In het kader van Eetdagboek van: vandaag een werk- en eetdagboek van een pedagogisch behandelaar: Suzanne.
Suzanne is 33 jaar, is getrouwd en woont samen haar man en drie kinderen van 4, 3 en 1 jaar oud . De oudste gaat sinds een half jaar naar school, dus sinds augustus ziet ons ritme er heel anders uit. Suzanne beschrijft een dag waarop ze op de groep eet.
Werkomschrijving
“Ik werk als Pedagogisch Behandelaar op een Intensieve Groepsbehandeling voor kinderen met een Taalontwikkelingstoornis (TOS). De kinderen komen 3 keer in de week na school naar de groep. We hebben een groepsgrootte van maximaal 7 kinderen en werken aan doelen op gebied van communicatie, sociaal en emotioneel vlak. Omdat ze talig vaak tegen problemen aanlopen, gaan sociale situaties ook een stuk moeilijker. Emoties is helemaal een moeilijk onderwerp: hoe geef je woorden aan wat je voelt? Waar ik werk is er nog geen continurooster, wat betekent dat woensdag een korte dag op school is. Die dag gaan ze ook voor het eten naar huis, de andere twee dagen eten we met de kinderen op de groep (we beginnen dan ook een stuk later aan onze werkdag).”
“We verzorgen een dagprogramma met afwisselend inspanning en ontspanning. We hebben twee activiteiten op een dag, die gericht zijn aan woorden van een thema. Elke 4 weken hebben we een thema, met elke week weer een sub thema. Dan behandelen we ongeveer 5 à 6 woorden om de woordenschat te vergroten. Dit kan een knutselactiviteit zijn, een spelletje of een filmpje (visualiseren werkt erg goed). Daar tussen hebben ze keuze momenten. Dit lijkt voor de kinderen een ‘vrij’ moment, maar hierin oefenen ze natuurlijk ook het samen spelen, overleggen, voor je eigen mening opkomen etc.”
“Met betrekking tot eetmomenten geven we ze ook kleine taken (tafel dekken, vaatwasser inruimen, tafel afpoetsen) die gerouleerd worden om zo ook te werken aan zelfredzaamheid en planning. Het lijkt best serieus, maar we proberen vooral om een fijne en positieve (!) sfeer te creëren waarin ze zich thuis voelen om zo aan hun doelen te kunnen werken.”
Eetdagboek
07:15 Opstaan, aankleden en naar beneden. Ik smeer brood voor de kinderen en neem zelf snel even een kopje thee.
08:20 De oudste naar school brengen en daarna door naar de opvang voor de andere twee.
09:00 Weer thuis, ik kan nu rustig ontbijten. Een kopje cappuccino en meestal 2 crackers met beleg (kipfilet en hüttenkäse of kaas)
12:00 Begin van de werkdag. Zoals ik net al aangaf beginnen we pas later met onze werkdag, dus heb ik mooi een ochtendje wat tijd voor mezelf; hardlopen, huishouden of gewoon lekker een serie kijken. Of ik een tussendoortje neem ligt er een beetje aan wat ik doe: als ik sport maak ik vaak een fruitshake met fruit uit de vriezer, sojamelk en een schepje whey protein. Anders een stuk fruit, of een shake zonder de whey. Ik neem mijn lunch altijd mee naar mijn werk.
13:00 Lunchtijd. Ik maak vaak een wrap met kipfilet, ei, paprika en kaas. Een andere favoriet is rijstwafels met avocado, hüttenkäse en gekookt ei. Als we nog iets over hebben van de avond ervoor, kan ik dat ook nog wel eens verwerken in een salade o.i.d.
14:30 De groep begint; de kinderen komen binnen. We hebben dan eerst met zijn allen een drinkmoment. Hier pak ik dan een stuk fruit met een koekje erbij.
17:30 We gaan eten. De kids zijn in de leeftijd van 9-12 jaar, het is heel moeilijk om iets te vinden wat ze allemaal lekker vinden haha. Dus vaak wordt het iets makkelijks, ook vanwege de tijd. We koken wel zelf, zodat de kinderen ook kunnen helpen als ze dit willen (ligt ook wel een beetje aan de samenstelling van de groep, maar de laatste tijd kan dat wel en deze momenten zijn ook altijd heel waardevol). Dit is dan een AVGtje, lasagne, een ovenschotel of bijvoorbeeld de pita’s met currygehakt van OMF!
19:30 Ben ik weer thuis, kan ik nog nét even mijn eigen kinderen zien en mee naar bed brengen. Als ze op bed liggen, heeft mijn man altijd een kopje thee klaar staan met iets lekkers als ik weer beneden kom na het verhaaltje lezen.
Wat leuk dat je dit op deze manier deelt met ons!