Travelreport Alentejo #2 – Dag 2 en 3

Het eerste deel van mijn Travelreport Alentejo nog niet gezien? Lees hem hier! Wakker worden in het mooie Horta da Moura was geen straf kan ik je vertellen. De warme zon verwelkomde ons en een lekker boerenontbijtje met knisperend vers brood en heerlijk fruit stond al op ons te wachten. Dag twee stond in het teken van gedroogde ham en wederom wijn, dag drie was op cultuur gericht met een bezoek aan het prachtige Évora. Ik hoop dat jullie net zoveel plezier beleven aan het lezen van dit tweede travelreport van Alentejo als ik deed aan het daadwerkelijk beleven van de activiteiten.

Dag 2 – Barrancos en Reguengos

Travelreport AlentejoDe dag begon met een ritje richting de Spaanse grens naar het stadje Barrancos dat bovenop de heuvel ligt. Vanaf het dorp ben je met enkele stappen in Spanje, al moet je daarvoor wel even de berg af gaan. Het leverde in ieder geval en mooi uitzicht op.

Travelreport AlentejoWe waren in Barrancos voor de Barrancarnes fabriek waar we alles leerden over de ontwikkeling van de Portugese hammen, afkomstig van black porks, zwarte varkentjes inderdaad die zich voeden met eikeltjes van de vele eiken die Alentejo kent. Over het hele drogingsproces van de hammen zal ik een apart artikel schrijven, het vergt namelijk nogal wat uitleg, maar wist je dat er tussen het moment van slachten en het verkopen van de hammen een jaar of vier/vijf zit? Het wachten wordt wel rijkelijk beloond, alleen de vier poten van het varken leveren al zo’n € 1.200 euro op.

Travelreport AlentejoEen bezoek aan een ham-makerij, klinkt wat spannender dan een fabriek vind je niet?, kan natuurlijk niet eindigen zonder een flinke proeverij. Vergezeld van een rode wijn proefden we de ham en verschillende soorten worst, allen afkomstig van de zwarte varkens. Waanzinnig lekker en een genot om te eten op een herfstige zaterdagavond. Gelukkig kreeg ik genoeg vlees mee naar huis, Mr. ook weer blij!

Travelreport AlentejoVanuit Barrancos reden we terug in de richting van Reguengos voor een bezoek aan Herdado do Esporão, een bedrijf waar jaarlijks 10 miljoen liter wijn wordt geproduceerd maar waar ook de olijventeelt een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden is. We maakten kennis met de prachtige producten uit de regio dankzij een heerlijke lunch, gemaakt door de slechts 24-jarige chef en de (veel) oudere dames uit de keuken.

Travelreport AlentejoNa de lunch volgden we een korte rondleiding door de wijnkelders van het bedrijf. In de grootste wijnkelder van 70 meter lang(zie hierboven) liggen wijnen te rijpen in eikenhouten vaten van 225 liter. Hoewel je zou denken dat de wijnen erg duur zijn valt dit reuze mee, de goedkoopste wijnen beginnen bij € 2,00, een echt lekkere witte wijn (degene die wij dronken bij de lunch) kost € 8,00 per fles.

Richting het einde van de middag reden we in de richting van Évora, een UNESCO werelderfgoedstadje. We verbleven in het Évora Hotel, een prima hotel aan de rand van het dorp. Onze gids, waarvoor hulde!, (mocht je ooit richting Alentjo gaan zorg er dan alsjeblieft voor dat je de Nederlandse Lucia als gids krijgt, wat een fantastisch mens) pikte ons samen met haar man op om ons haar bedrijf te laten zien, een boerderij aan de rand van Évora die voornamelijk gericht is op druiven- en olijventeelt maar waar je ook kunt overnachten in de B&B. We hebben heerlijk met zijn allen in de tuin van het huis gezeten, fijn! Een overnachting in de B&B van Lucia en Kuno boek je trouwens heel eenvoudig van AirBnB, Wimdu of Booking.com.

Na een iets minder goed diner in het Évora Hotel, hierover later meer, gingen we op tijd naar bed.

Dag 3 – Évora en Arraiolos

Travelreport Alentejo

Travelreport AlentejoNa een ontbijt tussen kakelende oudere Portugese vrouwen die minimaal een uur aan hun kapsel moeten hebben besteed, vertrokken we naar het centrum van Évora, een stad bovenop de heuvel en tevens de hoofdstad van Alentejo. Het is een historische stad vol met religieuze architectuur, Romeinse ruïnes, voormalige paleizen en marmeren fonteinen. Breng zeker even een bezoekje aan de kathedraal en shop in een van de vele souvenirwinkels naar prachtige producten gemaakt van kurk. Vergeet ook niet om een kopje koffie te drinken op een van de vele terrasjes, kost daar namelijk vrijwel niets!

Travelreport AlentejoEen bezoek aan de Bone Chapel maakte op mij de meeste indruk. Deze kerk is in de tijd van de inquisitie gebouwd, in feite door opstandelingen. Zoals de naam al doet vermoeden is de kerk volledig opgebouwd uit menselijke resten, overblijfselen die al jaren in de stad begraven lagen. De mensen wilde hiermee aangeven dat we allemaal gelijk zijn en dat leven volgens de regels van de inquisiteurs onzin is. Luguber, maar erg bijzonder. Over heel Europa zijn nog meer van dit soort kapelletjes te vinden.

Travelreport AlentejoNa een paar uur struinen door de stad en wederom een wijnproeverij reden we in een uur naar Herdade da Amendoeira in Arraiolos, een destilleerderij en boerderij. Hier wordt vrijwel alles nog met de hand vervaardigd. Schapenkaas, geitenkaas en likeuren met amandelen van het land. We genoten er van een heerlijk landelijke lunch in een grote schuur op het terrein en liepen ook hier een rondje over het terrein in de zinderende warmte. Kom je voor rust en houd je van wandelen, dan is een verblijf bij Herdade da Amendoeira zeker aan te raden. Het kleine zwembad geeft een prachtig uitzicht over de vallei.

Tegen 16.00 uur was het dan toch echt tijd om weer in de richting van Lissabon te rijden, op naar de luchthaven, op naar huis. Het einde van een mooie, lekkere en vooral zomerse trip en het einde van mijn eerste kennismaking met Portugal.

In komende artikelen zal ik nog wat highlights van deze trip toelichten, sommige accommodaties en bezienswaardigheden zijn namelijk een speciale vermelding waard.

Bedankt voor het lezen!

Join the Conversation

1. Eline says:

al die beenderen, heftig!

2. MySimplySpecial says:

Leuk om te zien weer! Volgens mij ben ik ook eens ergens in zo’n kerkje geweest waar ze allemaal botten in de muren hadden zitten. Bijzonder!

3. Karin says:

Wow Portugal, toch wel mijn favoriete land. Heerlijke wijnen (die niet duur zijn), precies zoals je het beschrijft, heel fijn om te lezen!