Naast het koken zelf vind ik fotografie toch wel een van de allerleukste dingen van mijn werk. Ik kan er al mijn creativiteit in kwijt en vind het een sport om een gerecht zo op de foto te krijgen dat het er appetijtelijk én goed te maken uit ziet. Ik krijg een kick van mooie foodfoto’s en vind het heerlijk om na het fotograferen achter mijn computer te kruipen om vervolgens de foto’s te bewerken. Een goede/mooie foodfoto staat niet alleen met goed licht maar ook met styling als je het mij vraagt; het is dan ook niet zonder reden dat ik boven in mijn kantoor een kast heb staan vól met oud bestek, borden, linnen doeken en andere stylingprops waar ik foto’s mee kan aankleden. Voordat ik ga fotograferen kijk ik echter eerst altijd naar de ondergrond die ik wil gebruiken en dat varieert nogal. Soms gebruik ik mijn aanrechtblad omdat die al zo heerlijk fotogeniek is, maar de tegels op de vloer lenen zich soms ook al. Favoriet zijn echter mijn oude bakplaten waar ik stad en land voor heb afgezocht of wat verwassen houten planken, altijd goed! Geschikte ondergronden liggen echter niet altijd voor het oprapen en daarom ben ik een paar maanden geleden begonnen met het zelf maken van foto-ondergronden. Een heel leuk klusje om te doen vind ik, het is weer iets waar ik mijn creativiteit in kwijt kan en ik kan de ondergronden naar mijn wens perfect maken. Ideaal dus! Omdat we tegenwoordig allemaal wel een beetje bezig zijn met fotografie (Instagram!) heb ik stap-voor-stapfoto’s gemaakt van het proces en vertel ik je vandaag hoe je zelf ook foto-ondergronden kunt maken.
Trek ongeveer 24 uur uit voor het zelf maken van deze ondergronden, er zit namelijk wat droogtijd tussen.
Benodigdheden
Je kunt het zo gek maken als je wil met het maken van foto-ondergronden, maar deze items heb je in ieder geval nodig:
- een multiplex of triplex plaat
Voor mijn ondergronden gebruik ik het liefste hout, dit beschadigd namelijk niet zo snel en je kunt er flink op los gaan met materialen. Zelf kies ik altijd voor multiplex of triplex omdat ik dit bij GAMMA heel goedkoop kan krijgen. Een timmerplaat van 150 cm x 60 cm kost daar namelijk maar rond de €3/€4, lekker goedkoop!
Als je kleine items fotografeert kun je ervoor kiezen om de timmerplaat nog doormidden te zagen maar ik houd ervan om wat ruimte (‘vlees’) te hebben rondom het gerecht dus ik laat hem altijd zo groot.
- instant vuller + paletmes
Muurvuller, gipsplaatvuller, voegenmiddel… het maakt mij niet uit hoe je het noemt maar je hebt het nodig. Een instant variant, eentje die je dus zo met een plamuurmesje uit de emmer of tube kunt halen en die je niet hoeft aan te maken met water of iets dergelijks. Tip: ga hiervoor naar Action! Bouwmarkten hebben ongetwijfeld hele goede vullers maar je betaalt hier ook direct de hoofdprijs voor. Dat is prima als je daadwerkelijk iets moet vullen in huis, maar voor een foto-ondergrond hoeft het allemaal niet zo chic en is het allergoedkoopste meer dan prima.
- verf
Uiteraard heb je vervolgens verf nodig, in alle kleuren die jij maar wil. Let er bij voorkeur op dat de verf mat is zodat je straks bij het fotograferen geen last hebt van glans op de ondergrond. In de ondergrond die ik je zo hieronder ga laten zien gebruikte ik zilveren en gouden spuitverf, hier zat uiteraard wel een glans aan maar dit los ik later op met een matte vernis.
Om diepte aan te brengen in de ondergrond maak je gebruik van verschillende kleurschakeringen. Zo gebruikte ik voor de ondergrond hieronder twee soorten grijsverf: een donkerdere en een lichte.
Qua type verf heb ik gemerkt dat er niet heel veel eisen zijn, maar ik heb ondervonden dat acryl- en muurverf het beste werken.
- vernis
Tot slot vernis. Vernis is een chemische stof die aangebracht wordt over verf om het bestand te maken tegen vocht, schimmels etc. Nu fotografeer ik eten op mijn ondergronden en dan wil het nog wel eens voorkomen dat er geknoeid wordt met het gerecht of dat ik juist bewust wat (natte) ingrediënten op de ondergrond wil leggen. Door vernis te gebruiken zorg ik ervoor dat de plaat bestand wordt tegen deze invloeden en dus niet verkleurt of lelijke vlekken krijgt. De vernis is dus puur bedoelt als behoud van de ondergrond.
- materialen
Bovenstaande items zijn strikt noodzakelijk; daarnaast heb je natuurlijk nog een aantal materialen nodig. De belangrijkste: een plamuurmes voor het aanbrengen van het voegenmiddel, roerhoutjes voor het roeren van de verf en uiteraard kwasten voor het aanbrengen van de verf en vernis.
Let’s go!
Ok, laten we beginnen! Het beste is om deze ondergronden in een goed geventileerde ruimte of bij voorkeur buiten te maken. Met het mooie weer van deze maanden/weken is dat hopelijk niet zo’n probleem.
Stap 1
Begin met het schoon en droog maken van het triplex. Gebruik een niet al te vochtige doek, maar neem in ieder geval de bovenkant van de plaat af met een vaatdoekje of veeg er met een borstel overheen zodat je overtollig stof verwijdert.
