Review: Heel Holland Bakt

Omdat ik tot mijn schaamte moet bekennen dat ik het eerste seizoen van Heel Holland Bakt niet heb gevolgd, was ik in eerste instantie ook niet bijzonder enthousiast over het bakboek dat naderhand werd uitgebracht. Hoewel ik Rutger een leuke jongen vind en zijn boek tof, voelde ik het gewoon niet zo bij het Heel Holland Bakt bakboek. Maar hier ben ik van terug gekomen. Onlangs plofte het dikke bakboek bij mij op de deurmat en op zo’n moment kan ik mijn nieuwsgierigheid toch niet bedwingen. Eenmaal het boek doorbladerend was ik verkocht: wauw wat is dit een leuke aanwinst voor zowel de beginnende als de wat meer gevorderde thuisbakker! De hoogste tijd voor een review.

The Great British Bake-Off
Even een kleine disclaimer vooraf. Voor mij gaat dit niet op maar voor degenen die The Great British Bake-Off, de Britse variant van Heel Holland Bakt, hebben gezien en het bijbehorende boek daarvan kennen, kunnen nog wel eens van een koude kermis thuiskomen. Heel Holland Bakt is namelijk een exacte kopie van de Britse variant, al zijn er hier en daar wat Hollandse klassiekers toegevoegd. Ik kan me voorstellen dat dit voor velen jammer is, maar dit neemt niet weg dat de Nederlandse variant alsnog wel erg leuk is. Verder zijn er uiteraard ook recepten toegevoegd die gemaakt moesten worden in de serie.

Heel Holland Bakt – Bakboek voor thuisbakkers
De inhoudsopgave van het bakboek laat direct al zien dat het een heel divers boek is. Je hoeft niet enkel koek- en taartrecepten te verwachten maar er is ook ruimte overgelaten voor onder andere toetjes, brood en hartige recepten. Daar houd ik van! Hoewel ik het leuk vind om met zoete snacks bezig te zijn, vind ik het maken van brood en hartige snacks misschien wel nog leuker en daarom kan ook ik mijn ei prima kwijt met dit boek. Onder de titels in de inhoudsopgave wordt ook al kort omschreven wat je in het hoofdstuk kunt verwachten. Handig, zo wordt het zoeken naar een geschikt recept een stuk makkelijker.

Hoewel je enkel recepten met één foto verwacht in een kook-/bakboek is dat hier niet het geval. Sommige recepten worden aan de hand van stap-voor-stap foto’s uitgelegd en soms is dat bijzonder welkom. Een recept voor bladerdeeg wordt bijvoorbeeld tot in detail uitgelegd waardoor het voor ons thuis niet onmogelijk is om er zelf eens mee aan de slag te gaan.

Voor de rest is het boek voorzien van duidelijk ingrediëntenlijsten, duidelijke recepturen en mooie foto’s. Het boekt is licht vormgegeven en daardoor komt de nadruk op de foto’s te liggen, iets dat bijzonder fijn is bij een bakboek. Bladerend door het boek zul je her en der ook foto’s tegenkomen van de tv-serie, een leuk detail.

Laten we eens kijken naar wat snapshots:

Heel Holland Bakt

Heel Holland Bakt

Heel Holland Bakt

Heel Holland Bakt

Heel Holland Bakt

Heel Holland Bakt

Heel Holland Bakt

Heel Holland Bakt

Heel Holland Bakt

Heel Holland Bakt

Voor iedere thuisbakker vind ik Heel Holland Bakt – Bakboek voor thuisbakkers een aanwinst in de boekenkast, mits je de Britse variant nog niet in je bezit hebt. De leerzame onderdelen uit het boek sporen thuisbakkers aan om de keuken in te duiken en ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen een steuntje in de rug biedt. Bakken is helemaal niet zo lastig als het lijkt, het is hartstikke leuk en dat laat dit bakboek maar al te graag zien.

Met het 288 pagina’s tellende bakboek ben je voorlopig wel even zoet!

Heel Holland Bakt – Bakboek voor thuisbakkers is voor € 29,99 te koop. Via Bol.com wordt het boek op dit moment aangeboden voor € 24,99!

Join the Conversation

1. Judith says:

Ik heb de rage net gemist, maar in Zweden hadden ze ook zo’n soort programma en dat was ook ontzettend populair!

2. Remy | BakingBeautyNL says:

Bakken is inderdaad helemaal niet zo lastig als het lijkt! Gelijk heb je.

Kan me voorstellen dat dit een aanwinst is voor de meeste bak fanaten.

Goede review met duidelijke foto’s!

3. Anniek says:

Wauw, mooi boek zeg! Ik ben echt een grote fan van Heel Holland Bakt, ik kijk er ook echt naar uit dat het programma weer begint :) Ik heb dit boek nog nooit ingekeken, maar van wat ik er nu van heb gehoord en gezien in dit artikel, klinkt hij me erg goed in de oren! Ik houd ook altijd wel van een beetje afwisseling, dus ik ben heel benieuwd!

4. MySimplySpecial says:

Ik heb het programma eerlijk gezegd ook niet gezien, maar het boek ziet er goed uit!

5. Susanne says: