Foodie valt af: Weight Watchers #7

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik ben er even helemaal klaar mee. Excuses voor degenen die motivatie zoeken of die zitten te wachten op een vrolijk en opbeurend artikel, dat zit er namelijk even niet in vandaag. Zoals iedere week was gisteren mijn weegdag en voor de zoveelste keer gaf de weegschaal ook deze week weer een plus aan. Hoewel ik aanvankelijk dacht dat het door het warme weer kon komen of door de maandelijkse periode, heb ik die gedachte nu gauw laten varen. Er moet iets anders aan de hand zijn, maar wat? Ik hoop er in deze Foodie valt af achter te komen.

Resultaat
Om direct maar met het resultaat te beginnen: + 0,6 kg. Seriously? Ik sport weer twee tot drie keer in de week, drink twee liter water per dag, verdeel mijn maaltijden netjes over de dag en eet nooit zoveel dat ik (te) vol zit. Maar waar ligt het dan aan? Hoe komt het dat ik, ondanks het netjes houden aan het Weight Watchers programma, maar aan blijf komen? Het is mij een raadsel en het is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb er een poosje over na moeten denken en ik kan een aantal dingen bedenken waardoor ik heel misschien wel aankom in plaats van afval:

  • De weegschaal is kapot
  • Ondanks dat het past in het programma eet ik teveel pasta, rijst en aardappelen
  • Ik eet teveel brood
  • Ik weeg mijn voedingsmiddelen niet goed en secuur genoeg af
  • Mijn tussendoortjes bevatten teveel suiker, ondanks dat ze passen binnen het Weight Watchers programma
  • We eten het avondeten te laat waardoor ik met een te volle buik ga slapen

De bovenstaande punten lijken me de voornaamste redenen waardoor de weegschaal steeds een plus aangeeft in plaats van een min. Dat het door het sporten zou komen weiger ik te geloven. Ik weet dat spieren zwaarder wegen dan vet, maar zó snel gaat die ontwikkeling niet en het scheelt echt niet steeds bijna een kilo per. Dus, tijd voor actie.

Actiepunten
Ik zal je eerlijk bekennen dat ik gisteren en vandaag niet zo (heb) op(ge)let op het eten. Ik ben een emo-eter en zal dit waarschijnlijk ook altijd wel blijven en die zoveelste plus op de weegschaal gisteren sloeg een flinke deuk in mijn humeur. Vanaf vanavond/morgen gaat het echter anders. Omdat ik mijn eetpatroon niet radicaal wil omgooien en een crashdieet wil starten heb ik besloten de volgende actiepunten door te voeren de komende week, wellicht dat het enig effect heeft.

  1. Ik skip het brood even. Hoewel ik slechts één keer per dag hooguit twee sneetjes at wil ik even helemaal brood-af. Rijstwafels vind ik prima maar als lunch ga ik toch even over op salades, een omelet of een kopje soep. Eens kijken hoe dat bevalt.
  2. We gaan de komende week weer even op fatsoenlijke tijdstippen eten. Dankzij het CrossFitten aten we steeds vrij laat, maar dit moeten we maar even omgooien. Eerst eten en even later sporten zodat we niet met een volle buik naar bed gaan.
  3. Ik vervang mijn non-fruit tussendoortjes door fruit en/of groenten. Ik at altijd één mueslireep of een plakje ontbijtkoek op een dag omdat dit prima paste binnen het Weight Watchers programma, maar mijn boerenverstand beseft ook wel dat hier onnodige suikers in zitten. Even niet dus.
  4. De pasta-, rijst- en aardappelinname gaat beperkt worden. Omdat het puntentechnisch altijd kon at ik dit vaak voor een ‘verzadigde portie’ voor een vast aantal punten, maar voor nu houd ik het gewoon bij één afgewogen portie voor een x-aantal punten. Dan maar even streng en niet luisteren tot ik vol zitten maar mezelf maar een beperkte hoeveelheid opleggen.

Ik ben klaar met die plusjes goddamnit. Op naar een nieuwe week met deze actiepunten! Dit zou toch wel voor een min moeten zorgen volgende week?

Als iemand nog (andere) tips heeft hoor ik het heel graag!

Tussenstand: – 7,4 kg / – 20,0 kg

Join the Conversation

  1. Charlotte says:

    Oh jeetje, dat is niet leuk! Ik moet zelf zeggen dat ik niet zo’n super fan ben Weightwatchers met name door de punten/ verzadigende porties combi, dan denk je al snel ‘oh dat kan *makkelijk*’ terwijl het wel erg veel calorien is. Zeker aangezien je ook fan bent van salades ed lijkt het me slim om (met het lekkere weer) even daarop te focussen.

