi en pakje melk.

Voor de lunch om 12:15 uur: een bruin bolletje met pindakaas en een boterham met kipfilet.

Dan neem ik om 14:30 uur nog 200 gram magere kwark en een appel.

Eten voor de 1e training om 16:15 uur: banaan/havermoutpannenkoekje, 1 banaan, 1 ei, 75 ml halfvolle melk, 40 gram havermout.

Eten voor de 2e training om 18:30 uur: 2 volkoren krentenbollen.

Na de trainingen nog een tussendoortje: Hipro eiwitdrankje, 300 ml.

Eetdagboek van een paralympisch sporter

Zaterdag

Ik start de dag om 08:00 uur met een ontbijt: 2 bruine boterhammen met een omelet, gebakken spek, mini croissantje en een cappuccino.

In de time out van de oefenwedstrijd om 10:30 uur, even tijd voor een: BelVita granenkoekje.

Voor de lunch om 12:30 uur  neem ik: een salade van 200 gram quinoa, 200 gram sojabonen, 30 gram ongezouten noten en 1 tomaat.

Een tussendoortje om 15:00 uur: notenreep van de Hema.

Voor het avondeten om 17:30 uur eet ik: verse eigengemaakte paprika soep met bijna alleen maar paprika. Bruin stokbroodje (1/4 deel) en een omeletje.

Tot slot neem ik om 20:00 uur nog een tussendoortjes: 250 gram magere kwark met een banaan.

Bedankt Renske, voor je inzending en veel succes met je sportieve carrière als lid van het Nederlands Dames Zitvolleybalteam!

Andere eetdagboeken

Nieuwsgierig naar de andere eetdagboeken? Naast dit eetdagboek van een paralympisch sporter hebben we al veel mooie en bijzondere andere eetdagboeken mogen delen!

Eetdagboek van een…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
© 2011-2020 OhMyFoodness. Zowel beeld als tekst mogen nooit zonder toestemming worden overgenomen.
Close