Foodie in Gambia

Ik heb er een poosje over getwijfeld of ik het Foodie in Gambia artikel wel moest plaatsen want heel eerlijk? De restaurants die voor ons waren uitgekozen om te gaan dineren waren verre van lokaal en hadden vrijwel niets te maken met de Gambiaanse keuken. Ik ben erachter gekomen dat de Gambiaanse keuken echter niet zo wijdverbreid verspreid is als bijvoorbeeld de Aziatische keuken. Er zijn wel wat lokale gerechten maar het is minimaal en vandaar dat internationale keukens in het land de boventoon voeren. Uiteindelijk heb ik toch besloten dit artikel te plaatsen om een indruk te geven van hoe multicultureel het foodaspect in Gambia eigenlijk wel niet is. Kijk mee naar mijn foodjournal van twee weken terug.

The Clay Oven

Onze allereerste foodervaring vond plaats bij The Clay Oven een restaurant dat…. Indiaas eten serveert. Als aftrap van een trip vind ik dat altijd een beetje jammer. Logisch natuurlijk als foodie zijnde. Gelukkig was het eten wel erg smaakvol en goed verzorgd. Van mijn tafelgenoten moest ik geloven dat het niet 100% Indiaas was, maar aangezien ik nog nooit in India ben geweest kon ik daar niet over oordelen. De keuze was in ieder geval reuze en er was een fijne balans tussen vlees-, vis- en groentegerechten.

Ali Baba Restaurant

Benachin

Domoda

We dineerden ’s avonds bij een restaurant om de hoek van ons hotel, het restaurant heet voluit Ali Baba Pizza. Een Italiaan dus inderdaad, wederom niet Gambiaans. Gelukkig stonden er wel een drietal Gambiaanse gerechten op de kaart en samen met twee tafelgenoten besloot ik ze alle drie te bestellen zodat we ieder gerecht even konden proeven. We hadden Yassa, Benachin en Domoda waarbij de laatste mijn favoriet was. Kip in pindasaus is altijd goed. Het recept komt snel online op OMF!

Poco Loco I

Chicken Domoda

Op de tweede dag lunchten we bij Poco Loco, een zogenaamd Mexicaans restaurant waar de kaart echter heel erg uitgebreid van was. Omdat ik de avond ervoor niet een volledig bord Domoda had gegeten (we deelden immers het eten), besloot ik hem de volgende dag bij Poco Loco nog eens te bestellen. Heerlijk, en het feit dat we het opaten op het strand in een chille stoel maakte het nog ietsje beter.

Aquarius

Het was maar goed dat we ’s middags goed hadden geluncht want het avondeten ’s avonds was een aanfluiting. We dineerden bij restaurant Aquarius aan het strand, maar nadat het in eerste instantie al onbekend was dat we zouden komen eten, verliep het de rest van de avond ook niet goed. Mijn hoofdgerecht (vis met friet) was overigens prima, maar de lamskoteletjes die mijn tafelgenoten bestelden.. daar kon je iemand zijn hersens mee in slaan. Ook de rest was een aanfluiting. Bruinige avocado met wat drupjes azijn als voorgerecht en een gortdroge chocoladecake (serieus, hij sloeg al wit uit van droogte) met een kwakje slagroom als dessert. Foei.

Op de boot naar Juffureh

eten_op_de_boot

Op een van onze dagen in Gambia maakten we een boottocht van Banjul naar Juffureh, James Island en vervolgens weer terug naar Banjul. Aan boord van de boot werd een lunch voor ons verzorgd dat bestond uit een klein buffetje met een grote verscheidenheid aan gerechten. Na het beroerde diner van de avond ervoor hadden we allemaal weer zin in iets lekkers, dus het eten ging er goed in. Aardappelsalade, pasta met tomatensaus, verse garnalen, coleslaw.. het was heerlijk!

Kombo Beach Hotel

Kombo Beach buffet

In de avond schoven we bij het Kombo Beach Hotel aan bij het hotelbuffet, iets dat ik al lange tijd niet meer had gedaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het hotelbuffet van het Kombo Beach Hotel een van de betere buffetten vind die ik heb meegemaakt in hotels. Het eten was vers, hoog op smaak en het eten werd vrij vlug aangevuld met nieuwe/andere gerechten waardoor je de mogelijkheid had continu iets anders te pakken. Ook het vlees van de grill (het was barbecue-avond toen wij er waren) was erg smaakvol. Het hotel wordt overigens gerund door een Nederlander en de gasten zijn overwegend Brits of Nederlands, vandaar dat het buffet wel ietwat westers aanvoelde.