    Maar geef zeker de moed niet op. Het bewegen zorgt ook weer voor dat je veel calorien verbrandt dus uiteindelijk moet de combi ervoor zorgen dat je afvalt. Ook misschien een idee om tweewekelijks te wegen ipv wekelijks – zeker aangezien je zelf zegt een emo eter te zijn en dan doet het je misschien meer kwaad dan goed. Ook misschien een idee je maten (centimeters) te nemen van heupen / middel etc. Soms val je wel af in cm maar niet in kg. Succes!

    1. Charlotte says:

      calorieën x 2 (*hangs head in shame*)

    2. Goede van het opnemen van de maten! Ik ga daar maar eens mee beginnen.

  2. Lotte says:

    Hey, niet vergeten dat als je sport, je aankomt he! Spieren zijn een stuk zwaarder dan vet. Veel succes!

    1. Klopt, maar ik weiger te geloven dat dit al drie weken voor een plus zorgt ;)

      1. Toen ik op een gegeven moment krachttraining ging doen in de sportschool (gewoon 3x per week, niet extreem veel ofzo) ben ik 3kg in een maand aangekomen. Dus ‘t kan best!

      2. Heel leuk hoor, maar het is absoluut onmogelijk om 3kg aan pure spieren aan te komen in een maand. Daar doe je minimaal een half jaar over en dan is het nog snel.

        Vermoedelijk ben je door het sporten meer gaan eten door grotere eetlust en daarom aangekomen.

  3. Swanneke says:

    Ik doe geen weight watchers, maar heb begeleiding van een voedingsconsulente. Met dit weer houdt je lichaam ook meer vocht vast. Blijf gewoon brood eten, als je dat lekker vindt, maar kies dan als beleg tomaat of komkommer of evt sandwichspread.
    En mss val je niet in gewicht af, maar in cm omtrek; dat gebeurt mij nl ook.
    Ik laat me ook maar 1 x per maand wegen…vaker geeft nl stress ;-) Thuis weeg ik me wel zowat dagelijks (zou ik vlgs mijn dochter niet moeten doen! ;-) ), maar als ik dat niet doe durf ik er nl niet meer op te gaan staan, hahahaha!!

    1. Ik moet ook echt mijn centimeters gaan meten inderdaad, dat heb ik tot nu toe nog helemaal niet gedaan.

  4. Herkenbaar daarom weeg ik me nog maar 2x per maand. Ik train al maanden val niks af eet normaal

    1. Misschien ga ik dat ook wel doen op den duur, twee keer per maand (of misschien zelfs een keer?) wegen.

  5. Ik denk dat je te veel koolhydraten binnen krijgt, wat binnen een Weight watchers programma blijkbaar prima kan, maar dat is ook precies waarom ik niet zo fan ben van die methode. Mocht je andere begeleiding zoeken, ik kan je helpen ;) Voor nu: kop op, zoek het enthousiasme en de motivatie weer op en ga er weer vol voor!

    1. Zou heel goed kunnen… ik ga gewoon eens proberen te minderen (niet helemaal mee stoppen) en kijken hoe dat bevalt.

  6. Karin says:

    Op de Weight watchers cursussen wordt verteld dat de verzadigende portie is afgeschaft omdat mensen dan toch te veel eten. In de instructieboekjes die de cursisten krijgen staat de mogelijkheid al sinds begin 2013 niet meer vermeld. De reden dat het nog wel in het digitale dagboek staat is dat ze de mogelijkheid om een verzadigende portie te kiezen open willen laten voor oudgedienden die het al jaren zo doen maar nieuwe cursisten worden er niet meer op gewezen. Dit is mij zo verteld door een WW coach die ook op het hoofdkantoor van WW-NL werkt.

    Ik zou dus inderdaad weer een tijdje alles gaan afwegen.

    Succes!

    1. Oh echt! Goed dat je het zegt, dan ga ik dat vanaf nu dan ook niet meer gebruiken.

  7. Nu ik om een andere reden bijna geen koolhydraten meer eet, val ik spontaan af. In drie maanden ruim 4 kilo. Dus minder koolhydraten werkt echt!

    1. De artikelen van fitbeauty van Teni zijn heel interessant. Ze legt ook uit hoe het kan dat je niet afvalt, terwijl je toch gezond eet. Het kan komen omdat je opeens weer veel bent gaan sporten. Succes!

      1. Bedankt voor de tip! Ik zal haar artikelen eens Googelen, ken ze niet namelijk.

    2. Ik kan me wel voorstellen dat je goed afvalt wanneer je koolhydraten skipt. Bij mij is het echter niet de bedoeling om helemaal geen koolhydraten meer te eten dus ik probeer het vanaf nu gewoon te minderen.

