Van het leuke gaan we weer even over naar het praktische in deze vierde Let’s move! want ik wil het toch even over het maken van een begroting hebben. Tim en ik zijn niet zo van het maken van begrotingen of het opstellen van budgetten. Meestal hebben we iets in ons hoofd, bedenken we wat we er maximaal aan uit willen geven en gaan dan op zoek. Dit is met aanschaf van nieuwe items het geval maar bijvoorbeeld ook met het boeken van een vakantie. Bij verhuizen komt echter veel meer om de hoek kijken, zeker als je van een huur- naar een koophuis gaat. Wij vonden dit dan ook een goed moment om vooraf een begroting te maken en dit is ons enorm goed bevallen. Tijdens het hele proces hebben en hadden we enorm inzichtelijk wat ons budget nog was en hoeveel we aan welk item hadden uitgegeven. Dit heeft voorkomen dat we uiteindelijk (veel) meer geld hebben uitgegeven dan we van te voren gedacht hadden. Nu kost het maken van een begroting best wat tijd en werk, maar hopelijk kan ik je met mijn 10 tips een beetje op weg helpen.
1. Houd alles overzichtelijk bij in een Excel-bestand
Er zijn mensen die alles nog op papier doen, ben ik ook wel fan van hoor, maar met zo’n begroting is het makkelijker als je deze constant bij kunt werken en dingen kunt wijzigen waar nodig. We hebben zelf onze begroting in Excel gemaakt en daarbij drie hoofdkolommen aangemaakt:
[ezcol_1third]De kostenpost[/ezcol_1third] [ezcol_1third]Maximale bedrag wat we hieraan uit wilden geven[/ezcol_1third] [ezcol_1third_end]Daadwerkelijke bedrag dat we hieraan uit hebben gegeven[/ezcol_1third_end]
Verder hebben wij onze begroting nog aangevuld met een kolom waarin staat vermeld wie wat heeft afgerekend of als we dit van onze gezamenlijke rekening hebben gedaan.
Helemaal onderaan de sheet staat een rij met totalen. Hier vermeldden we zowel het totaal beoogde bedrag als het totaal bestede bedrag op.
2. Ga altijd uit het van het maximale
Bij het maken van onze begroting hebben wij alle beoogde kosten ingezet op het maximale. Ook al wisten we van te voren wat bijvoorbeeld de vaste overdrachtskosten voor het huis waren, hebben we ervoor bewust voor gekozen om dit bedrag toch iets hoger in te zetten. Je weet namelijk maar nooit of er op het laatste moment onverhoopt toch nog kosten bij gaan komen. Hoe meer je budgetteert, hoe meer het alleen maar kan meevallen als dit uiteindelijk minder blijkt te zijn.
3. Houd rekening met onvoorziene kosten
Neem op je begroting een post op voor onvoorziene kosten. Je weet namelijk maar nooit of er tijdens de verhuizing iets kapot gaat wat plots vervangen moet worden of dat iets in het nieuwe huis toch niet helemaal blijkt te zijn zoals je dacht en je daar nog iets aan wilt veranderen. Bij een verhuizing komt uiteindelijk altijd meer kijken dan je aanvankelijk denkt, dus houd hier van te voren gewoon rekening mee.
4. Raambekleding is ontzéttend duur
Iets wat bijvoorbeeld véél duurder is dan je wellicht denkt is raambekleding. Als je een huis hebt gekocht met ramen van standaard formaat: lucky you, dan kun je vrijwel overal terecht. Maar tegenwoordig heeft bijna ieder huis wel afwijkende maten en dien je raambekleding dus op maat te laten maken. En dat is duur, heel duur. In ons nieuwe huis hebben wij 11 ramen die allemaal afwijkend van formaat zijn. En met afwijkend bedoel ik dat er ramen tussen zitten van 5.10m x 2.60m maar ook van 70cm x 1.90m, daar is dus geen touw aan vast te knopen. In eerste instantie hadden we €500 begroot voor de raambekleding, uiteindelijk hebben we hier meer dan het dubbele aan moeten uitgeven. En dan hebben we zelfs maar 2 ramen echt professioneel op maat laten maken. Just saying.. Denk ook aan gordijnrails, dit komt er ook nog vrolijk bij als je dacht klaar te zijn met de gordijnen zelf.
