Als je mij op Instagram volgt dan heb je het wellicht in december al voorbij zien komen dat ik tekende voor een kantoor. EEN KANTOOR? Ja, ein-de-lijk ga ik het huis uit. Met werk welteverstaan. Ik kan me afvragen dat je denkt huh? Maar het is toch súper chill om thuis te werken, waarom ga je dan in vredesnaam buiten de deur zitten? Nou, daar wil ik je graag iets meer over vertellen. Oh en ik laat je het kantoor zien in de staat zoals hij was toen ik de sleutels overhandigd kreeg. De eerste ‘officetour’ dus.
Waarom een kantoor?
Laat ik beginnen met zeggen dat het beeld van thuiswerken echt geromantiseerd wordt. Ik heb nooit problemen gehad met thuis werken. Sterker nog, voordat Vic er was vond ik het heerlijk. Ik ben iemand met best wel veel discipline en ook al zit ik thuis, ik word niet zo snel afgeleid van mijn werk. Ik heb niet de neiging om te Netflixen, te gamen of om de deur uit te gaan als ik gewoon aan het werk ben. Gelukkig maar, hierdoor heb ik ook vier jaar fulltime vanuit huis kunnen werken.
Maar als er een kindje komt wordt toch alles een beetje anders, in ieder geval in mijn geval. Doordat ik zelfstandig ondernemer ben heb ik altijd al wat moeite gehad met het vinden van een juiste werk-privé balans en sinds Vic er is vind ik het helemaal ingewikkeld. Als jouw werk zich thuis bevindt is het zo makkelijk om ‘eventjes dat mailtje weg te werken’ om 22.00 uur ’s avonds of om ‘even die spullen op de eettafel te leggen’ omdat je ze de volgende dag toch weer nodig hebt. Klinkt allemaal niet zo erg maar gaandeweg wordt de scheidingslijn tussen het privé- en het werkleven zo steeds kleiner. Doordat mijn werk zich letterlijk in ons huis afspeelt word ik altijd ‘geconfronteerd’ met werkissues op momenten dat ik het niet wil. Ik kan bijvoorbeeld altijd bij mijn laptop, er staan altijd spullen voor werk in de keuken, mijn planner ligt nagenoeg altijd op de eettafel en de zooi die ontstaat na het filmen van kookvideo’s ontstaat in onze keuken. Die rommel, die spullen, die wil ik eigenlijk gewoon niet zien op het moment dat ik een mamadag heb. Of in het weekend weekend of ’s avonds op de bank hang met Tim.
Maar andersom is het net zo. Juist doordat ik thuis werk heb ik wel het idee dat ik tussendoor even kan stofzuigen of alvast het eten voor ’s avonds kan opzetten of even gauw wat boodschappen kan doen. Klinkt misschien praktisch, is totaal niet handig als je eigenlijk veel teveel werk te verzetten hebt.
Een andere reden waarom ik wilde stoppen met werken vanuit huis is omdat het bedrijf letterlijk en figuurlijk te groot wordt om nog vanuit huis te doen. Er komen zoveel spullen binnen dat onze kasten overvol raken. Maar ook qua werkdruk: het is tegenwoordig teveel om nog in mijn eentje te doen. Om de laatste reden heb ik een stagevacature online gezet die we uiteindelijk gaan invullen vanaf september.
Kortom: er moest iets gebeuren. Ik moest a. een ruimte hebben waar ik mijn spullen kwijt kon, b. een manier vinden om werk- en privé beter gescheiden te houden en c. een plek hebben waar een stagiair zou kunnen werken. De enige oplossing die ik zag, was het zoeken naar een kantoor.
En die heb ik gevonden! Sterker nog, ik vond een kantoor die aan al mijn wensen voldeed. Groot genoeg, inspirerend genoeg, de locatie was goed, de sfeer voelde goed. En dus tekende ik en nam ik de sleutels in ontvangst. Per 1 februari ben ik kantooreigenaar, en zo ziet het eruit.
Klik hier als je de video niet kunt zien
De plannen + moodboard
Tof toch? Ik werd vrijwel direct verliefd op de ruimte en zag meteen voor me hoe het eruit moest komen te zien. Hoewel een kantoor vaak als iets zakelijks en ‘kils’ wordt gezien wil ik van deze ruimte juist een tweede huis maken. Ik ga een groot deel van mijn week in deze ruimte spenderen en dus wil ik me hier thuis voelen. Het is het kantoor van mijn bedrijf en daarom vind ik het belangrijk dat de ruimte gezelligheid uitstraalt, net zoals ik hoop dat Ohmyfoodness dit doet.