      1. marleen says:

        natuurlijk val je af als je een complete voedselgroep schrapt uit je eetpatroon. stel je voor dat je vanaf nu al je avondmaaltijden schrapt, ja dan val je ook af!

        ik word best moe van mensen die denken dat je dik wordt van koolhydraten, maar waar je ECHT dik van wordt, of niet van afvalt: te veel calorieën.

        een groot deel van je vetten schrappen helpt ook. geen olie meer, geen boter, minder noten als tussendoor, minder vlees, max 1x vis… etc. precies hetzelfde.

        Please, iedereen die dit leest: maak jezelf niet bang voor koolhydraten!

        (Oh en nog een tip: 1 gram vet bevat meer calorieën dan 1 gram koolhydraten dus je mag meer eten als je een beetje vet schrapt ipv al je koolhydraten)

      2. Een complete voedselgroep schrappen zal bij mij sowieso nooit een optie zijn ;)

      3. Helemaal slippen ook niet nodig, het is ten slotte brandstof voor je lijf, je hebt gewoon koolhydraten nodig. Minderen is dus een goede eerste stap!

  8. Wat jammer dat je niet afvalt ondanks al het werk! Hopelijk gaat het met je nieuwe actiepunten wel lukken!

  9. Wat jammer! Hopelijk gaat het volgende week beter. Succes!

  10. Melanie says:

    Ik heb zelf ook met dit probleem gezeten. Ik dacht dat ik heel gezond at, maar dit bleek achteraf niet zo te zijn. Sinds een paar weken vliegen de kilo’s eraf. Hoe dat komt? Ik eet bijna geen brood meer. Hooguit 1 snee per dag maar meestal niet. In plaats daarvan eet ik crackers en rijstwafels. Daarnaast eet ik veel groenten, neem ik als tussendoortje alleen fruit en probeer ik ook zo min mogelijk aardappels te eten. In ontbijtkoek zitten trouwens onwijs veel suiker! Die zou ik voorlopig even skippen. Succes!

    1. Bizar… Zo’n kleine aanpassing! Ik ben benieuwd of ik het merk na een week geen brood!

  11. Dat is inderdaad een flinke domper. Kan je me voorstellen dat je het even he-le-maal gehad hebt. Ik vind je punten waaraan je wilt gaan werken goed, maar…Als ik het zo lees lijkt het erop dat je tussendoortjes + lunch bestaan uit alleen fruit/groente/salades en soep. Dit lijkt mij ook een beetje té. Je moet oppassen dat je je calorie inname niet te drastisch naar beneden brengt. Je kunt ook kiezen voor een gekookt eitje als tussendoor, beetje zelfgemaakte tonijnsalade, rijstewafel met pindakaas, eiwitten dus! Ik ga echt voor je duimen aankomende week, je werkt er zo hard voor!

    1. Thanks! Ik eet best veel eiwitten hoor. Mijn salades bestaan namelijk nooit uit alleen sla en groenten maar bevatten altijd een eiwit-rijk product. Het is ook inderdaad niet de bedoeling om te gaan crashen, dus ik kijk wel uit. Maar bedankt voor de tip!

  12. wat ontzettend balen zeg! maar inderdaad je bent pas NET weer begonnen met sporten, hier reageert je lichaam op! vooral inderdaad eerst door spiermassa wat zwaarder weegt.. hier moet je even doorheen (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk) je punten die je nu gaat aanpakken zijn zeker goed! HEADS UP! you can do it!

  13. Nienke says:

    Zou zwangerschap een optie kunnen zijn?

  14. marleen says:

    koolhydraten zijn niet de duivel… al is het wel zo dat je misschien meer vocht vast houdt (door zowel koolhydraten als het weer). grote kans dat het toch aan je totale energie inname ligt. ik heb geen verstand van de punten bij weightwatchers maar als je wilt afvallen en niet onder je basisbehoefte zit zal er niks gebeuren. :)

    in ieder geval, no stress! gewicht zegt sowieso niet heel veel. het kan zelfs van dag op dag 2 kg schelen. mensen noemen het al; ga je cm’s meten en minder per maand wegen! :)

    1. Koolhydraten zijn zeker niet de duivel, ik denk dat je me verkeerd begrijpt.

      Ik heb echter wel het idee dat ik er teveel van inneem dus dat ga ik proberen te minderen.

      En ik weet ook diep van binnen dat gewicht niet zoveel zegt (ik voel me namelijk fitter en ben op zich best tevreden met hoe ik er uit zie), maar als je wilt afvallen en al drie weken achter elkaar een plus op de weegschaal ziet, werkt dat gewoon demotiverend.

  15. Hey! Ik ben zo’n 22 kg afgevallen met WW! Als ik een tijdje niet meer afviel en op een soort plateautje stond ging ik ook minder pasta’s, aardappels en brood eten. Hielp echt… En misschien is een telvrije week wel iets voor jou? Bij de cursus hielp zo’n telvrije week of 3/4 dagen om toch weer af te vallen! Succes!