5. Houd ook een post met giften bij
Het kan maar zo zijn dat je gulle familieleden hebt of dat je uiteraard wat oude spullen verkoopt. Voer deze ‘giften’ lekker op in je begroting! Wij vonden het zelf heel fijn om te zien hoeveel ‘extra’ geld we in de verhuizing hebben kunnen stoppen en wat het bedrag is geweest dat we uiteindelijk zelf van onze rekeningen hebben moeten bijdragen.
6. Vergeet de kleine dingen niet
Naast grote dingen als raambekleding, verf, eventuele verbouwingskosten en de aanleg van een vloer zijn er ook kleine dingen waar je rekening mee moet houden bij verhuizen. Denk bijvoorbeeld aan verfmateriaal of iets simpels als een schroevenset. Verhuisdozen zou je snel vergeten maar als je deze zelf moet aanschaffen kan dat bedrag behoorlijk oplopen.
7. Stel prioriteiten
Ik kan het me helemaal voorstellen dat je het liefst alles in je nieuwe huis direct in orde wil maken, maar zolang je geen geldboom in de tuin hebt staan wordt dat wellicht lastig. Ook wij hadden het liefst de toilet en badkamer direct aan willen pakken, een schuifpui willen plaatsen en weet ik wat al niet meer, maar een verhuizing is al duur genoeg en vaak past het niet in je budget om álles direct te doen. Stel dus prioriteiten, kijk naar wat je het eerste wilt doen en wat strikt noodzakelijk is. De vloer wil je bijvoorbeeld niet nog moeten vervangen als al je spullen al in het huis staan, maar zo’n badkamer verbouwen kan altijd nog. Houd jouw lijstje met dingen die moeten gebeuren naast je begroting, kies de dingen uit die voor jou het allerbelangrijkst zijn en doe deze eerst.
8. Oriënteer je op nieuwe spullen voordat je de begroting maakt
Bepalen wat je budget is voor bepaalde zaken is best lastig als je geen achtergrondinformatie hebt. Oriënteer je dan ook vast op items voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met die begroting. Ga bijvoorbeeld bij keukenzaken langs om te kijken hoe duur keukens gemiddeld zijn, vraag offertes op, ga langs meubelzaken om te kijken of die ene bank t.w.v. €1.000,- echt zoveel beter is dan die van €600,- en maak op basis van deze kennis je begroting.
9. Het daadwerkelijk verhuizen kost ook geld
A fijn, dan heb je een begroting gemaakt waarop al je verbouwingskosten staan, nieuwe spullen, vaste kosten en dan komt het verhuizen zelf nog. Want tja, je kunt dan wel al je dozen hebben ingepakt, deze moeten ook nog naar het nieuwe huis toe. Het huren van een busje en het zelf verhuizen is uiteraard een stuk goedkoper dan wanneer je een verhuisbedrijf inschakelt. Sterker nog, hier kan rustig €1.000,- verschil in zitten. Bedenk voor jezelf wat jij het makkelijkste vindt en neem deze kostenpost op in je begroting.
10. Probeer je vast te houden aan de begroting
Tot slot: probeer je vast te houden aan de begroting want die maak je niet voor niets. Wat wij hebben gedaan is gebruik maken van giften en leuke meevallers (verf dat bijvoorbeeld honderden euro’s minder kostte dan we hadden verwacht). Hiermee bedoel ik dat we er niet voor hebben gekozen om dan maar minder geld kwijt te zijn aan de verhuizing, maar dat we hebben besloten op sommige vlakken minder concessies te doen. Zo hebben we meer geïnvesteerd in raambekleding omdat we dit graag in orde wilden hebben en hebben we het bedrag dat we in eerste instantie zouden besparen geïnvesteerd in mooiere lampen. Weliswaar gingen we binnen die posten dan iets over ons beoogde budget heen, maar onderaan de streep bleef alles nagenoeg gelijk.
Kortom: verhuizen is duur maar zo’n begroting maken geeft je echt veel inzicht en houvast. En da’s heel fijn! Door een begroting te maken voorkom je aan het einde van je geld dat je nog een deel verhuizing over hebt.