Ngala Lodge

Ook Ngala Lodge, het hotel waar we de volgende dag voor de lunch te gast waren wordt gerund door een Nederlander. We kregen eten van een totaal ander kaliber voorgeschoteld dan de voorgaande dagen. Een beetje luxe, mooi opgediend en met zorg voor smaak. Het kan dus wel in Gambia! Echter was het eten wederom niet Gambiaans dus wellicht is het een beetje valsspelen wat dat betreft. We genoten er in ieder geval wel van en lunchten met: Gazpacho met knoflookcroutons, Gegrilde Tandoori kip met pompoenpuree en rode wijnsaus en tot slot stond een trio van chocolade ons op te wachten van huisgemaakte chocolade-ijs, witte chocolade-ijs en frambozenijs.

Poco Loco II

pita_shoarma

Nee, Poco Loco II is niet een ander restaurant dan de Poco Loco die je zojuist voorbij hebt zien komen, we aten er gewoon twee keer. Ik smulde van de Domoda toen we de eerste keer aten bij dit restaurant, maar het diner was helaas minder succesvol. We mochten uit drie gerechten kiezen en klaarblijkelijk koos ik het verkeerde gerecht. Ik ging voor de pita met shoarma en hoewel het broodje en de vulling ok waren, was de knoflooksaus die erbij werd geserveerd om te huilen. Gelukkig werd de knoflooksaus apart geserveerd want anders had ik niets meer kunnen eten, maar voordat er saus van werd gemaakt hebben ze de knoflook flink laten verbranden. Jasses.

Ida Cham Cooking Class

Maandag was voor mij het hoogtepunt van de reis, we volgden namelijk een Cooking Class! YES! Eindelijk lokaal, authentiek Gambiaans eten. We leerden van Ida hoe we Domoda moesten maken en in plaats van kip gebruikten we deze keer verse vis. Zoals ik al zei komt het recept nog voorbij binnenkort, maar ik heb er van genoten. Het eten werd geserveerd op grote schalen met rijst en verse groenten. Wanneer je de kans krijgt om Gambiaans te eten wanneer je in Gambia bent: zeker doen!

Luigi’s

Italiaans buffet

Omdat we maandagavond pas tegen middernacht terugvlogen naar Nederland, hadden we eerst nog tijd om te dineren. We aten deze keer bij Luigi’s. Een, zoals de naam al doet vermoeden, Italiaans restaurant. Er was een buffet voor ons klaargemaakt en naast pizza’s en verse lasagne konden we ook genieten van kip, salade en dikke frieten. Het smaakte prima. Niet helemaal Italiaans (ik heb nog nooit een Italiaanse pizza gezien met dikke bodem), maar een prima laatste maaltijd en ruim voldoende om de motor gedurende de nacht draaiende te houden.

En dat was ‘em! Ben ik verrast door het eten in Gambia? Nou nee, niet echt.. Maar ik geloof dat dit te wijten is aan de restaurants waar we werden geplaatst. Ik ben nou eenmaal een foodie en eet liever lokaal dan bij restaurants waar ik de menukaart thuis ook wel van kan vinden. Toch hebben we prima gegeten tijdens deze trip en heb ik de lokale gerechten alsnog kunnen proeven. Met als kers op de taart de cooking class van Ida Cham mag ik bovendien ook niet klagen!

Join the Conversation

1. Margot says:

Je hebt groot gelijk dat je liever lokaal wil eten!

2. Eline says:

Ik snap helemaal dat je de lokale keuken wilt proeven als je ergens bent!

3. Sherelle says:

Leuk blog geworden hoor! Het valt inderdaad tegen als je op reis weinig goed lokaal eten kan vinden. De Italiaan is dan vaak wel een goed alternatief. ;)

4. Sanne says:

Hmmm.. Domoda!

5. Anneke says:

Gambiaans eten is erg lekker, wat jammer dat je er niet meer van hebt kunnen genieten.
    Of dat je niet zo de typische dingen zoals de afra, wonjo of boabajuice of meatpies hebt kunnen proeven echt ook iets voor jouw!
    Ik kook dagelijks gambiaans voor mijn vriend, domoda, plasas, benachin, yassa, … :-) Ik zou zeggen kom eens langs!
    Ben eind 2014 voor het eerst in Gambia geweest bij zijn familie en heb daar wel wat extra tips gekregen. Ook vond ik het zalig om te zien hoe ze dagelijks hun boodschapjes gingen doen en uren in de rokerige keuken doorbrachten. Uiteraard heb ik een voorraad adja, palmolie, smoked fish, … mee. (ben er bijna doorheen)
    Het is een prachtig land en super lieve mensen.
    Ida is een tante van een vriendin van ons, ik vond het erg jammer dat we geen tijd meer hadden om langs haar te gaan. Volgende keer ga ik dit zeker doen, hopelijk zijn we snel weer daar! En hoop da je nog eens een keer gaat en meer lokaal kan gaan proeven want is zeker de moeite waard! Groetjes

1. Sabine Author says:

Ik had al zo’n vermoeden dat er veel meer Gambiaans eten moest zijn dan alleen de Domoda, Benachin en Yassa. Baobab juice heb ik trouwens wel gedronken! Ik moet maar een keertje terug dan, wat een straf ;)