  16. Anneke says:

    Hey Sabine… koppie niet laten hangen, hoor! Zo te lezen heb je behoorlijk wat opties. Ik lees mee om zo ook e.e.a. te veranderen. Zelf werd ik getipt om i.p.v. ‘s avonds warm te eten dit naar de middag te schuiven, wanneer mogelijk natuurlijk. Is misschien voor jou ook een oplossing zodat je niet met een volle maag gaat sporten (is niet prettig!). Misschien nog een boekentip: “why french women don’t get fat!” ….zelf nog niet begonnen maar alleen de titel zet mij al aan het denken, haha! Groetjes van je oud-collega!

  17. Marjan says:

    Alle goedbedoelde adviezen hier ten spijt: hartstikke kut dat het gewoon niet goed gaat terwijl je zo je best doet! Grappig om te lezen dat WW zelf de verzadigende portie ook maar gaat afschaffen, die gebruik ik inderdaad ook bij pasta. Ik denk overigens ook niet dat je zo ontzettend veel spieren kweekt met sporten dat je weken achter elkaar meer dan een halve kilo aankomt terwijl je je aan je punten houdt, kan ik me niet voorstellen (denk dat bodybuilders dan jaloers op je zullen zijn). Minder koolhydraten en geen verzadigende porties meer kun je inderdaad proberen. Ik vraag me af: als jij je cheatday hebt, ga je dan ruimschoots over je punten en ook over je vrije weekpunten? Want daar kan het dan misschien toch ook aan liggen.. Ik heb zelf geen cheatday, maar ik merk wel (heel logisch) dat hoe meer vrije punten ik in een week gebruik, hoe langzamer het afvallen gaat.

    Hoe dan ook ben ik erg benieuwd naar de resultaten van je actiepunten. Je kunt dit meid, je bent al over 1/3 van je doel. Hou vol, je zult jezelf zo dankbaar zijn!

  18. heb je ‘wat stond deze week op tafel gelezen’, maar ik denk dat je inderdaad van die gerechten niet zo veel zult afvallen..
    Als je echt wil afvallen, zou je beter ipv bruin brood enzo, je sausjes schrappen vrees ik ;-) zeker geen bitchy opmerking ofzo, ik vind niet dat je moet vermageren, gwn een beetje advies :-)

  19. Melanie says:

    Hi Sabine! Allereerst complimenten, je blog is helemaal top en hoe je met het afvallen bezig bent vind ik ook heel knap. Nu misschien een vreemde vraag maar heb je de afgelopen weken misschien minder slaap gehad? Dmv te warmte oid? Ik merk namelijk (bij mijzelf) als ik veel heb geslapen dat ik een stuk lichter ben.. Ik weet niet of je überhaupt iets hier aan hebt maar wilde het wel even met je delen ;) enne, niet met de pakken neer zitten! Je bent hartstikke goed bezig!!

    1. Dankjewel Melanie, fijn dat je meedenkt ook. Volgens mij ben ik niet minder gaan slapen de laatste tijd maar ik zal er eens op letten!

  20. Wat vervelend dat er weer een plus op die weegschaal staat, terwijl je juist die minnetjes wilt!

    Kop op en probeer dingen die eventueel verschil zouden kunnen maken!

    Als je nu weer aan het sporten bent en je bouwt spieren op, is het dan niet handig om ook je omvang te meten?
    Ik ben zelf ook al even bezig met sporten en ik ben geen enkele kilo afgevallen, maar ik merk wel dat ik toch wat cm’s kwijt ben!

    1. Ja, zeker een goed idee. Ga ik deze week mee beginnen :)

  21. Annebeth says:

    Meh, mooi balen dus :(

    Ik ben erg benieuwd hoe je lichaam reageert op minder brood/koolhydraten. Dat die groene vakjes van WW zijn/worden afgeschaft, vind ik een heel goeie zet. Heb het altijd zo raar gevonden!
    Misschien is je lichaam geschrokken dat je ineens weer een stuk actiever bent dan vlak na je operatie? Klampt het zich vast aan alles wat er binnenkomt? Geen idee hoor, ik roep natuurlijk ook maar wat ;-)

    Benieuwd naar het artikel van morgen!!! En de volgende Foodie Valt Af natuurlijk :D

  22. Hoi, ik zie dat dit al een oud bericht is maar ik stop dit moment met hetzelfde probleem. 3 weken ww en 2.5 kilo erbij. Precies hetzelfde verhaald als bij jou! Met begonnen met fitness 4x per week… en met ww krijg ik wel heel erg veel koolhydraten binnen. Teveel denk ik. Ik ben heel benieuwd of je bent afgevallen na die week. Ik ga proberen dat artikel te vinden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
© 2011-2020 OhMyFoodness. Zowel beeld als tekst mogen nooit zonder toestemming worden overgenomen.
Close