Stap 2
Spatel met behulp van een plamuurmesje de instantvuller uit het potje en verdeel dit over de bovenkant van de plaat. Je kunt dit aanpakken zoals je zelf wilt. De instantvuller zorgt voor het reliëf op de plaat dus de richting waarin je het vulmiddel op de plaat smeer is uiteindelijk bepalend voor het eindresultaat. Experimenteer hier gewoon een beetje mee, op een gegeven moment heb je wel in de gaten wat je het mooiste vindt.
Als je het vulmiddel heel iets laat drogen en er vervolgens nog een keer met het plamuurmes overheen veegt, krijg je het korrelige/rauwe effect wat je op de eerste foto hierboven ziet.
Waar je in ieder geval op wilt letten is dat je niet té veel reliëf op de plaat aanbrengt wat betreft hoogteverschillen. Het object dat je wilt fotograferen moet uiteindelijk wel op de plaat kunnen blijven staan en niet gaan wiebelen.
De droogtijd per vulmiddel is afhankelijk van het type dat je hebt gekocht, op de pot of tube staat dit altijd aangegeven.
Stap 3
Tijd voor de eerste verflaag! Kies om te beginnen gewoon een basiskleur welke de ondergrond gaat vormen voor de andere kleuren die je gaat gebruiken. Ik zorg er altijd voor dat ik deze verf niet in een egale laag aanbreng maar hier en daar wat van het voegenmiddel laat doorschijnen omdat dit voor diepte zorgt in de ondergrond. Als je een echt donkere plaat wilt maken dan is het wel verstandig om een egale laag verf aan te brengen.
Alle soorten verf breng ik overigens met een kwast aan omdat dit voor een rommelig effect zorgt. Rollers vind ik persoonlijk te netjes en deze werken ook niet fijn door het voegenmiddel.
Laat de basisverflaag goed drogen voordat je verder gaat.
Stap 4
En nu mag je los! Ga te werk met alle andere verf die je hebt gekozen en wees vooral niet bang om te experimenteren. Op de middelste foto heb ik wat van het goudverf op de plaat gesprayd en vervolgens ook nog random aangebracht met een kwast. Toch vond ik het resultaat uiteindelijk té goud en daarom ben ik met de donkergrijze verf die ik ook als basislaag heb gebruikt nog wat gaan spetteren en vegen. Uiteindelijk is mijn plaat geworden zoals op de onderste foto. Het is echt gewoon een beetje puzzelen, proberen en constant weer een beetje meer toevoegen. Gemiddeld gebruik ik voor iedere ondergrond zo’n drie tot vier kleuren verf en ga ik helemaal los met spetters, vegen en andere technieken.
Houd er rekening mee dat een foto-ondergrond voor het blote oog er altijd anders uitziet dan op de foto. Het loont dus de moeite om tussentijds af en toe een foto van de plaat te maken met je telefoon om te kijken hoe hij er nou echt uitkomt. Daarnaast plaats je bij het fotograferen natuurlijk ook nog een object op de plaat. Zo’n foto-ondergrond kan er zo kaal al gauw uitzien als too much terwijl dit op de foto totaal het geval niet is. Niet bang zijn om los te gaan dus!
Laat de plaat nu helemaal drogen voordat je verder gaat met de laatste stap.
Stap 5
En dat is het aanbrengen van de vernis. Zoals ik al zei dient de vernis als beschermlaag voor de ondergrond; sla deze stap dan ook niet over. Vernis is verkrijgbaar in tubes, kleine flesjes zoals deze en in potten. De werking is echter allemaal hetzelfde. Breng met een kwast een dun laagje van de vernis aan over de gehele plaat. In eerste instantie zul je waarschijnlijk schrikken omdat het zorgt voor een witte waas over de plaat, maar vernis droogt transparant op dus uiteindelijk zie je hier niets meer van, geloof mij!
Zodra de vernis dan ook is opgedroogd is de plaat klaar en kun je hem gaan gebruiken!
Een andere ondergrond die ik ook zelf heb gemaakt is een stuk donkerder en is tevens een van mijn favorieten. Voor deze ondergrond gebruikte ik zwarte en witte verf. Als basislaag heb ik zwarte verf aangebracht over het vulmiddel en met behulp van een spons heb ik hier en daar wat witte verf op de plaat gedept. Vervolgens ben ik daar weer overheen gegaan met de zwarte verf door hiervan wat vage kwaststrepen aan te brengen over de witte gesponste verf.
Op foodfoto’s ziet deze donkere ondergrond er zo uit:
En dat was ‘m! Leuk toch? Ik vind het in ieder geval altijd heel leuk om zelf foto-ondergronden te maken en ik merk dat het ook best verslavend is. Het is zo makkelijk om even een triplex plaat te halen en vervolgens je creativiteit erop los te laten. Bovendien is het ook heel lonend werk, het is echt heel leuk om uiteindelijk met je eigen gemaakte ondergrond aan de slag te gaan en te zien hoe het uitkomt op foto’s!
Mocht je zelf ook into fotografie zijn dan heb ik je hopelijk een beetje kunnen inspireren door zelf ook eens aan de slag te gaan. Ondanks dat het even duurt voordat je de ondergrond daadwerkelijk kunt gebruiken, is het klusje zelf niet eens zo tijdrovend. De meeste tijd zit hem in het laten drogen maar als je dan eenmaal het geduld ervoor hebt opgebracht, heb je wel wat!
Hoi Sabine, heb je ook goede adresjes waar je kant en klare ondergrondjes kunt kopen (bijv. verkopers via Etsy)?
Ik ben altijd enorm fan van de vinyl ondergronden van Fotoachtergronden.nl, daar heb je ook een grote variatie.
En je zou evt. de achterkant ook kunnen schilderen. Zo heb je 2 achtergronden op 1 plaat. Scheelt weer een plaat en evt opbergruimte. ;-)
Klopt! Ik heb op de achterkant marmerfolie geplakt ;)