In de video heb ik al verteld hoe we het aan gaan pakken, welke muren een kleurtje krijgen etc. maar hieronder zal ik het nog even kort met je doornemen.
Verf + behang
In het kantoor heeft voorheen altijd een administratie- en later een reclamebureau gezeten en zij hebben nooit echt aandacht besteed aan de ruimte waarin ze werkten. Hierdoor is de ruimte ondanks de mooie scheidingswand en de laminaatvloer vrij steriel. Alle muren krijgen een frisse laag witte verf maar de lange muur in het kantoorgedeelte wordt vintage-roze geverfd. De witte kozijnen van de glazen scheidingswand worden aan weerszijden zwart geverfd, evenals de deur in die wand. Zorgt voor een net iets meer industriële uitstraling en daar houd ik van!
In het tweede deel van het kantoor, achter de glazen scheidingswand worden straks de kookvideo’s gefilmd, een groot deel van de wand wordt behangen in een baksteen look. Op beeld zal het straks lijken alsof ik voor een bakstenen muur sta.
Keuken
Zoals je hebt kunnen zien is er momenteel geen echte keuken in het kantoor. Het is de bedoeling dat ik straks alle kookvideo’s in kantoor ga filmen en dat ik later dit jaar de mogelijkheid heb om workshops te geven. Om deze reden wordt er een keukeneiland geïnstalleerd, voorzien van twee ovens en een kookplaat. Ook komt er een toffe retro koelkast van SMEG te staan. Omdat er geen leidingen liggen komt er geen vaatwasser en ook geen spoelbak in het eiland, maar die heb ik gelukkig achterin het kantoor in een kleine pantry. Voor de keuken mag ik samenwerken met Keukenloods en SMEG waar ik ONWIJS blij mee ben. Het eiland wordt zo’n 2 meter lang, lang genoeg voor mij om mijn video’s aan te filmen en groot genoeg om met een klein clubje workshops te volgen. De twee ovens zijn wel echt ideaal. Ik heb ze thuis natuurlijk ook en het is zó praktisch met filmen of andere klussen.
Zoals jullie weten heb ik nu ook al een aantal fotografie- en stylingklussen gedaan voor andere kookboeken naast die van mezelf; de plaatsing van een keukeneiland in kantoor zorgt ervoor dat deze klussen straks ook bij mij kunnen worden gedaan zodat ik zelf niet altijd heel Nederland door hoef.
Inrichting
De rest is allemaal een kwestie van inrichten en sfeer maken. In plaats van een standaard bureau met bureaustoel komt er in het kantoorgedeelte een grote eettafel met daaraan zes stoelen. In de hoek komt een zithoek met kleedje en een plant om af en toe ook even relaxt met de laptop op schoot te kunnen werken. Achter de keuken komen stellingkasten met daarin al mijn fotografieprops… Zoals ik al zei moet het een kantoor worden waar ik me thuis voel, waar ik echt heel prettig kan werken en daarom richt ik het zo huiselijk mogelijk in. Ik wil het gevoel hebben dat ik in feite alleen nog een bed en douche nodig zou hebben om er te kunnen leven, snap je wat ik bedoel?
Als over een paar weken de keuken is geïnstalleerd en alle meubels op hun plek staan volgt er een nieuwe, uitgebreide kantoortour met na-beelden. In en onder deze video zal ik ook precies vermelden wie wat heeft gedaan en waar ik welke meubels vandaan heb.
ZOVEEL ZIN IN!
Wauw, nu al heel gaaf en wat zal het straks mooi zijn zeg!! Heel veel werkplezier gewenst in je nieuwe kantoor!
Oh wauw, prachtige ruimte. En wat een leuke moodboards. Ik vind de stijl helemaal te gek. En ik snap wel wat je bedoelt met het thuiswerken. Ik ben ook liever op kantoor. En enorm fijn dat je niet meer het hele land door hoeft!
Super gaaf! Ben reuze benieuwd naar het resultaat straks. Veel plezier met je kantoor!
Het ziet er echt zó tof uit. Echt een droomkantoor! Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.
Wat ontzettend leuk, gefeliciteerd! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Mooi hoor! Ga je nu ook geen weekvlogs meer thuis filmen? Zou ik heel jammer vinden iig…groetjes
Ik film de komende tijd sowieso even geen weekvlog meer en weet ook niet of deze nog terug gaan komen.